OGROMNA KRIZA Kroacija erlajnsa: Poslovno DNO je praktično dosegnuto
Suočava se sa nezapamćenom krizom, stručno osoblje masovno odlazi, a poslovanje stagnira
Kroacija erlajns suočava se sa nezapamćenom krizom, stručno osoblje masovno odlazi, a poslovanje stagnira, piše danas nemački državni radio "Dojče vele" i pita se kako to da u istom regionu Er Srbija može uspešno da posluje, a hrvatska nacionalna aviokompanija ne može.
Pročitajte i :
Piloti hrvatske javne kompanije Kroacija erlajns uputili su prošle nedelje apel premijeru Andreju Plenkoviću koji se može protumačiti i kao svojevrstan SOS poziv. Prema njihovom mišljenju, nacionalni avio-prevoznik nalazi se pred sigurnom propašću, ukoliko se nešto ozbiljno ne promeni u najskorije vreme.
Drage Hrvatice i Hrvati, dragi moji sugrađani, svima vama u domovini i iseljeništvu, od srca želim puno zdravlja, obiteljskog zadovoljstva i uspjeha u novoj 2018.! https://t.co/hRpSYAdpCv pic.twitter.com/7hI7S5Sd2K— Andrej Plenković (@AndrejPlenkovic) December 31, 2017
"Dojče vele" ističe samo najveće probleme: zadnjih godina iz kompanije je otišla gotovo trećina pilota i mehaničara, aviokompanije iz susedne Srbije i Slovenije preuzimaju sve veći deo regionalnog tržišta, broj putnika u avio-saobraćaju same Hrvatske raste, dok Kroacija erlajns beleži sve manji broj prodatih karata, kompanija rasprodaje imovinu u cilju zatvaranja finansijskog bilansa, a za retke nove letove već se iznajmljuju strani avioni i kompletne posade.
Our hard working #CroatiaAirlinesTechs make sure everything is in perfect shape before every flight. :)
📷 Šime Lugarov#CroatiaAirlines #Travel #Flight pic.twitter.com/XHbn7Q4SnF— Croatia Airlines (@croatiaairlines) January 19, 2018
Na sve te primedbe, ministar saobraćaja Oleg Butković izjavio je da je vlada ipak vratila Kroaciju erlajns na spisak strateških državnih preduzeća i da to samo po sebi dosta govori o njenoj boljoj perspektivi.
- To je floskula -odgovaraju iz Hrvatskog sindikata prometnih pilota (HSPP), kojem je odnedavno na čelu kapetan Andre Šarinić, izjavio je Butković.
- Da li će ta administrativna odluka kompaniji da donese veći udeo u saobraćaju, da li će ona da spreči egzodus stručnjaka? Da li će da obezbedi sredstva za puku egzistenciju, a kamoli za preko potreban rast, napredovanje, odupiranje konkurenciji - pitaju se u HSPP, te napominju da sada nisu potrebne administrativne odluke bez stvarne snage, već krucijalne odluke, poput izbora vrhunskog menadžmenta.
A što se tiče menadžmenta, tu za početak i leži najveća krivica vlade, i to ne samo aktuelne, jer je sadašnji predsednik uprave ujedno četvrti privremeni kadar na toj funkciji, dok se glavnina rukovodstva nije menjala oko 20 godina.
Heads or tails? It doesn't matter #CroatiaAirlines plane is fabulous anyway! 😊
📷 Šime Lugarov! pic.twitter.com/RH5cfComWz— Croatia Airlines (@croatiaairlines) November 1, 2017
Piloti poručuju da od vlasti traže profesionalni menadžment, nestranački izabran, koji će kompaniji dati šansu.
Prema njihovom mišljenju Kroacija erlajns više nema vremena za oklevanje - poslovno dno je praktički dosegnuto, jer, kako kažu, sve dosadašnje uprave samo su uništavale kompaniju.
Postavlja se i pitanje šta je to toliko gore u Kroaciji erlajns u odnosu na druga preduzeća, pa da radnici doslovno beže, osim što je poznata činjenica da već 13 godina ne uspevaju od uprave dobiju kolektivni ugovor.
Cerar: Najbolje da Hrvatska sama pristane na sprovođenje arbitraže
U sindikatu pilota kažu da piloti ali i ostali radnici nemaju radne uslove ni blizu onima koje imaju kolege u drugim evropskim kompanijama.
Iz Kroacije erlajns otišla je trećina radnika, a pravi egzodus tek predstoji, uz to, međuljudski odnosi u kompaniji su poslednjih nekoliko godina bili katastrofalni, a odnos uprave prema radnicima ispod svake kritike.
Vrlo slično pilotima rezonuje i kabinsko osoblje, iz čijih redova nemački državni radio saznaje da u tom profilu već desetak godina Kroacija erlajns nikoga ne zapošljava na neodređeno vreme, već samo sezonski.
Hrvatska novim zakonom predviđa otuđenje imovine srpskih firmi
- Drugi razlog odlaska velikog broja nas u druge aviokompanije jesu primanja koja su tamo znatno viša. Inače, zadnjih pet godina su posebno otežani uslovi rada, što je mnogim kolegama do te mere ugrozilo zdravlje da su morali da potraže posao na zemlji. Unutar kompanije postoji, međutim, razlika u zadovoljstvu radnika iz operative i radnika u administraciji. Piloti, mehaničari i kabinski radnici su pod sve većim pritiskom novih regulativa, radnog vremena, skraćenih odmora i slično - izjavila je Suzana Artuković Vuksan, predsednica Sindikata kabinskog osoblja aviona.
Ona upozorava na nedostatak valjane komunikacije na relaciji menadžment-radnici, na dugogodišnju nedodirljivost upravljačke strukture, kao i na nerešavanje rastućih problema.
Dojče vele se obratio i Butkovićevom prethodniku, SDP-ovom bivšem ministru Siniši Hajdašu Dončiću, koji je izjavio da su u njegovo vreme bili dužni da restrukturiraju Kroaciju erlajns i da je to bila obaveza prema Evropskoj komisiji.
- Morali smo da prestanemo da ulažemo javni novac u tu kompaniju, a potom i da smanjujemo broj letova. Kad se danas govori da nas je pretekla Er Srbija (Air Serbia), treba uzeti u obzir da srpska država ta ograničenja nema, jer nije u Evropskoj uniji - rekao je Dončić.
On je dodao da je Kroaciji erlajns za izlaz iz krize potrebno rešenje koje sadašnja vlada još nije preuzela od prethodne, a to podrazumeva da nađu strateškog partnera u vidu privatnog manjinskog suvlasnika.