ПРОШЛИ КРОЗ БУРУ: Скандали коштали Фејсбук 119 милијарди долара!
Шта и како даље?
Оснивач Фејсбука Марк Закерберг почетком 2018. године обећао је да ће исправити све неправилности које су откривене на овој најпознатијој друштвеној мрежи.
Извршни директор Фејсбука навео је у напомени 4. јануара да компанија има посла, укључујући "заштиту наше заједнице од злостављања и мржње, обрану од уплитања од стране држава и да осигура да време проведено на Фејбуку буде добро утрошено". Испоставило се да је то било лакше рећи него урадити.
Убрзо после тога, Фејсбук објављује средином јануара да се мења начин организовања News Фееда. Приоритет ће имати постови од пријатеља и породице, преко постова издавача и брендова, чак и ако то значи да ће се смањити време које људи проводе на Facebooku.
Последњег дана јануара, деонице Фејсбука су биле "уздрмане" чињеницом да људи проводе мање времена на тој друштвеној мрежи. Процењено је да ће се деонице нагло мењати наредних неколико месеци...
ОБРАТИТЕ ПАЖЊУ! Качите се на бесплатан Wi-Fi? Избегните ове замке!
То је био само почетак буре која је задесила ову компанију. Наиме, "The New York Тимес" и "Гуардиан" објавили су 17. марта да је некада анонимна компанија за анализу података која се зове "Цамбридге Analytica", покушала да утиче на начин гласања Американаца употребом информација прикупљених из милиона профила корисника Фејсбука.
"Избриши Фејсбук"
Само три дана касније, суоснивач WhatsApp-a, Брајан Екшон позива кориснике Facebook-a да избришу своје профиле. Његове речи су значајне јер је WhatsApp у власништву Фејсбука. Он се придружује растућем покрету "Обриши Фејсбук", због цурења приватности података и ширења дезинформација на познатој платформи.
"Жао ми је што се то догодило", рекао је Закерберг за CNN Business, у ексклузивном интервјуу Лаури Сегал, о скандалу око Цамбридге Analytica.
CNN Business објавио је 27. марта да ће Марк Закерберг ићи пред Конгрес, како би сведочио о пракси приватности података. Истог дана одбио је и захтев британских законодаваца да одговори на питања о пракси приватности друштвене мреже, а из компаније су тада поручили да ће уместо тога послати два заменика да разговарају са њима.
Нредног дана Фејсбук је објавио да је корисницима широм света омогућио већу контролу у опцијама "приватности". Промене су се догодиле у складу с новом мером заштите података у ЕУ.
Међутим, није прошло много, и већ 4. априла компаније је задесио нови скандал. Тог дана је је објављено да је Цамбридге Analytica имала информације о 87 милиона корисника без њиховог знања - готово 40 милиона више него што је раније пријављено.
Истог дана, Закерберг признаје да Фејсбук никада неће моћи у потпуности да заштити своју платформу од злоупотребе појединих. Због овог скандала, оснивач компаније Закерберг одлази у Вашингтон и 10. и 11. априла је пуних 10 сати одговарао на питања готово 100 заступника о пракси компаније.
Упркос неуспеху и скандалу око Цамбридге Analytica, Facebook је већ 25. априла објавио да се све више корисника "враћа" на ову мрежу у САД и Канади, а што је било више него у прва три месеца 2018. године.
Пет дана касније, Јан Кум, извршни директор WhatsApp и суоснивач Фејсбука објавио је да напушта компанију.
И ако су можда из компаније Фејсбук мислили да је најгоре прошло, још једна истрага New York Тимес-а открила је 3. јуна да је та компанија размењивала податке са бројним технолошким компанијама, укључујући Apple, Microsoft и Самсунг.
Британски реегулатори саопштили су 10. јула да је Фејсбук прекршио закон тиме, што није чувао податке корисника и што није обавестио десетине милиона људи да Цамбридге Analytica прикупља њихове податке за коришћење у политичким кампањама. Компанија је на крају кажњена новчаном казном од 500.000 фунти, што је највећи износ који предвиђа британски Закон о заштити података.
Све се то, наравно, одразило и на акције Фејсбука, а 26. јул је забележен као најгори дан у историји за компанију - биле су у паду за 19 одсто, након што је компанија саопштила да ће се раст прихода успорити јер "ставља приватност на прво мјесто" и преиспитује своја искуства са рекламирањем производа. Овим скандалом забележен је губитак тржишне вредности од око 119 милијарди долара.
Само неколико дана од последњег скандала је прошло, када је 27. августа Фејсбук саопштио да је забранио коришћење њихових услуга за 20 организација и појединаца у Мјанмару, укључујући и вишег војног заповедника. Компанија признаје да је тамошњи систем "преспор" како би се спречило ширење "мржње и дезинформација" у земљи.
Одговор на оптужбе да су Руси били умешали прсте у председничку кампању у САД стигао је 5. септембра када је извршна директорка Фејсбука Шерил Сандберг рекла америчком сенатском одбору да је "разумевање укупне руске активности у 2016. ограничено јер немамо приступ информацијама или истражним алатима које влада САД-а и овај одбор имају."
Крајем тог месеца, тачније 24. септембра, Инстаграм суоснивачи Кевин Systrom и Мике Криегер објавили су да напуштају апликацију за дељење фотографија коју поседује Фејсбук.
Само четири дана након тога, најпознатија друштвена мрежа издала је саопштење да је хакерски напад открио информације о готово 50 милиона корисника и дао хакерима приступ тим корисничким налозима на другим местима и апликацијама где су се пријавили путем Фејсбука. Касније ће ревидирати тај број и рећи да је погођено 30 милиона људи.
Ни то није био крај за муке у компанији, када је 30. октобра Фејсбук поновно разочарао инвеститоре најновијим извештајем о заради - акције компаније и даље падају.
Још једна важна истрага New York Тимеса 14. новембра сугерисала је да компанија није била довољно спремна за руско уплитање на своју платформу. Лист је тада навео и да је Фејсбук ангажовао компанију која је проучавала његове критичаре, укључујући милијардера Џорџа Сороша.
Британски парламент објавио је 5. децембра низ интерних Фејсбукових докумената због којих се компанија месецима борила да не буду јавно објављена. Документа укључују тврдње о наводном непоштивању приватности корисника, као и тврдњу да је Закерберг желео по сваку цену да своје ривале "остави без посла".
И последњи, нови извештај у The New York Тимес-у 18. децембра открива, да је Фејсбук понудио више података својих корисника компанијама укључујући: Microsoft, Netflix, Spotify и Амазон, него што је раније открио. Netflix и Spotify су наводно добили могућност да читају приватне поруке корисника на Фејсбуку.