АУТОР ПРЕДСТАВЕ ОЛИМП: Погледајте ноћни живот Београда - дионизијски ритуали се и даље се настављају
"Имамо ми и савремене хероје, као што су били Ганди, Нелсон Мендела. Такве људе тражимо и такви људи су нам потребни," рекао је Фабр.
У Сава Центру се ускоро завршава 24-часовна представа "Олимп: У славу култа трагедије", у којој прослављени белгијски редитељ Јан Фабр ниже сцене засноване на целокупној античкој митској грађи. Она је изазвала бурне реакције, како у сали, тако и на друштвеним мрежама где се део јавности жали како сцене попут оне где мушкарац мушкарцу лиже анус, не треба да се приказују уживо на националном 3. каналу РТС-а. А Фабр, творац "Олимпа", у интервјуу објашњава своје виђење представе и њене циљеве, поруке и домете.
- То је невероватно путовање. Припреме су трајале шест година, сам процес рада на представи 12 месеци. Било је то изузетно ментално и физичко путовање, а и само гостовање са представом по свету је невероватно путовање, јер непрестано учиш и истражујеш, на пример, о вези између трагедије и снова - истиче Фабр.
Битефовској публици добро знан уметник у интервјуу Танјугу присетио се да су га пре две године, уочи премијере у Берлину, играчи питали шта очекује и да је он тада рекао: Бићу срећан ако на крају представе остане њих 50.
- Људи су остали 24 сата, добили смо аплауз у трајању од 30 минута. У Паризу сам видео људе из Кине, Јужне Америке, Русије, Кореје, Лонодна и било је дивно видети их како долазе са ранцима, храном, потпуно спремно као да иду на неко спирутуално место, да проведу 24 сата - истиче један од најиновативнијих и најсвестранијих уметника своје генерације.
Непрестано померајући границе свих жнарова у којима ради, каже да је дивно видети у времену када све мора да буде брзо, са комјутерима, цунамијем нових медија, вештачке интелигенције, да људи одлучују да проведу на једном месту 24 сата са другим људима и поделе енергију, мисли, рефлексије, контеплацију.
У представи "Олимп" он користи митску грађу из Homerovih епова и трагедија Есхила, Софоклеа и Еурипида - на сцени су Етеокле, Хекаба, Одисеј, Едип, Федра, Херакле, Агамемнон, Клитемнестра, Медеја, Антигона...
- Грчке трагедије смо ви и ја, грчке трагедије су чак окрутније од онога што се дешава данас у Европи, или другим деловима света, попут Сирије и Ирана. Те приче су и данас савремене и политичке - рекао је Фабр.
Главни ликови представе су, према његовим речима, "мушки Дионизије" и "женски Дионизије".
- Немојте да заборавите да су Дионизијске свечаности у атничкој Грчкој трајале три дана и три ноћи, а ми правимо представу само од 24 сата, али ви дионизијске ритуале имате и у стварном животу. Погледајте само ноћни живот у Београду. Дионизијски ритуали се и даље се настављају, јер сви трагамо за слободом екстазе, отвореном маштом - приметио је признати позоришни стваралац, који трећи пут гостује на Битефу.
Он сматра да је њихов рад на представи "Олимп", присуство извођача на сцени заправо полички избор.
- Када као уметник проведем 12 месеци радећи на једној представи, то је политички избор. У већини позоришта у Европи на представи се ради шест - осам недеља, иду на турнеју и крећу са припремом нове представе, све је то одговор тржишту, а ми смо провели годину дана радећи ово и то је наш дубоки политички и економски избор - рекао је Фабр.
Он истиче да је "Олимп" као "лосос који плива узводно" и додаје да је са том представом осетио "глад публике да искуси нешто што може да омирише, осети, и види, а то не може на комјутеру или мобилном телефону".
Фабр каже да су грчки митови о херојима, какви су нама данас потребни.
- Имамо ми и савремене хероје, као што су били Ганди, Нелсон Мендела. Такве људе тражимо и такви људи су нам потребни - нагласио је Фабр.
Након Београда, имаће у Риму италијанску премијеру представе "Белгијска правила", а Фабр је објаснио да је направио омаж својој земљи - "малој, чудној, монтипајтоновској земљи".