Да ли је наступило "златно доба" стрипа?
Стрип се, чини се, на велика врата враћа у поп културу захваљујући пре свега високобуџетним холивудским екранизацијама ДЦ-јевих и Марвелових стрипова и на велико задовољство љубитеља девете уметности, а као потврда томе је може да послужи и недавна продаја првог броја "Супермена" за рекордних 3,2 милиона долара.
Управник библиотеке Југословенске кинотеке Борисав Станојевић подсећа да је у 20. веку популарна култура почела да заузима место озбиљне, академске културе, наводећи Фабрику уметности Ендија Ворхола, кадрове које је штампао на великим форматима и који су добили место у значајним музејима.
"Полако је и стрип дошао на ред и нормално је да је што старији то вреднији, ако не уметнички, онда материјално, нарочито у Америци, где, на пример, поглавица од дрвета који је на Дивљем Западу рекламирао дуван или стари аутомат за кока колу постижу енормне цене", рекао је он Танјугу.
Станојевић је приметио да би евентуално могао да се направи анимирани филм, али да је за нас и то скупо. "Волео бих да га се дохвати један Лик Бесон и да направи од њега нешти попут "Петог елемента". То смо својевремено покушавали покојни Динко Туцаковић и ја, али нисмо стигли до Бесона", додао је он.
Станојевић је аутор стрипа "Капетан Нитрат", који објављује Кинотека.
Што се тиче поплаве филмова по "Марвеловим" стриповима у актуелној холивудској продукцији, подсећа да је својевремено "ДЦ" био у експанзији.
"Они се логично смењују, сада је "Марвел" у навали. Опет, то се дешава у Америци, која све више преузима улогу светског полицајца и битно јој је да један лик као Капетан Америка, обучен у америчку заставу или, на пример, нордијски бог Тор представљају систем вредности који она сматра важним и покушава да наметне остатку света", рекао је он.
Стрип аутор, аниматор, редитељ Алекса Гајић духовито је прокоментарисао продају првог броја Супермена за 3,2 милиона долара - "шта мање оцекивати - кад је стрип Супер!"
"Шалу на страну, стрип се путем високобуџетних филмова враћа у центар пажње. Филмске верзије авантура познатих стрип хероја нису ништа ново, то се одувек радило. Ипак, сведоци смо да су у задњих десетак година та остварења изузетно скупи и квалитетни филмови које подржава невероватна маркетиншка машинерија", рекао је он Танјугу.
"Да би се зарадило много, много мора и да се уложи - то је позната ствар, али на стриповским филмовима то заиста и функционише", истакао је Гајић.
"Зли језици тврде да је та маркетиншка агресивност жеља америчког естаблишмента да САД представе остатку света као "заститнике планете" од злих терориста. Сигурно је да део истине треба и ту тражити, али нама љубитељима стрипа, само се смешка брк што се стрип на највећа врата враћа у популарну културу и што смо се добрано мрднули са маргине", рекао је Гајић.
"А колико смо се мрднули говори и податак да је стрип са почетка овог текста 1938. заправо коштао само 10 центи", додао је он.
Власник и уредник издавачке куће "Чаробна књига" која последњих година има богату стрип продукцију како Марвелових издања тако и класика ове уметности, Борислав Пантић је на питање да прокоментарише рекордну суму дату за један стрип рекао да се историја стрипа данас посматра са пажњом какву имају најзначајније области поп културе, рок музика и филмови.
"Није зато чудно што се ретка материјална сведочанства раних дана стрипа третирају са обожавањем какво је резервисано за уметничка дела и најређе антиквитете културне историје 20. века", рекао је он Танјугу.
Пантић сматра да су Марвелови и ДЦ-јеви стрипови, због своје визуелне атрактивности, динамичности и маштовитости, постали веома занимљиви за филмску адаптацију откада су ствараоци из ове области овладали моћним визуелним ефектима.
На питање да ли је Холивуд постао један велики Марвел, будући да су већ дуже време најгледанији филмови (и филмови са највећом зарадом) управо екранизације Марвелових стрип јунака, Пантић каже да холивудски студији имају тенденцију да иду из крајности у крајност, што и није изненађујуће с обзиром да филм посматрају више као бизнис него као уметност.
"Тако се десило да је и адаптирање суперхеројских стрипова, које несумњиво представља велики изазов за студије, и које је обрадовало љубитеље стрипова и филмских спектакла, постало доминантна преокупација Холивуда. Мене радује свака добра адаптација суперхеројских стрипова, али чини ми се као да су занемарене неке друге могућности стварања добрих научнофантастичних филмова", рекао је он.