PROŠLI KROZ BURU: Skandali koštali Fejsbuk 119 milijardi dolara!
Šta i kako dalje?
Osnivač Fejsbuka Mark Zakerberg početkom 2018. godine obećao je da će ispraviti sve nepravilnosti koje su otkrivene na ovoj najpoznatijoj društvenoj mreži.
Izvršni direktor Fejsbuka naveo je u napomeni 4. januara da kompanija ima posla, uključujući "zaštitu naše zajednice od zlostavljanja i mržnje, obranu od uplitanja od strane država i da osigura da vreme provedeno na Fejbuku bude dobro utrošeno". Ispostavilo se da je to bilo lakše reći nego uraditi.
Ubrzo posle toga, Fejsbuk objavljuje sredinom januara da se menja način organizovanja News Feeda. Prioritet će imati postovi od prijatelja i porodice, preko postova izdavača i brendova, čak i ako to znači da će se smanjiti vreme koje ljudi provode na Facebooku.
Poslednjeg dana januara, deonice Fejsbuka su bile "uzdrmane" činjenicom da ljudi provode manje vremena na toj društvenoj mreži. Procenjeno je da će se deonice naglo menjati narednih nekoliko meseci...
OBRATITE PAŽNJU! Kačite se na besplatan Wi-Fi? Izbegnite ove zamke!
To je bio samo početak bure koja je zadesila ovu kompaniju. Naime, "The New York Times" i "Guardian" objavili su 17. marta da je nekada anonimna kompanija za analizu podataka koja se zove "Cambridge Analytica", pokušala da utiče na način glasanja Amerikanaca upotrebom informacija prikupljenih iz miliona profila korisnika Fejsbuka.
"Izbriši Fejsbuk"
Samo tri dana kasnije, suosnivač WhatsApp-a, Brajan Ekšon poziva korisnike Facebook-a da izbrišu svoje profile. Njegove reči su značajne jer je WhatsApp u vlasništvu Fejsbuka. On se pridružuje rastućem pokretu "Obriši Fejsbuk", zbog curenja privatnosti podataka i širenja dezinformacija na poznatoj platformi.
"Žao mi je što se to dogodilo", rekao je Zakerberg za CNN Business, u ekskluzivnom intervjuu Lauri Segal, o skandalu oko Cambridge Analytica.
CNN Business objavio je 27. marta da će Mark Zakerberg ići pred Kongres, kako bi svedočio o praksi privatnosti podataka. Istog dana odbio je i zahtev britanskih zakonodavaca da odgovori na pitanja o praksi privatnosti društvene mreže, a iz kompanije su tada poručili da će umesto toga poslati dva zamenika da razgovaraju sa njima.
Nrednog dana Fejsbuk je objavio da je korisnicima širom sveta omogućio veću kontrolu u opcijama "privatnosti". Promene su se dogodile u skladu s novom merom zaštite podataka u EU.
Međutim, nije prošlo mnogo, i već 4. aprila kompanije je zadesio novi skandal. Tog dana je je objavljeno da je Cambridge Analytica imala informacije o 87 miliona korisnika bez njihovog znanja - gotovo 40 miliona više nego što je ranije prijavljeno.
Istog dana, Zakerberg priznaje da Fejsbuk nikada neće moći u potpunosti da zaštiti svoju platformu od zloupotrebe pojedinih. Zbog ovog skandala, osnivač kompanije Zakerberg odlazi u Vašington i 10. i 11. aprila je punih 10 sati odgovarao na pitanja gotovo 100 zastupnika o praksi kompanije.
Uprkos neuspehu i skandalu oko Cambridge Analytica, Facebook je već 25. aprila objavio da se sve više korisnika "vraća" na ovu mrežu u SAD i Kanadi, a što je bilo više nego u prva tri meseca 2018. godine.
Pet dana kasnije, Jan Kum, izvršni direktor WhatsApp i suosnivač Fejsbuka objavio je da napušta kompaniju.
I ako su možda iz kompanije Fejsbuk mislili da je najgore prošlo, još jedna istraga New York Times-a otkrila je 3. juna da je ta kompanija razmenjivala podatke sa brojnim tehnološkim kompanijama, uključujući Apple, Microsoft i Samsung.
Britanski reegulatori saopštili su 10. jula da je Fejsbuk prekršio zakon time, što nije čuvao podatke korisnika i što nije obavestio desetine miliona ljudi da Cambridge Analytica prikuplja njihove podatke za korišćenje u političkim kampanjama. Kompanija je na kraju kažnjena novčanom kaznom od 500.000 funti, što je najveći iznos koji predviđa britanski Zakon o zaštiti podataka.
Sve se to, naravno, odrazilo i na akcije Fejsbuka, a 26. jul je zabeležen kao najgori dan u istoriji za kompaniju - bile su u padu za 19 odsto, nakon što je kompanija saopštila da će se rast prihoda usporiti jer "stavlja privatnost na prvo mjesto" i preispituje svoja iskustva sa reklamiranjem proizvoda. Ovim skandalom zabeležen je gubitak tržišne vrednosti od oko 119 milijardi dolara.
Samo nekoliko dana od poslednjeg skandala je prošlo, kada je 27. avgusta Fejsbuk saopštio da je zabranio korišćenje njihovih usluga za 20 organizacija i pojedinaca u Mjanmaru, uključujući i višeg vojnog zapovednika. Kompanija priznaje da je tamošnji sistem "prespor" kako bi se sprečilo širenje "mržnje i dezinformacija" u zemlji.
Odgovor na optužbe da su Rusi bili umešali prste u predsedničku kampanju u SAD stigao je 5. septembra kada je izvršna direktorka Fejsbuka Šeril Sandberg rekla američkom senatskom odboru da je "razumevanje ukupne ruske aktivnosti u 2016. ograničeno jer nemamo pristup informacijama ili istražnim alatima koje vlada SAD-a i ovaj odbor imaju."
Krajem tog meseca, tačnije 24. septembra, Instagram suosnivači Kevin Systrom i Mike Krieger objavili su da napuštaju aplikaciju za deljenje fotografija koju poseduje Fejsbuk.
Samo četiri dana nakon toga, najpoznatija društvena mreža izdala je saopštenje da je hakerski napad otkrio informacije o gotovo 50 miliona korisnika i dao hakerima pristup tim korisničkim nalozima na drugim mestima i aplikacijama gde su se prijavili putem Fejsbuka. Kasnije će revidirati taj broj i reći da je pogođeno 30 miliona ljudi.
Ni to nije bio kraj za muke u kompaniji, kada je 30. oktobra Fejsbuk ponovno razočarao investitore najnovijim izveštajem o zaradi - akcije kompanije i dalje padaju.
Još jedna važna istraga New York Timesa 14. novembra sugerisala je da kompanija nije bila dovoljno spremna za rusko uplitanje na svoju platformu. List je tada naveo i da je Fejsbuk angažovao kompaniju koja je proučavala njegove kritičare, uključujući milijardera Džordža Soroša.
Britanski parlament objavio je 5. decembra niz internih Fejsbukovih dokumenata zbog kojih se kompanija mesecima borila da ne budu javno objavljena. Dokumenta uključuju tvrdnje o navodnom nepoštivanju privatnosti korisnika, kao i tvrdnju da je Zakerberg želeo po svaku cenu da svoje rivale "ostavi bez posla".
I poslednji, novi izveštaj u The New York Times-u 18. decembra otkriva, da je Fejsbuk ponudio više podataka svojih korisnika kompanijama uključujući: Microsoft, Netflix, Spotify i Amazon, nego što je ranije otkrio. Netflix i Spotify su navodno dobili mogućnost da čitaju privatne poruke korisnika na Fejsbuku.