SRBIJA PARIRA EVROPSKIM SILAMA: Počinje proizvodnja električnih automobila, a evo KOJI MODEL je u pitanju
Juče u toku dana održan je i sastanak predstavnika Stelantisa i sindikata radnika Fijata.
Nakon meseci spekulacija o auto-gigantu koji dolazi u Srbiju, sudbini Fijata i njegovih radnika, proizvodnji novih modela, najave koje su stizale iz Fijatovih sindikata, da će novi investitor biti Stelantis, su se ispostavile tačnim.
Nakon sastanka održanog 28. aprila između predsednika Srbije Aleksandra Vučića i rukovodstva kompanije Stelantis, potpisan je ugovor o finansiranju proizvodnje električnih automobila u Fijatovoj fabrici u Kragujevcu.
Čvršće veze sa tržištem EU za brži rast privrede regiona
DETALJAN SPISAK! ovo je radno vreme za praznike: Kako će raditi pošte, pijace i prodavnice za Prvi maj
NAJNOVIJA ODLUKA! VLADA OGRANIČILA CENE ŽIVOTNIH NAMIRNICA I GORIVA: Važe 60 dana od stupanja na snagu
Ugovorom je dogovoreno zajedničko investiranje u novi proizvodni pogon, tj. nove mašine, u vrednosti od 190 miliona evra, od kojih država finansira 48 miliona.
Kako je u obraćanju medijima posle sastanka predočeno, prvo stupa na snagu prelazni period do 2023. godine da bi se uspešno zamenila mehanizacija, a proizvodnja električnog automobila počinje 2024. godine.
O konkretnom modelu nije bilo reči, ali kako su pisali domaći mediji to će najverovatnije biti električna Fiat Panda, koncept koji je predstavljen pre 3 godine.
U toku dana održan je i sastanak predstavnika Stelantisa i sindikata radnika Fijata koji su, kako je izjavio njihov predsednik, imali neka pitanja za stranu kompaniju, ali su istakli da je ovo svakako dobra vest.
Podsetimo, Fijat iz Kragujevca je već neko vreme mučio muku sa poslovanjem što se i oslikalo prošle godine kada je proizvodnja pala na nivo nezabeležen od 2012. godine kada je gigant i došao u Srbiju.
Fabrika je deo strateškog plana
Izvršni direktor Stelantisa, Karlos Tavareš istakao je tokom sastanka sa našim predsednikom da će fabrika u Kragujevcu igrati ključnu ulogu u strateškom planu kompanije nazvanom Dare Forward 2030.
- Naš plan je da proizvodimo ne manje od 75 modela električnih vozila. Od toga ne manje od 50 će se proizvoditi u Evropi. To će učiniti slobodu kretanja još čistijom, i mi svi smo posvećeni našim potomcima. Zato je naš plan da budemo karbonski neutralni - da smanjimo uticaj na životnu sredinu. To je naše obećanje unucima i potomcima, rekao je on tokom kasnijeg obraćanja medijima - naveo je on.
Tavareš je dodao i da je neophodno da se širi mreža punjača za električne automobila.
- Ovo je veoma važan trenutak, što smo potpisali ovaj ugovor, i želim da vam kažem da možete da verujete Stelantisu. Mi ćemo uraditi svoj deo posla, i uvereni smo da će i srpska strana uraditi svoj deo posla - zaključio je direktor.
"Počinjemo novu eru"
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić nakon sastanka je izjavio da je ovo važan dan za Srbiju.
- Mi danas počinjemo novu eru u investicijama u našu zemlju i u našem ponašanju u budućnosti - rekao je predsednik i osvrnuo se na potrebu da se uradi infrastuktura za punjenje električnih vozila.
On je naglasio da ćemo morati da razmišljamo o ceni električne energije i dodao da "moramo imati jeftine struje, a da bismo to postigli moramo imati obnovljive energije. A da bismo to uradili trebaće nam reverzibilne elektrane. Moramo da radimo što više, pošto od 2035. neće više biti klasičnih vozila".
- Nije više ključno pitanje koliko ćemo ljudi imati zaposlenih, već kakvu novu vrednost pravimo. Koliko ćemo imati ljudi koji mogu da idu u korak sa najsavremenijim tehnologijama, istakao je Vučić.
Signal poverenja
Direktor sektora za strateške analize, usluge i internacionalizaciju PKS Mihailo Vesović rekao je danas da su nove investicije Fijat Krajsler kompanije u automobilsku indudstriju u Srbiji signal poverenja u srpsku ekonomiju i naše tržište.
Istakao je da je ova investicija došla analizom ekonomske isplativosti i tehnoloških mogućnosti Srbije, kao i činjenice da je Fijat uspešno poslovao više od deset godina na ovom tržištu, te da je za to vreme mogao da obezbedi neometane logističke tokove i kadrovske potencijale među zaposlenim.
- Fijat je promenio industrijsku sliku u Srbiji, a ova investicija je dokaz da na prisustvo ove kompanije u zemlji strateški možemo da računamo i nadalje. Ovo je izuzetno važna vest u vom trenutku s obzirom na to da je veliki broj investicija ili usporen ili zaustavljen. To je signal poverenja u Srpsku ekonomiju i u ovo tržište - poručio je Vesović.
Novi model
Kompanija Stelantis već neko vreme najavljuje svoj povratak na velika vrata u industriji automobila, i to sa redizajniranim električnim modelom poznate Pande.
Kompanija je 2019. predstavio koncept Centoventi, na osnovu kog je Panda redizajnirana, a pre 2 godine su najavili da planiraju da pokrenu proizvodnju Centoventi koncepta. Prema pisanju britanskog sajta Autokar (Autocar.co.uk), proizvodnja ovog modela će krenuti 2023. godine, što se podudara sa najavama da će se u Kragujevcu krenuti sa proizvodnjom 2024. godine.
Radi se kompaktnom modelu namenjenom gradskoj vožnji, a dizajn koji je uveliko odobren biće premijerno prikazan sledeće godine. Biće dostupan u potpuno električnoj i hibridnoj varijanti, a nalaziće se na CMP platformi Stelantisa.
Fabrika u Kragujevcu je do sada proizvodila model Fijata "500L".
Sastanci sa sindikatima
U medijima se ubrzo pojavila i informacija su se predstavnici Stelantisa sastali i sa predstavnika Samostalnih sindikata kompanije Fijat Krajsler automobili Srbija
Kako je rekao predsednik sindikata Saša Đorđević, vest je svakako dobra i za radnike i za fabriku ali da oni imaju još pitanja i detalja koja treba razjasniti.
Sekretar sindikata Nezavisnost u Fijatu Igor Anđić, je rekao da proizvodnja električnih automobila sve menja.
- Sve zavisi od tehnologije, koliko će radnika biti potrebno za ovu fabriku. Sigurno da će broj radnika koji je radio na motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, i na novim električnim motirima biti razičit. Možda manji, možda veći, videćemo, rekao je Anđić.
On je rekao i da za radnike najava proizvodnje novog vozila znači posao, ali i ponovio da su radnici nezadovoljni platama, te da samo veće zarade, kako kaže, dostojne radnika u Kragujevcu, rešavaju problem u fabrici.
Spas za Fijat
Fiat Chrysler automobili Srbija (Fijat Krajsler automobili Srbija) pao je na osmo mesto najvećih srpskih izvoznika i u prvih deset meseci prošle godine. U tom periodu priodao je vozila u vrednosti od 255 miliona evra što je za oko 30 miliona manje nego u istom periodu 2020.
Prošlogodišnja proizvodnja u Fijatu bila je najmanja još od 2012. kada je italijanski gigant došao u Srbiju, te se vest o pokretanju pogona
Za 11 meseci prošle godine Fijat je imao nepunih 60 radnih dana.