Цена горива наставља да пада: Хоће ли и у Србији литар деривата бити МАЊИ ОД 100 ДИНАРА?
Пад цене горива на пумпама ће се наставити и наредних дана, али се неће догодити да гориво у Србији буде јефтиније од литра воде, какав је случај у Канади.
Удео државних захватања у цени горива порастао упркос драстичном паду цене сирове нафте.
Откада је почела пандемија вируса корона, бензин је у Канади јефтинији од литра воде. А у Србији? Цене горива код нас, као и на сваком другом тржишту, мењају се због промене трошкова и тржишне конкуренције.
Хуманост као пример целој Србији: Волонтери Меридиана показали колико велико срце имају (ФОТО)
ЈАПАН КАО СРБИЈА: Дају новчану помоћ СВАКОМ ГРАЂАНИНУ и ванредно стање је у целој земљи! СВАКО ДОБИЈА 857 ЕВРА!
ИТАЛИЈА НА КОЛЕНИМА: Милиони људи без прихода у јеку пандемије!
- Будући да 85 одсто горива које се потроши у нашој земљи потиче од прераде нафте или је директно увезено као готов дериват, немогуће је нашу земљу изоловати од промена на регионалним и глобалним тржиштима - каже Томислав Мићовић, генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије.
- То је део трошкова на који нико из Србије нема утицаја. На други део држава може да утиче као на стварање услова пословања који би унапредили и подстакли тржишну конкуренцију, која је кључна за брзе промене када цене сирове нафте на светском тржишту падају - каже он.
Од 20. јануара до 13. априла литар бензина у Србији јефтинији је за 17,5 динара, евродизела за 22,40 и ауто-гаса ТНГ за 9,90 динара. Истовремено је барел нафте с 69 долара, колико је коштао 6. јануара, пао на 31,74 долара 13. априла. При томе не треба превидети чињеницу да је 31. марта барел био још јефтинији – 22,74 долара.
Пад цене сирове нафте врло мало утиче на ниво државних захватања, па су ови намети сада још већи у малопродајној цени него што су били.
При компанијској цени од 64,10 динара за литар дизела, 85,25 динара по литру јесу фискалне ставке или 57 одсто од цене.
- Хипотетички, све да нам неко поклони сирову нафту за нула долара, а да ми морамо да је довеземо из Црног мора до Крка, па одатле до рафинерије у Панчеву, а потом и да је прерадимо, платимо државне дажбине и пустимо гориво у продају на пумпе, литар бензина и дизела не би могао да буде јефтинији од 100 динара - објашњава Мићовић и напомиње да је на почетку овог ланца нафта била бесплатна.
Када се пореде цене у другим земљама, треба имати у виду да се услови пословања разликују, па самим тим и трошкови производње и доступност горива, као и политика акционог опорезивања.
- То прилично радикално може да утиче на цену у малопродају - истиче Мићовић и додаје да није једноставно упоредити услове пословања по земљама.
Максимална разлика у компанијској цени иде до 179 евра на 1.000 литара дизела, док је разлика између највећих и најмањих дажбина још већа и износи 367 евра на 1.000 литара овог горива.
Тако је просечна цена дизела у Србији без државних захватања 546 евра за 1.000 литара, а у Црној Гори је најјефтинија и износи 367 евра. Ако се узму у обзир и државне таксе, 1.000 литара дизела у Србији кошта 729 евра, а у Северној Македонији, која је најјефтинија, 367 евра.
- Преведено, када би се на компанијске цене у Србији примениле северномакедонске дажбине, литар дизела у Србији би био мање од евра и ово гориво би коштало 0,913 евра. А када би се на компанијске цене у Северној Македонији пренеле српске дажбине, цена дизела у овој бившој југословенској републици била би око 1,108 евра, или за око 23 динара више него сада - закључује Мићовић.
Црна Гора увози шест пута више него што извози: Ослања се на три земље, а Србија је међу њима
МК Гроуп одлучила да не користи могућности из уредби које је Влада Србије усвојила
ЦЕНА ЗЛАТА ВРТОГЛАВО ПОРАСЛА: Цео свет га купује, а може да се заради и у Србији
АУСТРИЈСКА ЕКОНОМИЈА НА РУБУ ПОНОРА? Неизвесна будућност због короне, чак 24 одсто предузећа пред СТЕЧАЈЕМ
Србија прегрмела два кључна кризна периода, добро смо снабдевени, цене под контролом