EVO KAKO DA UŠTEDITE NOVAC: Saveti za popravku vašeg automobila za koje ne morate ići kod mehaničara (FOTO+VIDEO)
Ako ste spremni da sami malo zaprljate ruke, brze i jednostavne popravke možete obaviti uz minimalne troškove
Čak i ako niste stručnjak i ne razumete se mnogo oko mehanike, neke stvari na svom vozilu možete sami da uradite bez većih poteškoća. U daljem tekstu donosimo Vam nekoliko korisnih saveta za sitnije popravke Vaših automobila, za koje nemorate da idete kod mehaničara, i koji će Vam pomoći da uštedite novac.
MNOGI VOZAČI NI NE ZNAJU DA GA IMAJU: Ovo dugme u vašem autu smanjuje potrošnju goriva
Koliko je bezbedno kupovati auto delove putem internet prodavnica?
Zamena filtera vazduha
Najjednostavnije objašnjenje na pitanje šta je filter vazduha jeste da, kao i filter ulja i drugi filteri u autu, filter za vazduh na automobilu sprečava prodor bilo kakvih stranih tela u motor automobila – prljavštine, čestica, prašine… Zaprljan ili zapušen filter vazduha u velikoj meri može loše da utiče na rad vozila, a potpuno zanemarivanje i ne briga o ovom zamenskom delu često dovodi do većih kvarova, a samim tim i veće štete na vašem automobilu. Kada su u pitanju filteri vazduha svima je odmah prva asocijacija onaj filter koji je namenjen da prečišćava (filtrira) vazduh koji ide ka motoru automobila. Zamena filtera vazduha spada u redovno održavanje automobila ili mali servis i, kao što smo već rekli, i te kako je važna i neophodna za pravilan rad motora.
Međutim, postoji i kabinski filter vazduha (tzv. polen filter), koji takođe predstavlja filter za vazduh na vašem automobilu. Njegova osnovna namena jeste da spreči ulazak prašine, polena, prljavštine i drugih nečistoća i alergenih čestica u kabinu vašeg automobila kroz ventilaciju ili sistem za klimatizaciju. Ni ovaj filter vazduha ne biste smeli da zaboravite prilikom servisiranja, ali pre svega zbog vašeg zdravlja, a ne rada automobila.
Osnovni razlog zbog kojeg je neophodno da se filteri za vazduh redovno menjaju, prvenstveno onaj koji štiti motor, jeste da ne bi došlo da gušenja motora u vozilu i da auto ne bi izgubio snagu Ukoliko dođe do smanjene koncentracije čistog vazduha koji ulazi u motor ili s druge strane prodora čestica i nečistoća, to onda može prouzrokovati ozbiljne probleme u radu samog motora, koji na kraju dovode do oštećenja i prestanka rada najvažnijeg dela u automobilu.
Redovna zamena filtera za vazduh u automobilu pomaže da se poveća efikasnost rada motora utiče na smanjenje potrošnje goriva, produžavanje veka trajanja motora, ali i sprečava pregrevanja motora. Sve ovo jasan je pokazatelj da je zamena filtera za vazduh na automobilu apsolutni prioritet prilikom servisiranja vozila.
Pritisak u gumama
Ukoliko su vam gume dobro napumpane to će smanjiti i potrošnju goriva, a i produžiće vek trajanja vašim pneumaticima. Suviše nizak pritisak pogoršava sve vozne karakteristike vozila, na primer stabilnost i upravljivost, a utiče i na neravnomerno habanje guma. Premalo napumpani pneumatici su loši kako u pogledu bezbednosti i potrošnje goriva tako i sa aspekta veka trajanja pneumatika. Kad je pneumatik previše napumpan, u kontaktu sa putem je manji deo njegove površine. To izaziva brže i neravnomerno habanje, a osim toga pneumatik ne obezbjeđuje maksimalno prijanjanje, zbog čega vozač može da ima probleme u kontroli nad vozilom i pri kočenju.
Stručnjaci savetuju da u pogledu pravilnog pritiska u pneumaticima poštujete preporuke proizvođača vozila navedene na etiketi ili pločici koja se nalazi u blizini vozačevih vrata, na poklopcu rezervoara za gorivo ili u priručniku za upotrebu vozila. Sve od 1.8 do. 2.4 bara se toleriše, a na novijim automibilima će Vas ionako upozoriti signalna lampica.
Zamena akumulatora i pokretanje automobila pomoću kablova
Da bi automobil glatko i efikasno obavljao svoj posao potreban je dobar kontakt akumulatora. Njegovo pokretanje može onesposobiti već nekoliko čestica prljavštine, zato vam savetujemo, da redovno vizuelno proveravate stanje akumulatora, pogotovo ako je stariji. Provera će vam ukazati na to kada morate očistite njegove delove. Ako to nikako ne radite, možete očekivati kraći radni vek akumulatora i desiće se neizvestan trenutak, kada ćete ostati sa ispražnjenim akumulatorom pre odlaska na posao ili slično. Pre čišćenja delova akumulatora skinite kablove - obavezno prvo negativni. Ako su zaglavljeni nežno koristite šrafciger, da ih ne oštetite. Onda očistite kleme. Koristite bazično, po mogućnosti profesionalno sredstvo, dobro očistite kleme sa njime, isperite sa vodom i osušite sa krpom.
Kada se dva automobila isključe, a kablovi ispravno povežu, tada se motor upali i sačeka se negde oko pet minuta kako bi se akumulator napunio. O ovim stvarima se mora dobro voditi računa, pošto bi u slučaju pogrešnog povezivanja kablova moglo da dođe do kratkog spoja, pa i požara.
Zamena metlica brisača
Zamena brisača nije nikakva nauka iako se vrlo lako može desiti da ne primetite da su vam se metlice istrošile.Oni iskusniji mogu da ih zamene već za nekoliko minuta, ali uz pravilno uputstvo vam neće trebati duže od 15 minuta za isti takav posao. Nije baš idealno, ali barem vam neće trebati pomoć.Prvo se stari brisači skinu, ako je priključak u obliku slova J, odnosno U, brisač je u većini slučajeva samo stavljen na adapter. Ukoliko imate moderniji priključak, verovatno ćete samo pritisnuti jezičak.
Sada treba biti oprezan. Kada sklonite brisače pred vama će ostati samo "ruka", ali, problem je što će tu ostati opruga i ukoliko se ruka brisača istrgne i udari po staklu, postoji vjerovatnoća da će ono da prsne.Ukoliko je sve odrađeno kako treba, samo treba pratiti uputstva sa kutije i posao je završen i potrebno je proveriti da li brisači rade.Na vetrobransko staklo nanesite malo tečnosti za čišćenje vetrobranskog stakla i nekoliko puta uključite brisače.
Provera tečnosti ulja motora i vetrobranskog stakla
Tečnosti kao što su motorno ulje, ulje za kočnice, tečnost za malopre pomenute brisače i rashladna tečnost (npr. antifriz) jesu životna snaga svakog automobila.Da biste proverili ove tečnosti, morate biti donekle upoznati sa svojim motorom, pa bi bilo poželjno dobro pogledati uputstva koje ste dobili uz automobil.Tu ćete pronaći informacije kako pravilno pratiti nivo tečnosti i koliko se često to treba uraditi. Koristan savet, uvek pustite motor da se ohladi pre nego što počnete proveru.
Fabrički je preporučeno na koliko pređenih kilometara je potrebno promeniti ulje. Ako se odlučite da ga sami menjate, kao i filter za ulje, prvo sačekajte da se motor automobila potupuno ohladi kako biste mogli da počnete sa radom. Prvo morate podići auto ili ga staviti na kanal i naravno proveriti dali je bezbedno raditi ispod njega. Ispod kartera postavite posudu sa skupljanje otpadnog ulja, odvrnite šraf na karteru i otvorite čep na motoru gde se sipa ulje, kako bi ono bolje i brže isteklo.
Zamena filtera za ulje
Fabrički je preporučeno na koliko pređenih kilometara je potrebno promeniti ulje. Ako se odlučite da ga sami menjate, kao i filter za ulje, prvo sačekajte da se motor automobila potupuno ohladi kako biste mogli da počnete sa radom. Prvo morate podići auto ili ga staviti na kanal i naravno proveriti dali je bezbedno raditi ispod njega. Ispod kartera postavite posudu sa skupljanje otpadnog ulja, odvrnite šraf na karteru i otvorite čep na motoru gde se sipa ulje, kako bi ono bolje i brže isteklo.
Za to vreme možete zameniti stari filter ulja sa novim. Uklonite stari filter ulja ključem. Podmažite gumeni zaptivač novog filtera sa nekoliko kapi novog ulja i onda ga malo sipajte i u filter. Stavite ga nazad na svoje mesto i ručno zategnite šraf na karteru. Sada sipajte novo ulje u motor pomoću levka u dovoljnoj količini. Savetujemo Vam da stari filter i staro ulje odnesetie na reciklažu.