PRVI PUT VIĐEN PRE 20 GODINA NA KOSOVU: Ovaj bombarder od 2 milijarde dolara je san svakog pilota (VIDEO)
Mnogo košta...
Sa dizajnom koji podseća na „leteće krilo“ i čini ga gotovo nevidljivim za radarske sisteme, bombarder „B2 Spirit“ je pravi izuzetak među vojnim letelicama, a takođe je i najskuplji među njima.
Nastao u eri hladnog rata, bombarder „B2 Spirit“ osmišljen je sa prevashodnim ciljem da, uz mogućnost da ponese kako konvencionalno tako i nuklearno oružje, probije sovjetsku vazdušnu odbranu. Ipak, nedugo nakon probnog leta tokom 1989. godine, dogodio se pad Berlinskog zida, a potom i okončanje hladnog rata, te B2 nikada nije dobio priliku da pokuša da zađe u ruski vazdušni prostor.
Prva letelica isporučena je tokom 1993. godine vojnoj bazi Vajtman (Whitenan Air Force Base) u Misuriju, gde je i danas u upotrebi, dok se prva upotreba ovog bombardera dogodila tokom rata na Kosovu, 1999. godine.
OPREZ: Opasna zamka na OGLASIMA ZA POSAO! Kada konkurišete OBAVEZNO pazite na OVO
NEMA ZIME ZA NJIH: Raste im broj korisnika uprkos konkurenciji
Kao jedna od najsofisticiranijih letelica, B2 je u mogućnosti da dosegne bilo koju metu, dopuni gorivo u vazduhu i da se potom vrati u bazu. Uz to, nijedan B2 nikad nije izgubljen tokom borbe sa nekom protivničkom letelicom, hvale se Amerikanci.
- Zaista je jedinstven, nikada nijedan avion pre njega nije ovako revolucionarno dizajniran - hvali se Rebeka Grent (Rebecca Grant), stručnjak za vazduhoplovstvo,u izjavi za CNN.
Prvi dizajn
Međutim, konceptualno rešenje aviona bez klasičnog trupa, krila ili bilo kojih drugih izbočina, odavno je poznato u svetu avijacije i seže u doba pre Prvog svetkog rata kada su se u Nemačkoj i Sovjetskom savezu rađale slične ideje.
Pionirski projekti ovog tipa na tlu Amerike vezani su za vazduhoplovnog dizajnera i industrijalca Džeka Nortropa (Jack Northrop) čije su letelice, preteče „letećeg krila“, sa propelerskim motorima, prvi put poletele tokom 1940. godine.
Nortropov rad kulminirao je izradom modela YB-49 tokom 1947. godine, prvom letelicom na mlazni pogon koja je sledila dizajn „letećeg krila.“ Iako je bio daleko ispred svog vremena, projekat je zbog tehničkih poteškoća ubrzo napušten. Ipak, nekoliko decenija kasnije, rad na YB-49 poslužio je kao polazna osnova Nortropu da započne novi projekat koji će dovesti do stvaranja B2 modela. Među sličnostima između ovih letelica iz različitih epoha avijacije, naročito se ističe način na koji izvode napad kao i identične dimenzije raspona krila.