СРБИЈА ЗА КОРАК БЛИЖА ЕУ: Ево шта значи отварање ПОГЛАВЉА 32
Европска комисија је оценила да је постигнут напредак у припреми за отварање преговарачког поглавља 32.
Премијер Србије најавио је одлазак у Брисел, 14. децембра, на међувладину конференцију како би се отворила прва поглавља.
- Али рачунам да поглавље 32 убрзо и затворе, јер знате да код нас финансијска контрола добро функционише - закључио је Вучић.
Важан политички сигнал
Након одлуке Немачке да да зелено светло, министарка за европске интеграције Јадранка Јоксимовић рекла је да ће отварање првих преговарачких поглавља бити важан политички сигнал и валоризација оног што грађани подржавају.
Према ранијим изјавама, поглавље 32, које се односи на финансијску контролу, спремно је.
Поглавље 32 се састоји од четири главна поља:
1. Интерна финансијска контрола у јавном сектору - ИФКЈ,
2. Екстерна ревизија,
3. Заштита финансијских интереса ЕУ,
4. Заштита евра од кривотворења.
Отварање датог поглавља биће показатељ да је Влада испунила очекивања као и да је то признање за све реформе које је спровела.
- То је политички сигнал ЕУ да се види напредак, што је показао и извештај о напретку где се констатује да Србија у највећем броју области чини видљиве напретке и кораке у реформском смилу. То је оно што је добро - рекла је министарка Јоксимовић.
Важан корак за Србију
Јадранка Јоксимовић је објаснила да је ово један велики и важан корак.
- Желим да грађани разумеју да је ово један важан корак у смислу разумевања да ово што радимо, а што је пре свега добро за нас, вредновано и од стране ЕУ - рекла је Јоксимовић додајући да треба да будемо задовољни јер сваки корак напред говори о томе да смо земља која има добру перспективу и будућност.
Зато је, како је навела, вазно да задржимо тај правац и онда ће све ићи, не увек лакше, али свако ће неким путем напред.
Питали смо и грађане Београда колико знају о томе шта које поглавље доноси, а шта су они одговорили погледајте у нашој ВИДЕО АНКЕТИ.
Шта представља поглавље 32?
За прва два поља нема законског оквира који би се пренео у национално законодавство, већ се спровођење ових стандарда врши путем скрининга и преузимања обавезе државе кандидата да ће усвојити међународне стандарде интерне контроле и ревизије као и најбоље праксе ЕУ.
На пољу екстерне ревизије од државе кандидата се очекује да примени норме дефинисане од стране Међународне организације врховних ревизорских институција конкретније стандарде Декларације из Лиме и Декларацију из Мексика, које предвиђају функционалне, институционално и финансијски независне врховне ревизорске институције које своје извештаје подносе искључиво парламенту.
Поља 3 и 4 садрже главни део ЕУ права који се преноси у национално законодавство. Тамо где је оно директно применљиво посебна пажња се након чланства усмерава на административне структуре и капацитете.
Поглавље 32 нема мерила – суштински се отвори, релативно кратко преговара и врло брзо затвори. Мерила су уведена тек код хрватског преговарања и сада су саставни део и црногорских и српских преговора.
У пракси утврђивање мерила значи да се државе чланице на предлог ЕК сложе да поставе услов без ког није могуће отворити поглавље.