КОРОНА ИМ НЕ МОЖЕ НИШТА: Ових седам послова су направили "бум" на тржишту, пандемија им донела незапамћен профит
Док су се једни борили за опстанак, други су "трљали руке".
Од почетка пандемије корона вируса, поједине привредне гране су доживеле прави суноврат, попут туризма, угоститељства или транспорта, док су неке друге практично "процветале" – достава хране, опрема за вежбање, онлајн трговина... Појавиле су се и многе делатности који раније практично нису ни постојале, а околности у којима живимо већ више од девет месеци приморале су све актере на тржишту да се прилагођавају из дана у дан.
Тако су продавци убрзали своју логистику и отварање интернет продавница, а купци су научили да из фотеље могу да наруче скоро све што и у физичкој радњи, те да им је то најбољи начин да избегну велике гужве и ризик од преношења вируса.
Вредност биткоина достигла рекордних 30 хиљада долара: Ускоро на сцену ступа још једна криптовалута?
КОРОНА ИМ НЕ МОЖЕ НИШТА: Грађани једне земље у Европи богатији него икада
КОЛЕКЦИОНАРСТВО ЈЕ ОПЕТ У МОДИ: Ових пет врста хобија могу бити јако добра инвестиција
Ево који послови су били најуноснији током 2020. године и каква им је перспектива у години пред нама.
У првом таласу пандемије, док су сви били уплашени и максимално избегавали сваки контакт, најлакше је било наручити храну до кућних врата. Од наручивања пице и готових јела, прешло се и на наручивање свежих намирница из супермаркета, а у целој причи највише су профитирале апликације за доставу и курирске службе, које просто нису могле да постигну толики обим посла.
Ресторани и трговине су се брзо прилагодили тренутним околностима и почели да нуде све "за понети" или "за донети", по жељи.
Судећи по огромном расту који је овај сектор постигао протеклих месеци, али и по несмањеној тражњи за њиховим услугама, изгледа као да ће опклада на ову врсту бизниса још неко време представљати прилично сигурно улагање.
Када је у марту и априлу све одједном стало привремено су затворене и теретане, па су и спортисти и рекреативци морали да се сналазе, како би наставили да вежбају. Лепо време омогућило је да део својих тренинга одраде напољу, али било је и дана када се није могло у парк, на трим стазу или полигон, а некима и дневни распоред није то дозвољавао. Зато су се врло брзо испразнили рафови спортских радњи са свом могућом опремом за вежбање код куће – од простирки за јогу, вијача и тегова, па све до собних бицикала и трака за трчање.
Уз то је ишла и набавка патика, тренерки, знојница, па су продавци спортске опреме заиста били у плусу на почетку пандемије.
Након увођења строгог карантина током пролећа, људи су много времена проводили затворени, а многи су и радили од куће, па су зато сваки слободан тренутак желели да искористе за боравак напољу. Осим шетње у природи и покушаја да се и током рекреације очува физичка дистанца, вожња бицикла постала је један од омиљених спортова. То је био добар начин да се оде мало ван града или макар ван насеља и свакодневног окружења, па су продавци били затрпани захтевима бициклиста.
Поред рекреације, многи су одлучили и да свакодневни градски превоз замене здравијим и безбеднијим (од вируса) начином транспорта – бициклом. У зависности од средине у којој живе, свако ко је могао то себи да приушти искористио је тренутна ограничења за увођење једне ипак добре навике.
Пошто је страх од масовног окупљања и вожње аутобусом или трамвајем још увек присутан, прогнозе говоре да ће продавци бицикала и бициклистичке опреме бити међу “добитницима” пандемије и у наредном периоду.
На почетку пандемије већина компанија је прешла на рад од куће, макар делимично, па је зато било неопходно организовати свакодневну комуникацију, али и набавити све техничке уређаје, како би запослени наставили да раде без застоја. До тада мало познати Зоом, алат за видео састанке и конференције, одједном је постао најтраженија апликација на свету. Сви су користили Зоом, како за пословне састанке, тако и за виртуелна дружења са пријатељима и родбином. Тако је вредност компаније за само неколико месеци порасла и више од 300 одсто.
Потражња је расла и за лаптоповима, таблетима, штампачима и другом неопходном техником, па су се продавци често жалили да им у магацинима недостаје робе.
Куповина преко интернета, која је већ неко време у великој експанзији, доживела је прави бум на почетку пандемије. Наиме, људи су се трудили да избегну велике гужве и да поштују препоруке лекара, па су све што је било доступно наручивали онлајн. Одједном е-шопинг више није био интересантан само за одећу, обућу и неке ситне техничке додатке, већ су се наручивали и кућни апарати, храна, техника, лекови...
Такође, сада више не наручују само млади и технички потковани купци, већ и старији, у свим крајевима земље, чак и из иностранства, за родитеље или рођаке. Онлајн продаја драстично је скочила у Србији – чак 10 пута, а већина малих трговаца који пре марта нису ни помишљали на интернет трговину, решили су да се муњевитом брзином прилагоде ситуацији и покрену своје интернет продавнице.
Здравствена криза натерала је све да више мисле о свом здрављу, па су значајан скок промета забележиле и фармацеутске компаније и апотеке. Људи су се свакодневно снабдевали заштитном опремом и дезинфекционим средствима, али и разним суплементима за јачање имунитета, а поједини су покушавали да направе и мање залихе лекова за превенцију.
Светска платформа коју фриленсери користе за плаћање, Пајонир (Payoneer), објавила је истраживање које показује да је ковид-19 донио краткорочно успоравање раста прихода за ту групу радника, али да се раст вратио још снажније и да су приходи у јуну порасли за 28 одсто. Како се наводи у извјештају, у марту 2020. године 32 одсто анкетираних фриленсера изјавило је да се потражња за њиховим услугама знатно смањила и 53 одсто је очекивало да ће потражња скочити након пандемије.
Потпредсједник маркетинга Пајонира Џони Стил оценио је да је прва половина 2020. била "тобоган" за светску фриленс економију и да је, као и друге индустрије, осетила утицај када је пандемија првобитно погодила, али да је повратак био "запањујући".