ВОЗАЧИ, ОПРЕЗ! Стигли нови прописи о зимској опреми на путевима Србије
Нови услови унели пометњу међу возачима.
Од 1. новембра на свим путевима у Србији су обавезне зимске гуме, а информација да возач који учествује у удесу, а нема зимску опрему, може бити окривљен за штету и ако није крив, изазвала је пометњу међу возачима.
Бобан Милинковић, заменик начелника Управе саобраћајне полиције, потврдио нам је да је могуће да ћете у случају удеса који нисте изазвали платити казну јер немате зимске гуме. Међутим, како каже - то се може десити само под одређеним околностима.
- Уколико, примера ради, ви стојите на семафору и црвено је светло, и неко вас удари отпозади, за изазивање удеса биће крив тај који вас је ударио, а не ви. Ако је у том тренутку на путу било снега и леда, а ви нисте имали зимску опрему, добићете због тога казну, али не и због изазивања удеса, за који је и даље крив онај који вас је ударио. Уколико у тој ситуацији нема снега и леда, према правилнику важи да не морате да имате зимске гуме, што значи да нећете добити ни казну за гуме, а ни казну за удес, за коју је, опет, крив тај који вас је ударио – објашњава Милинковић.
Како додаје, иста правила важе и за вожњу у пијаном стању. Чак и када не изазове несрећу, возач који је возио под дејством алкохола сигурно плаћа казну зато што је возио пијан, што је одвојено од казне за кривицу у самом удесу.
Међутим, возачима се ипак саветује да у периоду од 1. новембра до 1. априла користе зимске гуме, без обзира да ли на путу има снега и леда, или не, због самог понашања тих пнеуматика на ниским температурама.
- Зими има и сувих, а хладних дана, и уопште не мора на путу да буде ни снега, ни леда. Температуре испод тачке преласка у стакласто стање, која износи 45 Фаренхајта, односно око 7 степени Целзијусових, довољна је да се ваше летње гуме на путу понашају другачије него када је температуре преко те тачке. Оне се стврдњавају, постају пластичне, и губе своја својства, што може да доведе до проблема, а ваш зауставни пут приликом кочења да продужи за више од 10 метара – објашњава Милинковић.
Кривица на возачу ако нема зимске гуме
Прописи предвиђају да су зимски пнеуматици обавезни када су на коловозу поледица, снег и лед, и да је кривица на возачу и власнику возила уколико до незгоде дође због тога што нема зимске гуме, али само када је незгода узрокована управо тим недостатком, објашњава Дамир Окановић, директор Комитета за безбедност саобраћаја.
- Карактеристичне су незгоде када на снегу долази до проклизавања возила које нема зимске пнеуматике, што би могло бити узрок судара- прича он.
Међутим, каже, када се догоди удес чији је узрок понашање, на пример другог возача или учесника у саобраћају, кривица неће бити на ономе ко нема зимске гуме.
Зимске гуме, које у себи имају више каучука, односно природне гуме, при таквим температурама се боље понашају, односно и на знатно нижим температурама остају меке, што значи да боље пријањају за подлогу, одржавају возило стабилним на путу, а и краће се кочи.
- Зато се и користе зими зимске, а лети летње гуме. Зимске гуме, зато што су мекше, више се троше, и зато се не користе лети, али свакако би требало да се користе током зиме – истиче Милинковић.
- Карактеристичне су незгоде када на снегу долази до проклизавања возила које нема зимске пнеуматике, што би могло бити узрок судара - каже Окановић. Међутим, каже, када се догоди удес чији је узрок понашање, на пример другог возача или учесника у саобраћају, кривица неће бити на ономе ко нема зимске гуме.