Ево шта се на дизелашима данас квари и да ли су трошкови већи у односу на старије моделе
Може се рећи да је одржавање данашњег дизел мотора повољније до пређених 150.000 км.
Да ли се савремени дизел мотори разликују у погледу одржавања од старијих? Одговор на ово питање није једноставан и састоји се од неколико ставки, пише Ревијахак:
- Моторно уље има неке новије захтеве и више није 10W-40 или 5W-40 или 5W-30, већ се прелази на уља нижег вискозитета од 0W-20, погоднија за лакшу покретљивост мотора на нижим температурама мотора. Ово је погодно за старт-стоп системе и смањује хабање мотора на ниским температурама мотора. Низак вискозитет може повећати потрошњу уља током вожње на отвореном путу. Доступност овог уља може представљати проблем на бензинским пумпама, па је препоручљиво имати резервни литар уља у возилу.
- Имамо Адблуе течност која учествује у третману издувних гасова и просечна потрошња је 0,7-1 л/1000 км, што је додатни трошак у односу на старије дизеле. Поменули смо старт-стоп систем, са њим долази и сложенија (и боља) технологија акумулатора од 12В. Време замене је од 5 до 8 година и тада су 30-50% скупљи од некадашњих акумулатора које користе возила без старт-стоп система.
- Ако погледамо филтере за уље, ваздух и гориво, није дошло до значајнијих промена осим филтера за гориво, који због већег напретка у систему убризгавања и већих радних притисака има задатак да задржи још више нечистоћа. Цене филтера горива могу да варирају, за старо возило од 20 до 40 евра, а за новије од 40 до 200 евра, што зависи од тога да ли филтер има додатне интеграције сензора или грејне елементе филтера.
- Одржавање каишних преносника - неки делови су јачи. Алтернатор је постао електромотор за покретање неких дизел мотора, па веће димензије ових делова подижу цену овој групи делова. С обзиром на то да данашњи алтернатори имају више посла због повећања електро опреме и квалитетније су направљени, па дуже трају. Али када постану неисправни, цена поправке није онаква каква је била.
- Преносници који учествују у управљању или дистрибуцији вентила главе мотора (ланац, каиш, зупчаници) су побољшани, а интервали замене су продужени, па су пређени километри при првој замени дупло већи у односу на старије генерације мотора. Трошкови су заправо нижи у овом сегменту јер се делови не мењају тако често.
- Грејачи дизел мотора су такође претрпели одређена побољшања, дијагностика кварова је много једноставнија и могућа је аутодијагностиком. Међутим, цена грејача је знатно већа, јер се данас грејачи укључују и док мотор ради, па имају много већи број радних циклуса, што пред њих поставља веће захтеве. Код неких мотора то више нису само грејачи, већ и сензори који прате рад цилиндара, што додатно поскупљује потрошни резервни део.
- Квачило и замајац код дизел мотора су ојачани због старт-стоп система и издржљивији су него раније, али када се истроше нешто су скупљи.
Закључак
С обзиром да су сервисни интервали 20.000 - 40.000 км, одласци у сервис су ређи и неки произвођачи имају редовне сервисе сваке друге године. Трошкови одржавања су смањени у односу на пре, али су резервни делови и мазива нешто скупљи. Свеукупно одржавање је повољније јер има мање сервисних сати у радионици. Може се рећи да је одржавање данашњег дизел мотора повољније до пређених 150.000 км, када код већине модела највероватније неће бити већих проблема осим редовног одржавања.
Поред неких редовних потрошних резервних делова, данашњи дизел мотори су већ дуже време на тржишту и многи делови у издувном систему и систему убризгавања су побољшани, па када погледамо моторе који задовољавају Еуро 6 норму издувних гасова 2014. године и данас можемо рећи да је знатно мање проблема у кључним и скупљим компонентама и да данашњи дизел мотори уз редовно одржавање могу да пређу 300.000 до 500.000 км без већих кварова, што је, нпр. тешко постићи са хибридним и електричним возилима.