Шта шкоди мотоциклу током зиме?
Како једноставна радња као што је покривање мотоцикла може да штети нашем двоточкашу, објашњава сајт Половни аутомобили.
Најбоља намера да се мотоцикл заштити и припреми за зимски паркинг понекада може донети више штете него што користи.
Шта је то што радимо, а није добро за наш мотоцикл? Које су ту ситнице које запостављамо и тиме правимо штету? Објаснићемо у овом тексту.
Покривање мотоцикла
Како једноставна радња као што је покривање мотоцикла може да штети? Старо ћебе, најлон, какве везе има? Има!
Пре свега, покривка треба да буде чиста. Зато није добро користити “чупаве” ствари као што је ћебе и слично. Када је покривка прљава, она у себи скупља фине честице прашине које оштећују лак мотоцикла као шмиргла. Поред тога, прашина може да продре кроз структуру покривке на мотоцикл, па ћете на пролеће имати прашњав мотоцикл.
Друга ствар која је гора од прашине је влага. Ако сте мотоцикл покрили најлоном или сличним материјалом који не пропушта пару, влага ће се задржавати испод покривке. Влага је најгори напријатељ возила. Доводи до корозије и кратких спојева у електричним контактима. Поготово ако је место где је паркиран мотоцикл само по себи влажно.
Понекада је боље не покрити мотоцикл него га покрити најлоном.
Ако желите да посао урадите како треба, гледајте да купите цираду за унутрашну употребу која је паропропустна. Таквих цирада има доста на тржишту и нису скупе.
Остављање прљавог мотоцикла
Прљав мотоцикл није само естетски пропуст. Током сезоне мотоцикл се суочава са разним “нападима” на свој грациозни финиш. Прљаве кише, честице које се лепе на лак мотоцикла, катран са пута, залепљени инсекти…
Наравно, неће се мотоцикл покварити одмах јер је прљав, али из сезоне у сезону, временом немар ће се одразити на лак мотоцикла. На блоку мотора појавиће се флеке и акумулација прљавштине које неће бити могуће опрати ни професионалним средствима. Све ово довешће до тога да мотоцикл изгледа “уморно” и запуштено.
Ако вам естетика ипак није битна, морате узети у обзир да прљавштина оштећује семеринге на предњој виљушци. Поготово стврднути остаци инсекта који цепају семеринге, што доводи до цурења хидрауличког уља.
Прљавштина такође смањује ефикасност расхладног система, односно хладњака. Запамтите да је правилно хлађење основ за дуготрајан рад сваког агрегата.
Неочишћен ланац
Ланац и ланчаници су потрошни материјал. Ако због тога мислите да је то склоп који можете занемарити, очекујте трошак од око 150 евра плус “руке” мајстора за замену нешто раније него што је предвиђено.
Како се то прљав ланац брже оштећује? Сви покретни делови функционишу тако што су две компоненте у контакту уз посредство уља или масти. Чим у једначину убаците прашину, долази до убрзаног хабања. Количина прашине која се акумулира на ланцу је невероватна и у то ћете се уверити када кренете са прањем.
Прашина ће оштетити чауре ланца, заптивне гумице и резултираће блокирањем појединих карика. Блокиране карике не распоређују снагу равномерно, па долази до истезања сегмената ланца. Такав ланац је за отпис.
Две ствари драстично утичу на трајања ланца, а то је његово одржавање и начин вожње. Писали смо у ранијим текстовима како се одржава ланац.
Подсетићемо вас: Четкица за зубе, петролеј, картон испод мотоцикла и трљајте док се не засија. Ланац очистите сувом крпом. Довољно је да након чишћења ланац подмажете мењачким уљем САЕ 80W90 и посао је завршен.
Акумулатор на милост и немилост хладноће
Сложићемо се да вреди да предузмемо све мере како бисмо акумулатору продужили век трајања.
Ако мотоцикл оставите на хладноћи, вероватно ће зима испразнити акумулатор до пролећа. У најбољем случају ослабиће акумулатор, мотоцикл ће га „стресирати” при првом паљењу и ето вам рецепт за „изненадну смрт” акумулатора.
Неколико решења постоји.
Прикачите акумулатор на паметни пуњач у режиму одржавања. Уређај ће слати малу количину електричне енергије која ће акумулатор држати будним. Акумулатори „не воле” кад немају циклусе пуњења и пражњења.
Ако немате паметни пуњач, акумулатор демонтирајте и ставите га у просторију где влада собна температура. Никако не остављате акумулатор на бетону јер ће се испразнити. Исто тако, не остављајте га близу грејних тела и у просторијама где спавате.
На пролеће акумулатор однесите на проверу и допуну у неки од сервиса за акумулаторе. Само тако можете бити сигурани да ћете имати успешан старт у пролеће.
Не мењате уље?
Многи мењају уље у пролеће. Зашто је та пракса устаљена није нам познато, али познатно нам је зашто је лоше да мотоцикл презими са коришћеним уљем.
Уље има неколико функција - подмазује, хлади, чисти, између осталог. Током коришћења, уље у себи сакупља нечистоће, гареж, киселину. Такође, уље скупља воду. Одакле вода? Из кондезације и једним делом воде у гориву.
Све то доводи до унутрашње корозије у агрегату и деградације уља које неће пружити очекиване перформансе, посебно ако сте мотоцикл углавном користили по граду на кратким релацијама.
Тако је боље да користите јефтиније уље са одговарајућим спецификацијама и мењате га редовно пре зиме, него скупље па да из њега „цедите” сваки километар.
Сув резервоар и пуни лончићи карбуратора
Резервоару који је често сув прети опасност од корозије. Зашто? Па опет због влаге и воде. Неки мотоцикли имају квалитетнију завршну обраду резервоара, неки лошију, али свакако током зимског сна резервоар мора бити напуњен до чепа. Једном када резервоар зарђа, то је крај за карбураторе и систем убризгавања.
Лончиће карбуратора треба испразнити, како не би долазило до запушавања дизни.
Стартовање хладног мотоцикла
Многи власници стартују мотоцикл током зиме да се угреје, да подмаже делове, да се напуни акумулатор итд. Мислећи да стављање мотоцикла у рад може само да олакше стартовање у пролеће. Истина је да код стартовања хладног мотоцикла на кратко има само штете, а користи нема.
Мотоциклу је јако тешко да се загреје радом у месту. Чак иако показивач температуре каже да је расхладна течност достигла радну температуру, уље је још увек хладно. Зато је доњи део блока мотора још увек млак на додир. Шта се догоди када се сударе топлота и хладан метал? Кондензација, влага! Отуда капљице воде из ауспуха и бели дим.
Као што смо већ поменули влага деградира уље, ствара корозију унутар издувног система и мотора, оштећује ламбда сонде, итд. Ово се такође дешава и током вожње, са тим што дужа вожња толико загреје цео агрегат да сва влага буде осушена.
Уље је само по себи „лепљиво” и на деловима ће увек бити уљни филм који ће заштити делове. Поготово ако користите естарска уља.
Први хладан старт увек напиње акумулатор без преке потребе јер се неће напунити радом у месту.
Дакле, нема разлога покретати мотоцикл без намере да се мотоцикл вози на дуже релације. Једноставно, спремите га за зиму и оставите га да мирује до пролећа.
Извор: Половни аутомобили; Аутор: Александар Стојановић.