MAGOVI: Kako Ikea manipuliše vama
Baš ništa u celom konceptu Ikea nije slučajno, od lokacije prodavnica pa do mirisa ćufti ili krofni.
Ljudi zaista vole Ikeu. Samo to uopšte nije slučajno. Od trenutka kad uđete, na vama koristi taktike manipulacije kojima pokušavaju da vas namame da kupite što više i a da ih opet, obožavate.
Evo četiri glavne tehnike manipulacije koje lanac koristi.
Izoluju vas
Iako se u Srbiji još očekuje dolazak Ikee, verovatno ste bili u njenim prodavnicama u inostranstvu. Brzo razmislite o svim vašim odlascima u Ikeu. Koliko puta se dogodilo da izađete iz nje i odmah uđete u drugi lanac ili prodavnicu? Pa nikada zapravo. To je zato što Ikea uvek svoje prodajne prostore gradi gde nema ničeg drugog. To je deo njihove marketinške strategije. Gde god na svetu da živite, trebaće vam minimalno 20 minuta vožnje do prve Ikea prodavnice. Tamo nikada nećete otići slučajno i teško da ćete otići samo da razgledate. Ostaćete malo duže, ručati, provesti se i naravno kupovati.
Koriste konfuziju
Dešava se da se mušterije osećaju pomalo izgubljeno u Ikea lavirintu. To nije greška u dizajnu, već zapravo namera. Oni žele da vas dezorjentišu kako bi vas zadržali što duže u prostoru. Sa samo nekoliko izlaza, provešćete sate u gledanju primamljivih proizvoda, a neke od njih ćete staviti u korpu sasvim jasno.
Ako mislite da su stvari koje su razbacane ili se nalaze na nepreglednim hrpama posledica nemara, niste u pravu. Sve bi to njihovi radnici uredno složili da je potrebno. Ali istraživanja su pokazala da takvi prizori kod kupaca pospešuju impulsivnost trošenja.
Miris divne hrane
Ikea vrlo dobro zna da je najbrži put do vaših novčanika preko vašeg stomaka. Hrana, pa čak i miris hrane funkcioniše kao droga koja vas navodi da celu platu potrošite na komad nameštaja koji ćete slagati celog vikenda. Možete skrenuti pogled sa nečeg, ali ne možete zaustaviti mirise. Nije slučajno što Ikea smešta svoje restorane baš usred celog lavirinta prodajnog prostora. Čak i miris čuvenih ćufti namerno puštaju na odeljenje kuhinjskog namešta kako biste taj prijatan osećaj povezali sa proizvodima, prenosi b92.
Ikea efekat
I na kraju najluđi trik. Takozvani Ikea efekat. Tajna je u tome što ćete biti ponosni na stvar koju ste sami sklopili. Zašto? Pa zato što su ljudi narcisoidna bića. Bez obzira što ste tu policu slagali satima i možda nije ispala onako kako ste zamišljali ili će se raspasti za par meseci, vi ste je sami složili i sama ta činjenica vam budi osećaj uspeha. I zato ćete je voleti još više. Šta sad kažete...
Pročitajte i: