Kako sačuvati turbopunjač?
Sajt Polovni automobili daje nekoliko saveta kako da produžite životni vek turbopunjaču.
Turbopunjač može da izdrži zaista veliku kilometražu, ali samo ukoliko mu je omogućeno da obavlja svoj posao u „normalnim“ uslovima.
Zato dajemo savete kako da produžite životni vek svom turbopunjaču.
1) Zagrevanje pre normalne vožnje - nema potrebe da se motor dugo zagreva u mestu, naročito zato što time može da se načini više štete nego koristi.
Kvalitetno ulje odgovarajuće gradacije obezbeđuje i rad motora i rad turbo punjača bez oštećenja čak i pri vrlo niskim temperaturama, pri čemu auto može da se pokrene nakon samo minut ili dva.
Sa druge strane, dugotrajan rad u mestu samo nanosi štetu - motor neuporedivo brže dostiže radnu temperaturu kada je vozilo u pokretu.
Dok auto stoji u mestu npr. 15 minuta, neće moći da postigne radnu temperaturu i sve vreme će brojne komponente kojima je kvalitetno podmazivanje izuzetno važno biti podmazivane hladnim uljem.
Tu je i problematika sa smešom goriva i vazduha koja odgovara hladnom motoru. I kod starijih i kod novijih motora, bez obzira da li je reč o direktnom ili klasičnom ubrizgavanju, što duže motor radi u „hladnom režimu“ to će više gorivo da spira ulje sa zidova cilindara, što je veoma loša pojava.
Od toga strada motorno ulje tako što ga praktično razređuje gorivo, ali tu su i drugi negativni efekti i na motor i na sve druge komponente, uključujući i turbo punjač.
Zato - čak i kada su veoma niske temperature, nakon najviše minut ili dva lagano krenite. Dok je motor hladan vozite polako, bez naglog dodavanja gasa, bez visokih obrtaja i neće biti problema.
Sačekajte da se čitav sistem bar donekle zagreje, pa onda postepeno možete oštrije da ubrzavate, da vozite brže i slično. Uostalom, to piše i u uputstvu za upotrebu automobila. Proizvođač (fabrika) kaže da bez obzira na to koliko je niska spoljašnja temperatura treba krenuti najviše nakon minut ili dva.
Naglašavamo! Iako treba krenuti vrlo brzo nakon startovanja motora, to ne znači da auto može odmah da se vozi punim gasom!
2) Zagrevanje pre oštre vožnje - turbopunjač može da se vrti izuzetno velikim brzinama (preko 250.000 o/min), pa je zato izuzetno važno da ulje koje ga podmazuje bude dovoljno zagrejano.
Turbopunjač neće odmah da „crkne“ ako bez zagrevanja motora počnete da vozite kao na trkama, ali će mu to definitivno skratiti životni vek. Isto važi i za brojne druge delove motora.
Podsećamo da motorno ulje koje podmazuje motor – podmazuje i turbopunjač. Korisno je znati da se motorno ulje zagreva sporije od rashladne tečnosti (antifriza), tako da čak i kad motor postigne radnu temperaturu, to ne znači da se i ulje zagrejalo dovoljno da obezbedi svoj maksimum po pitanju kvalitetnog podmazivanja.
Ovo je naročito problematično kod automobila koji nemaju pokazivač temperature antifriza, nego samo lampicu koja nam govori da je motor hladan ili da se dovoljno zagrejao.
Zato izbegavajte da forsirate auto (visoki obrtaji, oštra ubrzanja...) čak i kada je motor postigao radnu temperaturu, već sačekajte jos malo da se i ulje dovoljno zagreje. Naravno, neki automobili pružaju mogućnost da se vidi i temperatura ulja.
Istina, pri normalnoj vožnji, ovakve stvari nisu naročito važne. Ako ubrzavate relativno blago, ne prelazite 2.500 o/min i slično – nema razloga za brigu.
3) Hlađenje turbopunjača pre gašenja motora - motore sa turbopunjačem ne treba gasiti odmah nakon što je auto vožen na primer:
• velikom brzinom (npr. autoput)
• sportski (visoki obrtaji i snažna ubrzanja)
• pod velikim opterećenjem (uzbrdo, sa prikolicom, pun tereta i putnika...)
Problem je u tome što u turbopunjaču mogu da se razviju veoma visoke temperature – do 1.000 stepeni Celzijusa. Ako odmah nakon oštre vožnje, kada se turbopunjač bukvalno usijao, ugasite motor – prestaće da cirkuliše ulje kroz njega, pa će ono ulje koje ostane da se praktično „sprži“ u kontaktu sa vrelim delovima turbopunjača.
Ta pojava izaziva čitav niz problema, od zagađenja samog ulja česticama koje su nastale nakon „prženja“ i degradacije ulja, do stvaranja tvrdih naslaga na vitalnim delovima turbopunjača. Te naslage su verovatno i najopasnije, pošto one naknadno izazivaju čitav niz drugih negativnih pojava.
Ovo upozorenje piše u uputstvima za mnoge automobile. Zato savetujemo da pročitate uputstvo za vaš auto.
Savetuje se da se nakon oštre/sportske ili vožnje pod velikim opterećenjem motor ostavi da radi u mestu bar još 1 minut ili 2 minuta kod nekih.
Turbopunjač možete da ohladite i u vožnji! Pred zaustavljanje spustite obrtaje, ne ubrzavajte i kilometar ili dva takve vožnje trebalo bi da bude više nego dovoljno da ohladi sve tako da možete bez problema da ugasite motor onog trenutka kada se zaustavite. Ako mu date još 15-30 sekundi u leru, sigurno neće smetati.
Međutim, na mnogim forumima ćete naići na tvrdnje da kod svih savremenih automobila nije potrebno nikakvo „hlađenje“ turbo punjača zato što oni imaju vodeno hlađenje.
To jednostavno nije istina i slepo praćenje takvih saveta može skupo da vas košta.
Tačno je da neki automobili fabrički imaju turbopunjače kod kojih se ili nastavlja cirkulacija ulja i kad se motor ugasi ili imaju vodeno hlađenje (povezan sistem sa rashladnim sistemom motora) koje može da funkcioniše na više načina.
Međutim, nećemo ulaziti u tu priču pošto ne znamo koji modeli sa kojim motorima i u kojim verzijama imaju takve turbopunjače, a ne znamo ni kako koji od njih tačno funkcioniše.
Stručnjaci koje smo kontaktirali – kako oni iz servisa za popravku i reparaciju turbopunjača, tako i oni koji se bave prodajom automobila, kažu da se definitivno isplati „žrtvovati“ minut ili dva i dati vremena motoru i turbopunjaču da se „smire“ i rashlade, čak i ukoliko imaju neki od sistema za hlađenje nakon gašenja motora.
U suštini, mnogi se slažu da u normalnim (svakodnevnim) uslovima bilo kakav sistem za hlađenje turbopunjača tokom vožnje i nakon gašenja motora uopšte nije potreban, već je to više zaštita od situacija u kojima bi trebalo sačekati da se turbopunjač rashladi nakon gašenja motora – ali vozač iz neznanja, nebrige ili žurbe odmah ugasi motor.
Podsećamo da govorimo o situacijama kada je turbopunjač bio veoma opterećen i kada se zaista mnogo zagrejao.
Naravno, postoje automobili kod kojih čak ni u takvim situacijama nije potrebno da se čeka da bi se turbopunjač rashladio (bar se tako tvrdi) pošto imaju „fabrički“ rashladni sistem koji sprečava moguće probleme.
ALI – mnogo je veći broj automobila koji nemaju taj sistem i kod kojih možete u ogromnoj meri da produžite životni vek i turbopunjaču i motornom ulju ukoliko ostavite bar 1 minut da auto odradi u leru ukoliko ste pre toga vozili brzo ili pod opterećenjem.
Tu su i „aftermarket“ turbopunjači renomiranih proizvođača koji mogu da se povežu sa rashladnim sistemom motora, ali i tu se manje-više svi slažu da taj sistem nema značajan efekat na zaštitu turbopunjača, ulja i drugih komponenti dok motor radi, nego je glavna „stavka“ zaštita nakon što se motor ugasi.
Mnogi proizvođači u uputstvima za svoje automobile kažu da treba ostaviti auto minut-dva da se rashlade nakon „teške“ vožnje – drugi to uopšte ne pominju. Na vama, kao vlasniku je da pročitate uputstvo, pitate ljude u ovlašćenom servisu i potražite nekoga ko se zaista razume u tu priču.
Uglavnom - NEMAJU SVI savremeni automobili vodeno hlađenje turbopunjača.
4) Redovno menjanje motornog ulja - o tome koliko je važno da se redovno menja motorno ulje i to NE na 30.000 km mogli ste da pročitate ovde.
Postoji čitava lista razloga zašto treba menjati ulje ranije – na 15.000 ili 10.000 kilometara.
U uputstvu za upotrebu automobila često piše da servisni interval treba da se prepolovi, tj. da se zamena ulja obavlja na 15.000 umesto 30.000 km ukoliko se auto vozi u otežanim uslovima, što podrazumeva mnogo gradske vožnje, učestale kratke vožnje sa hladnim startovima, retko korišćenje vozila, mnogo rada u leru (npr. 50% ukupnog vremena kada motor radi)...
Još kada u priču ubacimo i regeneraciju DPF-a i druge razloge zbog kojih se ulje razređuje gorivom i zagađuje raznim česticama koje mogu da budu izuzetno tvrde pa deluju bukvalno kao šmirgl papir na razne delove motora, uključujući i ležajeve turbopunjača...
Suviše dug interval zamene ulja, naročito ukoliko je ulje kontaminirano abrazivnim česticama koje „šmirglaju“ metal, može da dovede do ubrzanog trošenja delova turbopunjača, a to može da izazove gubitak balansa rotora, curenje ulja zbog povećanja zazora, itd.
5) Redovni servisni intervali - nije u pitanju samo redovna zamena motornog ulja, pošto i drugi potrošni delovi koji se menjaju prilikom malog servisa ili na nekoj predviđenoj kilometraži mogu da izazovu problem.
Filter vazduha - u slučaju njegovog oštećenja ili raspada svašta može da stigne do lopatica turbopunjača. Čak i ukoliko ne naprave istog trenutka ozbiljnu štetu, minimalno oštećenje koje nije odmah primetno može da poremeti balans u turbopunjaču što će vremenom izazivati sve veće i veće probleme.
Filter ulja - već smo naglasili koliko je ulje važno za turbopunjač, a ukoliko se filter „raspadne“ to može da dovede do toga da se zapuše neki uljni vodovi i slično, što takođe može relativno brzo da dovede do stradanja turbo punjača. Na stranu sama činjenica da filter ne obavlja svoju osnovnu funkciju, kao i da može da opstruiše protok ulja.
6) Kvalitetno ulje – kvalitetno ulje nije važno samo zbog turbo punjača, već treba da bude odgovarajuće i zbog DPF-a ako je reč o dizelašu (dizelaši sa DPF-om traže posebno ulje, mada je to odavno poznato).
7) Ubrzavajte u odgovarajućem stepenu prenosa – pošto turbo motori imaju veliki obrtni moment pri niskim obrtajima, pri čemu mogu da razvijaju maksimalan obrtni moment u širokom rasponu obrtaja, mnogi vozači to „zloupotrebljavaju“.
Snažno pritiskaju papučicu gasa pri niskim obrtajima umesto da prebace u niži stepen prenosa pre oštrog ubrzavanja, što negativno utiče na turbopunjač (ali i na plivajući zamajac, između ostalog).
8) Odmah reagujte ako nešto nije u redu sa motorom - kvarovi na motoru, kao što je npr. loše sagorevanje mogu veoma negativno da utiču na turbo punjač. Od nakupljanja čađi, zagađivanja i razređivanja motornog ulja gorivom, do previsokih temperatura izduvnih gasova.
Naravno, zbog lošeg sagorevanja može da dođe i do ubrzanog nakupljanja čađi na raznim senzorima, EGR-u, katalizatoru, usisnoj grani i DPF-u, zagađenju ulja, što sigurno nije dobro ni po turbopunjač, pa lako dolazi do začaranog kruga...
Stoga ne odlažite odlazak u servis kada primetite neku nepravilnost u radu motora - možda je u pitanju neka banalna stvar koja može brzo i jeftino da se reši, ali ako je ostavite duže može da izazove mnogo skuplje kvarove.
Takođe sredite na vreme bilo kakav problem sa DPF-om ili katalizatorom - ukoliko se DPF suviše zapuši česticama čađi ili pepelom može doći do prevelikog pritiska u izduvnom sistemu koji veoma štetno deluje na turbopunjač.