Вучић: Одговорно према народном новцу
БЕОГРАД - “Неће ни промена радног времена ни ограничење у начину коришћења службених возила епохално решити наше проблеме, али ове мере показују поштовање према грађанима и одговоран однос према народном новцу. Видим неке стручњаке или квазистручњаке како то коментаришу, па нико од нас није глуп да мисли да је то решење које ће спасити Србију”, рекао је премијер Александар Вучић у интервјују за РТС
Шта конкретно та мера подразумева?
Та мера подразумева да само најмањи број државних функционера по сили закона има право на службено возило, сви остали морају да упуте допис и да се на њега у писменој форми одговори, што мислим да је веома поштено.
Онда имате траг за свако службено возило, посебно што, код нас, не знамо тачан број службених возила. Имамо свега 320 службених возила у Управи за заједничке послове, рачунамо да их је око 40.000 на нивоу консолидоване државе - оног што називамо са локалним управама и јавним предузећима.
Хоће ли бити расходовања неког вишка?
Нема никакве сумње да хоће. Све што можемо да зарадимо, узећемо. Али пре свега биће расходовања вишка, јер све што расходујемо доноси нам чист профит, мањи су нам трошкови.
На Празник рада Влада је радила, али су синдикати организовали протестну шетњу. Синдикати здравства, просвете, социјални радници против су најављене мере смањења зарада за 10 одсто у јавном сектору. Шта то значи за судбину те мере?
Лако је рећи - нећу ништа што ме боли, хоћу само оно што ми се допада, хоћу лизалицу и чоколаду, нећу да идем на хемотерапију иако наша економија има рак. Ја немам проблема са тим. У крајњој линији, да будем потпуно отворен, ја сам изабран, сви су грађани знали за кога гласају за премијера, никога нисам лагао, свима сам поштено говорио да нас чекају тешке мере.
Свој посао радим поштено, од раног јутра до мрака, и они које ме не воле у медијима свако јутро морају с муком да напишу да сам први на послу. Ако мислите да можете боље, нађите неког другог, ако мислите да то можете да урадите на другачији начин - кажите ми који је то начин.
Пошто сам чуо причу о томе - немојте да плаћате управне одборе, сад ћемо смањити драматично примања у управним одборима. Негде не можете зато што сносе велику одговорност, али у великом броју ћемо смањити примања. Спровешћемо све и ту нећемо уштедети ни 10 до 15 милиона евра. То су све мали износи говорећи о ономе о чему говоримо, а то је милијарду и четиристо милиона евра. Сада, ако ви можете да ми кажете неки други начин, реците ми. Има другог решења, то је смањити пензије за 30 одсто и тиме сте решили 900 милиона, а опет вам фали 500 милиона, али тиме више ту врсту мука немате.
Остало је нејасно након вашег експозеа и изјаве министра финансија, шта ће бити са пензијама?
Што се пензионера тиче, нећемо ни разматрати ни размишљати о било чему, до октобра. Тад ћемо сести да видимо какве су наше остале мере стимулација, односно извлачења из сиве економије и увођења у легалне токове и стимулисања од стране државе свега што о том питању можемо да урадимо.
Дакле, давање других пореских олакшица за запошљавање људи, подизање наше еконимије, све друге мере штедње о којима говоримо. Подизањем основице коју ћемо моћи да опорезујемо у будућности и на основу пројекције коју будемо имали доносићемо одлуке у октобру. До тада нећу да разговарам и нико неће смањивати нити причати о смањивању пензија.
У експозеу сте говорили о три кључна стуба, један је доношење закона неопходних за стварање здраве економије, други је стимулисање приватног сектора. Да ли су те две мере у колизији - ако направите добре законе, нема потребе да стимулишете приватни сектор?
Ми мислимо да има зато што ми се такмичимо са земљама у окружењу које озбиљан новац издвајају за провлачење инвеститора. Нарочито је за нас важна аутомобилска индустрија и ту очекујем нека додатна позитивна изненађења. За нас је важно да повећавамо број оних које опорезујемо. За нас је важно да имамо сигурност посла, сигурност пласмана, сигурност тржиста. Зато желимо да привучемо што више инвеститора, да запослимо што већи број људи.
И да условимо где имамо проблеме са предузећима у реструктурирању и са јавном управом где ће бити мање запослених, ми желимо да у укупном броју не буде мање него више запослених. То значи да морамо страховите антирецесионе мере да предузимамо да бисмо успели да тај ниво задржимо тако да ми ћемо покушати да имамо боље услове него Македонија и Бугарска да бисмо могли да привучемо те стране инвестиције.
Зато нам је важан аранжман са ММФ-ом, то је још једна квачица, штиклирање у боксу који треба да попунимо, и то је још једно зелено светло. И одлука немачке владе је још једно зелено светло за нас, тако да у више тих ствари више инвеститора долази. Први пут могу да кажем да имам озбиљну наду да ћемо решити питање Железаре, што је за нас финансијско крварење од 8,5 милиона долара на месечном нивоу.
Надам се да ћемо још нека предузећа у реструктурирању решити. Први пут желим грађанима да кажем да ће имати јасан приказ шта се ради у држави на инфраструктурним пројектима и до када су готови. Сада могу да вам кажем да ће пре краја 2016. године бити у потпуности завршен Коридор 10 и његов источни и јужни крак. Дакле до Софије ћете моћи да стигнете за три сата, до Прешева такође за нешто мало више од три сата.
Истовремено ћемо до краја 2016. завршити аутопут Београд - Пожега, рачунамо да за остали део направимо концесиони уговор и већ имамо разговоре. Радимо на продужетку пута од 107 километара Пожега - Бољаре. Рачунам да бисмо за додатне две године и тај део пута за који не постоји интересовање концесионара могли да изградимо. И такође се надам да ћемо успети да завршимо пут Појате - Прељина.
Оно што је сигурно, урадићемо такозване "шнел штрасе", то није пуни ауто-пут, али је са по две траке у оба смера, то је пут Београд - Зрењанин који ће ићи од моста Земун - Борча до Зрењанина у укупној дужини од 58 километара. Дакле ја сам сад рекао људима шта ће имати тачно, а на свакој локацији, на сваком путу ће имати колико је то коштало грађане ове земље, када ће тачно да буде готово, ко су инвеститори, ко су извођачи радова. Мислим да је то поштен однос према нашем народу, да се зна како се њихов новац троши.
На који начин ћете решити захтев СВМ-а да учествују у управљању у неким јавним предузећима?
Нису они донели одлуку да учествују у управљању, они су рекли да имају људе који су стручни у одређеним областима који би у неким јавним предузећима могли да допринесу. Поставићемо свуда професионални менаџмент и у складу са тим ће се донети одлука како и на који начин и да ли ти људи могу да допринесу.
Другим речима, ако кадрови СВМ-а прођу конкурсе и испуне услове то ће бити тако решено?
Као што би требало у јавним предузећима, као што никад није било, али сам уверен да ће то бити пракса, а не само мртво слово на папиру. Ни са ким нисам разговарао о јавним предузећима, никоме нисам дозволио да говори о томе ког ће директора.
Не остаје ником ништа, ићи ћемо у професионализацију јавних предузећа. Ако будемо могли, наравно, и ту ће бити безброј проблема. Ја знам како то изгледа и са одмаралиштима у Црној Гори и на многом местима, све што не постоји и на шта трошимо огромне паре а неко воли да оде и да се окупа за дупло мањи новац.
Шта да радите, то је ваљда наша навика из социјалистичког самоуправљања и нисмо научили да је стигло време тржишне привреде. Зато сам сигуран да ће ресторани у Влади, у Скупштини који су до сад били по најнижим могућим ценама и који су правили губитке, наћи ћемо начин да више не праве губитке. Онај ко хоће да једе, нека једе, имају плату као и сви други људи.
Говорили сте о професионализацији, то је једно од обећања из експозеа. Постоји једна замерка, она се тиче тога да ако буде централизованог управљања у јавним предузећима и у том телу буду седели политичари, да од те професионализације заправо нема ништа.
Неће седети политичари. Ми само контролишемо да ли они испуњавају своје бизнис планове. То ће бити под Министарством привреде, тамо није политичар, већ, чини ми се, један од највећих стручњака у нашој Влади тренутно. Мислим да нема никакве замерке на његов избор, а са друге стране то више не припада партијским феудима по министарствима.
Овде се разматра како они праве посао, какв бизнис праве, како враћају држави. Знате, некада нико није смео да пита никога из РТС-а колико пара трошите, није смео да пита никога из ЕПС-а колико пара трошите и на шта сте их потрошили.
Нико није смео да пита људе из "Телекома Србије" на шта сте потрошили паре или зашто нам нисте дали више пара, ми сматрамо да сте могли много више пара држави да вратите. Сад ће неко да их пита, зато што државна и друштвена својина не могу да буду алајбегова слама, мора да постоји одговорност за тај новац.
Хоћете ли ући у обрачун са крупним капиталистима који не плаћају порезе и доприносе, не плаћају добављаче, не плаћају раднике?
Са свима који не плаћају радницима такозване радне порезе и доприносе, са свима који не плаћају електричну енергију. Изненадили бисте се када бисте видели колико великих звезда и познатих људи, власника од ресторана до фудбалских клубова не плаћа електричну енергију или се служе триковима да када им дође 5.000 цена струје на месечном нивоу дају оном раднику Електродистрбуције да преспоји да би испало 500 евра. Дакле, ту ће држава бити ригорозна јер држава мора да заштити правни поредак.
Када већ говоримо о Закону о раду и о свим реформама такође морамо да радимо на томе да и радник буде заштићен. Тачно је, приватник има пуну слободу да послује у складу са законима, али извините, и приватник има обавезу да поштује тог радника, да плаћа порезе и доприносе, и има друге обавезе према држави који неки не испуњавају увек.
Као први потпредседник владе били сте координатор безбедносних служби. Ко ће ту дужност обављати убудуће?
Разговараћу са председником Николићем, мада то је његова надлежност.
То може да буде премијер или мора бити министар?
Нисам размишљао о томе, разговараћу о томе са господином Николићем.
(РТС)