8 razloga da ostavite REZERVU NOVCA pri kupovini polovnjaka
Koliko puta se dogodilo da ljudi daju i poslednji evro kad pazare automobil, a na "sitnice" posle potroše malo bogatstvo.
Neretko vozači prilikom kupovine polovnjaka daju i poslednji dinar za auto, ne računajući na dodatne troškove. Svesni smo da su mnogi u teškoj situaciji i da nije lako ostaviti npr. još 500 evra preko budžeta određenog za kupovinu.
Ipak, realnost je takva da ušteda ponekad može skupo da košta! Jedan od primera je odlaganje velikog servisa nakon kupovine, što može da ima katastrofalne posledice po motor ukoliko pukne zupčasti ili “crkne” pumpa vode, piše sajt Polovni automobili.
Pošto veliki servis nije baš jeftin (200-300 evra), a vi ste se “rastegli” za auto od 1.500 evra, potreba da se veliki servis uradi za 5.000 ili za 50.000 kilometara bukvalno može da prevagne pri odluci da li ćete kupiti vozilo ili ne. Stoga prodavac može da slaže i da vas uveri kako imate još bar 30.000-40.000 kilometara do velikog servisa.
Period od godinu dana
Pomenimo i druge stavke kao npr. prenos vlasništva, ali i troškova sređivanja eventualnih nedostataka na automobilu, bez obzira da li je reč o zameni potrošnih delova, sitnijim popravkama ili “estetskim zahvatima”.
Suština je u tome da za koliko god novca kupujete auto, uvek treba ostaviti rezervu. Napravićemo neku vrstu spiska stvari o kojima bi trebalo razmišljati pre kupovine, uključiti ih u pregovore oko cene ili planiranje ulaganja nakon kupovine i slično.
Pokrićemo period za prvih godinu dana. Podrazumeva se da je ovo samo podsetnik – možda kupite automobil koji je zaista “bez ulaganja”, pa ostaje samo prenos vlasništva.
Međutim, možda naletite na neki ekstremno jeftini primerak kod kojeg su najvažnije stvari u dobrom stanju (limarija, motor, vešanje, menjač, elektronika…), ali treba srediti gomilu nekih “sitnica”, pa 300 dinara ‘vamo, 500 dinara tamo i nakon desetak meseci shvatite da ste uložili još 1.000 evra!
Mali servis
Nakon kupovine obavezno treba uraditi mali servis, osim ako niste 100% sigurni (npr. račun iz ovlašćenog servisa) da ga je prethodni vlasnik nedavno uradio i to onako kako treba.
Cena: Zavisi od zaista mnogo faktora: neki sami menjaju ulje i filtere, drugi idu kod najjeftinijeg majstora, treći u ovlašćeni servis… I cene delova mogu drastično da se razlikuju.
Veliki servis
Za veliki servis važi isto što i za mali. Ako niste 100% sigurni da je urađen kako treba, kao i da su zamenjeni svi delovi koje je trebalo zameniti, pošto nije retkost da se štedi na zameni delova čije zakazivanje može da dovede do ozbiljnih kvarova, uradite i veliki servis. Tako ćete bar mirno da spavate sledećih 60.000-80.000 km.
Možda je prodavac pošten i nije imao nameru da vas prevari, ali je prilikom poslednjeg velikog servisa zbog uštede odlučio da ostavi staru pumpu vode (vodenu pumpu) i/ili neki španer/roler, pošto mu je majstor rekao da su u dobrom stanju.
Međutim, vi ne znate u kakvom je stanju ta pumpa i ako ona zakaže – eto čitavog niza problema…
Cena: Od 250 do 350 evra. Može i mnogo manje od toga, a može i mnogo više.
Pneumatici
Logično je da ćete prilikom pregledanja auta proveriti i stanje pneumatika. Ako su u katastrofalnom stanju i zahtevaju hitno menjanje sva četiri komada, tu nemate izbora – one su jedini kontakt vašeg automobila i asfalta.
Ako su gume u dobrom stanju, ipak proverite kada su proizvedene. Pitajte prodavca koliko su dugo na autu i proverite da li ima fiskalni račun i garanciju za gume pošto su gume možda tri godine provele u magacinu, a samo dve na automobilu. Nisu one baš tako “kvarljiva” roba ukoliko se drže u odgovarajućim uslovima.
Akumulator
Neki akumulatori crknu posle tri godine, neki požive sedam i više, tako da je teško proceniti koliko će vas služiti akumulator koji ste dobili u kupljenom polovnjaku. U suštini, možete da ga proverite, sami ili u nekom servisu i da dobijete relativno preciznu dijagnozu u kakvom je stanju.
U svakom slučaju, ako vlasnik kaže da je star manje od tri ili četiri godine, obavezno tražite fiskalni račun i garantni list. Ukoliko nema fiskalni i garanciju, pokušajte na samom akumulatoru da nađete neku oznaku, ali možete da sumnjate da je stariji nego što prodavac tvrdi.
Cena: U proseku od 6.000-8.000 dinara, pa naviše, u zavisnosti od zahtevanih karakteristika, pri čemu će osetno skuplji biti oni namenjeni automobilima sa start-stop sistemom.
Svećice i kablovi
Veliki broj vozača zapostavlja svećice i menja ih tek kada dođe do ozbiljnijih problema u radu motora ili kada im majstor skrene pažnju. Stoga odmah nakon kupovine proverite svećice, a ako niste sigurni ili nemate iskustva, kupite nove i zamenite ih.
Kablovi su neuporedivo zapostavljeniji od svećica, a takođe u ogromnoj meri mogu da utiču na rad motora. Ako iole sumnjate u njihovo stanje, ne štedite i kupite nove.
Cena: Svećice u proseku od 400 do 1.500 dinara po komadu, a kablovi od 2.000 do 5.000, mada cene mogu zaista mnogo da variraju.
Sređivanje korozije
Ne morate da odustanete od kupovine ukoliko auto ima tragove korozije na nekim mestima, ali treba dati dobrom auto-limaru da proceni koliko će koštati da se to sredi.
Ne morate da farbate kompletno vozilo, niti kompletna vrata ili neki drugi deo – važno je da na vreme zaustavite širenje korozije. Neka ostanu fleke – sredićete ih kada budete imali novca za to.
Savetujemo da ukoliko nemate dovoljno iskustva, ne pokušavate sami da procenite koliko će da košta taj posao, pošto možete ozbiljno da se opečete.
Filter goriva
Neki benzinci ga ni nemaju, a kod dizelaša njegova zamena može da bude nešto skuplja i komplikovanija. Suviše je faktora u igri da bismo bilo šta generalizovali.
Cena: Obično nekoliko hiljada dinara.
Registracija
Procedura po pitanju registracije ili produženja registracije zavise takođe od mnogo faktora. Na primer, kupujete auto na/od:
1) Auto-placu: na mnogim auto-placevima možete da obavite kompletnu proceduru registracije, pošto u okviru auto-placa imaju i tehnički pregled i agenciju za registraciju. Pre kupovine se dobro raspitajte o čitavoj proceduri, naročito ako dolazite iz drugog registarskog područja.
2) Fizičkog lica: morate da overite kupoprodajni ugovor kod notara, da platite porez na prenos, da obavite prenos u policiji (nova saobraćajna, nove tablice i nalepnica ako je reč o drugom registarskom području). Ako je auto već registrovan, ne plaćate porez na upotrebu vozila, ni obavezno osiguranje.