ИСПЛАТИ ЛИ СЕ Е-АУТОМОБИЛ? Од државе сада можете добити хиљаде евра за куповину еколошких кола!
Влада Србије усвојила је пред крај 2020. године Уредбу о условима и начину спровођења субвенционисане куповине електричних и хибридних возила. Тим прописом издвојено је 120 милиона динара за подстицај куповине еколошки прихватљивих возила, а захтеви за доделу субвенција подносиће се до 1. новембра.
Тако грађани Србије који у овој години купе електрични аутомобил могу од државе добити субвенцију и до 5.000 евра!
ПРОДАЈА ИСТОРИЈСКИ ОПАЛА: Немци купују све мање аутомобила због короне, једна ствар улива наду
ПОПЛАВЕ ОКО СКАРАДСКОГ ЈЕЗЕРА: Мештани спасавају стоку и аутомобиле (ВИДЕО)
ОСАМ КОБНИХ ГРЕШАКА КОЈЕ ВОЗАЧИ ПРАВЕ ЗИМИ: Неке од њих могу уништити аутомобил
Они који се одлуче за мопед или скутер на еколошки погон могу рачунати на 250 евра, а за нешто јачи електрични мотоцикл и дупло више.
Према уредби усвојеној крајем прошле године, путничка возила врсте М1, са максимално 9 места за седење, као и теретна возила Н1, чија маса не прелази 3,5 тона, а која се крећу на електрични погон, имаће субвенцију од 5.000 евра.
За возила која покреће хибридни погон и имају спољни прикључак за струју држава ће давати субвенције у износу од 3.500 евра у динарској противвредности, док ће они који изаберу возило на хибридни погон, која уз мотор са унутрашњим сагоревањем имају бар један електрични мотор, моћи да рачунају на државну помоћ од 2.500 евра.
"Наша земља је на зачељу Европе по овом питању. Током 2020. године је, увођењем субвенционисане куповине, направљен први, веома значајан корак, који је допринео да се скрене пажња на ову тему, као и поспеши продаја електричних и хибридних возила. Важно је нагласити да у продаји возила у Србији само 4,4 одсто чине хибриди (у Европи је тај проценат 12,4) а тек 0,15 одсто електрична возила (у Европи 9,9 одсто)", кажу из Српске Асоцијације увозника возила и делова.
Колика је уштеда
Возачи који се одлуче да своје старе аутомобиле, са погоном на бензин или дизел, замене електричним или хибридним возилима, могли би само на гориву да уштеде и више од 500 динара на сваких 100 пређених километара. Такође, одржавање електричних возила много је јефтиније од сервисирања класичних аутомобила, а као значајне предности стручњаци истичу и еколошку компоненту, као и мирну и тиху вожњу, боље убрзање и вишегодишњу гаранцију на погонску батерију.
Још откако је Влада Србије у марту прошле године први пут донела Уредбу о субвенцијама за куповину нових електричних и хибридних возила, ови аутомобили могу се купити и за мање од 20.000 евра. Представници Владе рекли су тада да је ова конкретна мера донета у циљу решавања питања загађења ваздуха и унапређења квалитета животне средине.
Стручњаци кажу да је управо цена ових возила највећа почетна препрека, а подсећају и на проблем недовољно развијене инфраструктуре, односно мреже пуњача за електрична возила, јер постоји можда тек петнаестак пунктова у Србији где власници могу да допуне своју батерију.
У Београду је нешто боља ситуација, јер су многе фирме почеле да инсталирају пуњаче на својим паркинзима, а доступни су и у неким јавним гаражама, као и на паркингу више београдских хотела, где је пуњење још увек бесплатно.
Што се тиче потрошње, класичан аутомобил на бензин или дизел, који троши у просеку 4-5 литра на 100 км, коштаће власника око 650-700 динара (за 100 км вожње). Истовремено, електрични ауто за исту раздаљину потроши око 12 kWh струје, односно око 110 динара ако га пуните код куће по скупој тарифи (под условом да сте у средњој, плавој зони по потрошњи) или само 25 динара ако га пуните ноћу и користите јефтинију струју.
Када се узму у обзир све ове околности, електрични и хибридни аутомобили на дужи рок доносе знатну уштеду својим власницима, у односу на класичне “бензинце”.
Пуњачи најновије генерације, којих има на пет локација на аутопутевима у Србији, могу да напуне батерију електричног аутомобила за око 30-40 минута, што је, према оценама стручњака, одлична брзина. ДЦ пуњачи који се граде у нашој земљи су капацитета 50KW, а бржи АЦ пуњач који ће један јачи ауто напунити за оквирно 4 сата можете инсталирати и у својој кући, ако за то постоје услови - трофазна струја и 16 ампера по фази.
Поврат инвестиције могућ и за две године
Познаваоци прилика оцењују да се електрични аутомобил највише исплати особи која ће максимално искористити капацитет батерије, односно да се у овом тренутку вероватно највише исплате фирмама са великим возним парком. Такође, наводе пример таксисте који са просечним електричним аутомобилом, ако сваког дана прелази по 150 километара, може да очекује поврат инвестиције за две до три године.
У Србији су, према подацима од лета прошле године, укупно регистрована 102 путничка возила на електрични погон и 1.416 хибридних, што је повећање веће од 50 одсто у односу на претходну годину. Од укупног броја регистрованих хибридних аутомобила, чак 564 су први пут регистрована у првих шест месеци 2020, односно купљена су у том периоду, док је 16 возила на електрични погон први пут регистровано.