Шта и под којима условима Србија добија од Кине?
Србија је на Самиту у Риги потписала комерцијалне и уговоре о финансирању за инфраструктурне пројекте вредне 734 милиона евра.
У Министарству грађевинарства истичу да је реч о кредитима Ексим банке под најповољнијим условима, какви се дају само пријатељским земљама.
Реч је о преференцијалним кредитима за пројекте градње аутопута Сурчин - Обреновац вредног 208 милиона евра, наставак градње обилазнице око Београда од 207 милиона евра, као и градњу брзе пруге Београд - Будимпешта на првој деоници Београд - Стара Пазова од 319 милиона евра.
Министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Зорана Михајловић истиче да ће на свим овим пројектима бити ангажоване домаће фирме и позвала их да се на време организују и удруже.
- Србија је на Петом самиту шефова влада Кине и земаља Централне и Источне Европе у Риги, 5. и 6. новембра, потписала шест докумената, од чега се пет односи на пројекте Министарства грађевинарства -подсетила је Михајловић и додала да то нису само споразуми и меморандуми, већ и - уговори.
- Србија је била једина држава која је потписала тако велики број докумената, шест, и једина држава која је потписала уговоре, не споразуме и меморандуме, већ комерцијалне и уговоре о финансирању - рекла је Михајловић.
Она је рекла да је за градњу обилазнице око Београда потписан комерцијални уговор са кинеском компанијом "Power Цонструцтион Цорпоратион оф Ц хина" и са ЈП Путеви Србије, вредан око 207 милиона евра. Уговором су обухваћени радови на деоници од Остружничког моста до Бубањ Потока у дужини од 19,5 километара.
За градњу аутопута на београдској обилазници предвијена је фиксна камата од 2,5 одсто, са роком отплате од 20 година уз грејс период (почек) од пет година.
- То је врло важан уговор и сада ћемо даље разговарати о уговору о финансирању , али је наш план да заједно са (матичном) кинеском компанијом Синохидро и Азвиртом из Азербејџана радимо обилазницу све до Бубањ Потока. Очекујемо да ћемо до краја године договорити са Ексим банком и финансирање - рекла је Михајловић.
Она је најавила да ће радови на обилазници почети до маја 2017.
У оквиру овог пројекта биће изграђена четири тунела укупне дужине 2,7 километара, као и 22 моста дужине 5,3 километра. Министарка је објаснила да је већ потписан и уговор о финансирању, иако је опште правило да се прво потписују комерцијални уговори када се испреговарају основни услови, а да се након тога договара финансирање.
Михајловић је са председником Ексим банке Кине Лиу Лиангом потписала уговор о финансирању изградње аутопута Сурчин-Обреновац на Коридору 11 вредан 208 милиона евра. За градњу тог аутопута, такође, предвиђена је фиксна камата од 2,5 одсто, рок отплате 20 година, уз грејс период од пет година. До сада је договорено и да учешће Србије у том пројекту буде 15 одсто.
- Ми смо пре неколико месеци потписали комерцијални уговор за Сурчин - Обреновац. Већ радимо експропријацију и очекујемо првог дана када буде почела грађевинска сезона наредне године да крену радови. То је врло важна деоница Коридора 11 и зато очекујемо да до краја 2018. имамо потпуно завршен аутопут од Београда до Чачка, док ће у 2017. бити завршен део од Обреновца до Чачка - навела је Михајловић.
Деоница Сурчин - Обреновац је дуга 17,6 километара, а његов саставни део је и нови мост преко Саве дужине 1.800 метара. За градњу те деонице у јуну је потписан комерцијални уговор са кинеском компанијом Ц Ц Ц Ц (Ц хина Communication Цонструцтион Company).
То ће бити трећа деоница на Коридору 11 коју граде кинеске компаније, после деоница Обреновац-Уб и Лајковац-Љиг које су дуге 50,8 километара, а на којима радове изводи "Схандонг Хи-спеед гроуп".
Михајловић је са Инфраструктуром железнице Србије и конзорцијумом кинеских компанија "Ccajna рејлвеј интернешенел" (Ц хина Railway Интернатионал) и "Ccajna комуникејшен констракшен компани" (Ц Ц Ц Ц) потписала и комерцијални уговор за прву деоницу модернизације пруге од Београда до Будимпеште, деоницу Београд - Стара Пазова, вредан 319 милиона евра.
Потписан је и Меморандум о финансирању читавог пројекта на територији Србије.
У Министарству кажу да је Србија за градњу пруге Београд - Будимпешта добила писмо кинеских званичника да ће камата бити око два одсто. Уговор предвиђа да у изградњи двоколосечне пруге од Београда до Старе Пазове, дужине 34,5 километара, домаће фирме могу да учествују до максималних 46 одсто у извођењу радова и набавци робе.
Потписивањем комерцијалног уговора и Меморандума о разумевању са кинеском Ексим банком о кредитирању пројекта мађарско - српске железнице на нашој територији, омогућава се да крене градња пруге за брзине до 200 километар на сат, која ће скратити време путовања између српске и мађарске престонице на мање од три сата.
- Очекујемо да крајем 2017. или у другој половини те године почнемо радове на модернизацији пруге - рекла је Михајловић.
Поред тих уговора, Михајловић је потписала и Меморандум са кинеском компанијом Huawei о сарадњи на развоју система управљања и телекомуникација у саобраћају и инфраструктури.
- Укупно су пројекти вредни 734 милиона евра, а то је све посао за наше фирме и зато треба да се организују и удруже - поручила је Михајловић.
У Риги је, такође, потписан споразум о увођењу безвизног режима између Србије и Кине, који је у име Владе Србије потписао први потпредседник владе и министар спољних послова Ивица Дачић, а чиме је Србија постала прва земља у региону ЦЕЕ која је склопила такав споразум са Кином.