"БЕЖЕ" СА ЧАСОВА ЧАК И КАДА ЈЕ НАСТАВА ОНЛАЈН: Каква је ситуација са децом и учењем на даљину?
Од октобра су кренули први контролни задаци и испитивања у школама, а наставници примећују да су поједини ученици попустили у учењу.
Општи је утисак да је нова школска година велики изазов за све, као и да интеракцију између ђака и наставника у учионици не може ништа да замени. Како се показало, најчешће потешкоће ученици имају у оквиру самосталног рада.
СВЕ ПОДСЕЋА НА ДОБРА СТАРА ВРЕМЕНА: У Тополи ученици формирали задругу, труд препознало и Министарство просвете
ЗАНИМАЊА БУДУЋНОСТИ У Србији расте број ДИГИТАЛНИХ МЕДИЈА: Ове вештине гарантују успешну каријеру и добру зараду
СТУДЕНТИ ПРЕДАЛИ ЧАК 18.000 ПОТПИСА: Траже смањење школарина на свим факултетима за 30 одсто
Професорка српског језика и књижевности у Земунској гимназији Сања Штрбац примећује да ученици тешко успевају да одрже редовност у учењу, нарочито у недељи када наставу прате од куће.
- Овај утисак присутан је од почетка школске године, а интензивиран је с првим проверама текућих знања код ученика. Код мене су оцене слабије, остале колеге имају подељена искуства, али не може да се тврди да су им оцене боље. Углавном оцене дајем кроз усмено испитивање и разговор, те оцене су боље од оних са писменог задатка, али нисам задовољна. Сматрам да могу и треба да буду боље - истиче Сања Штрбац.
Мало времена на часовима
Професорка наводи да час од пола сата није довољан да се на креативнији и садржајнији начин приступи настави, као и да се ученику да довољно времена да се усмери на тему. За учење је ипак неопходно и постављати питања, разговарати...
- У промењеним околностима принцип рационализације тока часа иде неретко кроз изостављање важног дела наставног процеса - мотивације за рад на часу. Све се своди на информације које нису једино чему ученик треба да се учи и оспособљава на часу, напротив. У наставним предметима као што је мој садржај захтева да се о њему дискутује и мисли у живом дијалогу - напомиње професорка.
Првацима у средњим школама теже
Извесне потешкоће у одржавању редовности учења у недељама онлајн наставе примећене су и код ученика Друге економске школе у Београду, кажу помоћница директора Цвета Митровић и председница Стручног већа економиста Јасмина Божић.
- Наставници у тој недељи користе разноврсне WEB алате и снимљене часове постављене на РТС Планети, што ипак не може да се пореди са учинком непосредне наставе у школи. Ученицима недостаје школа, другови, социјализација уопште, уз веома честе коментаре како је жива реч наставника незаменљива - истиче професорка.
Додају да нема већих одступања у оценама ученика, осим првог разреда који се тренутно котира нешто лошије.
- Разлог је у томе што су у питању нови, стручни предмети и две од четири недеље у месецу непосредне наставе нису довољни како би на квалитетан начин усвојили наставне садржаје. Осим тога, као разлог за лошије оцене ученика првог разреда, наводимо и завршетак основног образовања на онлајн начин - кажу Митровић и Божић.
Нередовност у учењу
Професорка математике и помоћница директора у београдској ОШ "Краљ Петар И" Марина Стојановић мишљења је да ученици старијих разреда у новим околностима не могу сасвим да постигну редовност у учењу.
- Постоје предмети где је жива реч наставника јако важна за усвајање нових наставних садржаја. Ту је онда потребна додатна подршка наставника, а то је прилично отежано због ограничења која морамо поштовати из оправданих разлога. Трудимо се да на часовима када су ученици у школи дамо што је могуће више појашњења наставних садржаја, чак и када то није по плану за тај час, а да онлајн часове користимо више за увежбавање - прича Стојановићева.
Додаје да су резултати контролне вежбе уобичајени, али напомиње да се тежина теста који је дала ученицима разликује од уобичајеног, јер је прилагођен ситуацији.
Пропуштају ТВ часове
Педагог у београдској ОШ "Деспот Стефан Лазаревић" Мирјана Милановић истиче да су ђаци срећни што су се вратили у школе, али се стиче утисак да поједини ученици нередовно прате ТВ часове.
- Према нашим истраживањима током трајања наставе на даљину током прошле школске године, у највећем проценту нашим ученицима је недостајала школа и жива реч наставника. Велики изазов им представља дужина трајања часа. Истичу да за 30 минута не успевају да испрате ново градиво и одговоре на захтеве који су пред њима - наводи педагог.
Каже да и поред максималног залагања свих у појединим предметима изостају очекивано бољи резултати.
Зависи од ученика
Наставница енглеског у ОШ "Карађорђе" на Вождовцу Тања Краљевић Маркош сматра да се ученици тек од октобра уходавају у учењу, али да то у великој мери зависи од ученика.
- Они који редовно и вредно раде, чине то и сада, а они који су склони кампањском учењу, настављају тако и даље. Мислим да се, ипак, може одржати редовност учења, уз добру организацију ученика, али и наставника - каже она.
Стрпљење и сарадња с родитељима
Као предуслов да деца боље прате наставу и уче, наставници истичу да мора постојати сарадња с родитељима.
- Ученици су доста времена провели ван школе и потребно је и њима пружити више времена, стрпљења, разумевања да се прилагоде садашњим околностима. Један од важних предуслова је и узајамна сарадња са родитељима, као најодговорнијим партнерима у учењу - закључује Милановић.