"Етихад" скинуо терет са леђа грађана
БЕОГРАД - Детаљи уговора између Србије и Етихада показују да је начином на који је решен проблем ЈАТ-а скинут огромни терет са леђа грађана и буџета Србије, оценио је синоћ економски стручњак Владимир Круљ.
Круљ, који је виши саветник у бриселској консултантској кући "Креаб анд Гавин Андерсон", кључно то што је успела да нађе стратешког партнера за једно предузеће које је практично било у стечају и само оптерећивало буџет.
Он је подсетио да је 2013. године губитак ЈАТ-а био 73 милиона евра, колико отприлике износе и укупне обавезе Србије у овом послу.
"Обавезе Србије су око 82 милиона долара, значи нешто испод 70 милиона евра, тако да је обавеза Србије једнака губитку из само 2013 године. То показује да је овај аранжман јако добар", сматра Круљ.
Одговарајући на примедбе оних који су незадовољни чињеницом да је држава преузела на себе губитке ЈАТ-а, Круљ је казао да би то морала да учини чак и да није пронашла стратешког партнера.
"И да није пронађен ''Етихад'' Србија би морала да реши проблем историјског трошка, односно губитака. Разлика је то што је пронађен ''Етихад'' и што та фирма у будућности треба да послује са добитком и да креира велики број радних места, али главно је смањење оптерећења буџета", казао је Круљ.
Он је подсетио да аранжман који је Етихад направио са "Ал Италијом" указује на постојање универзалног пословног модела какав је примењен и у случају "Ер Србије", само што се у случају италијанског авиопревозника ради о знатно већим износима.
"Овде дакле имамо дил вредан милијарду и двеста милиона евра који показује модел пословања ''Етихада'', а модел пословања ''Етихада'' се показао као врло инвентиван. Од компаније која је пре деценију правила 300-400 милиона долара годишње, сада прави пет-шест милијарди. Они су за разлику од европских компанија које су тежиле спајању ишли на модел партнерског деловања у којем су својим менаџментом доносили круцијалну разлику", објаснио је Круљ.
Према његовим речима, Србија ће тек за три-четири године имати прави модел пословања кроз партнерство са "Етихадом" и битну финансијску корист, будући да "Ер Србија" учествује БДП-у са један и по одсто, и да осигурава индиректно запошљавање око 20 хиљада људи.
"Ако смо икада причали о постављању модела да Србија постане лидер у региону, онда је то овај начин, што не значи да није још много посла пред нама имајући у виду велики број предузећа која тек треба да буду реструктурирана", казао је Круљ.
У уговору са "Етихадом" су, према његовим речима, испуњени сви стандарди на којима се инсистира у Европи као и сви елементи транспарентности, и ово је добра студија случаја како одговорна држава може да поступа транспарентно.