Лидери европског џез пијанизма на 38. Београдском џез фестивалу
Дом омладине Београда од 26. до 30. октобра 2022. представља 38. Београдски џез фестивал, под слоганом „JAZZBEATS“.
У салама Дома омладине Београда и МТС Дворане биће одржан 21 концерт у оквиру 10 програмских целина, са скоро 150 музичара из целог света, уз репрезентативно представљање најталентованијих аутора са српске џез сцене. И ове године фестивал ће угостити уметнике који померају границе џеза и доносе жанровску разноликост, уносећи ново узбуђење у овај музички правац.
У новијој историји Београдског џез фестивала публика је сведочила бројним изузетним соло реситалима великана светског пијанизма – незаборавне концерте одржали су потврђени хероји клавирског џеза Кетил Бјернстад, Бред Мелдау и Лешек Можџер, као и млади таленти Тигран Хамасјан, Нитај Хершковиц, Давид Пења Дорантес или Марко Мескида. Овогодишњи избор са две стране, и генерацијски и територијално, осликава најбоље у данашњем тренутку европског џез клавира.
У Великој сали Дома омладине 29. октобра наступиће несумњиво најважнији европски пијаниста данашњице и један од родоначелника европског пута у џез, Немац Јоаким Кун (Joachim Kühn). Миљеник домаће публике, уметник који вешто спаја неизмерну експресивност са лирским токовима, на трећем концерту у Београду представља мелодични поглед на дело Орнета Колмена, иконе авангарде са којим је пре четврт века остварио импресивну дуо сарадњу.
Дан раније, 28. октобра, у Американи наступа најталентованији европски млади пијаниста, Пољак Доминик Вања (Доминик Wania), враћајући се у Београд после сјајног концерта са Маћејом Обаром 2019. године. У међувремену дебитујући соло албумом за чувену продукцију ЕЦМ, Вања храбро наставља славни низ уметника који су написали златне странице историје ове куће и соло пијанизма, међу којима су Кит Џерет, Чик Корија, Пол Блеј, Кетил Бјернстад и Виџеј Ајер. Концерт је реализован у сарадњи са Фондацијом Zbigniew Сеиферт из Пољске.
Јоаким Кун (Немачка)
Немачки пијаниста и композитор Јоаким Кун (1944) један је од најславнијих европских џезера свих времена. Од малих ногу је показивао вансеријски таленат у домену класичне музике, студирајући класични клавир и композицију код Артура Шмита Елслеја. Ипак, коначно га је привукао џез којим се бавио његов петнаест година старији брат Ролф, па га је пут одвео на Запад: преко Беча, Хамбурга и Париза, све до Калифорније и Њујорка, и назад.
Пионир је европског пута у џез и први уметник који је свирао фри-џез у Источној Немачкој, са опусом од преко педесет плоча под својим именом, у разним формацијама (соло, дуо, трио, мали састави, џез и симфонијски оркестри) и стилским доменима (бројни џез жанрови, класика, world мусиц, балет). На великом списку уметника са којима је сарађивао као лидер или сајдмен су Орнет Колмен, Џими Гарисон, Дон Чери, Фил Вудс, Мишел Портал, Гато Барбијери, Мајкл и Ренди Брекер, Били Кобем, Жан-Лик Понти, Џо Хендерсон, Џо Ловано, Раби Абу-Калил, Гери Барц, Ли Кониц, Емил Паризијен, Крис Потер и Михаел Волни, између осталих.
У Београду је први пут наступао у акустичном трију 1988. године, а потом је на Београдском џез фестивалу 2011. представио трио Chalaba, укрштајући џез и марокански gnawa фолклор. Сада први пут у Србији наступа сам, представљајући пројекат Мелодиц Ornette Цолеман – поетско сећање на дуо сарадњу са иконом џез авангарде, који је пре три године објавила дискографска кућа АЦТ. У програму су Орнетове легендарне композиције попут „Lonely Woman“, али низ дела која су на овом издању доживела дискографску премијеру.
Доминик Вања
Доминик Вања (1981) дипломирао је класични клавир у Кракову, а стекао звање мастера џез извођења на New Енгланд Conservatory оф Мусиц у Бостону. Одмах потом упослио га је легендарни трубач Томаш Станко: у његовом саставу Вања је стекао афирмацију и остварио пријатељство са вршњаком/алт-саксофонистом Маћејом Обаром, са којим ће снимити шест албума, међу којима последња два за продукцију ЕЦМ – оба проглашена издањима године у анкети пољског магазина Jazz Форум.
Као лидер је дискографски дебитовао још 2013. албумом Равел, на коме је представио оригиналне аранжмане Равеловог циклуса Огледала за џез трио, заслужујући одмах два Фредерика (пољски Греми), за албум и дебитанта године. Ипак се касније фокусирао на посао сајдмена: обишао је важне светске џез дестинације са Маћејом Обаром (наступали су и на Београдском џез фестивалу 2019), свирао са великим именима џеза (Маркус Милер, Ли Кониц, Збигњев Намисловски, Мерилин Мазур, Дејв Либмен…), као и снимио преко педесет албума, остварујући и упечатљиву сарадњу са реномираним филмским композитором Збигњевом Прајснером.
Импресиониран Вањином талентом, Манфред Ајхер није чекао да му понуди самостални уговор. Одлучили су се за соло албум, а Вања је на снимање дошао без композиција или макар скица, но потпуно спреман да настави путем којим су раније прошли Кит Џерет, Чик Корија, Пол Блеј, Кетил Бјернстад и Виџеј Ајер. Издање Lonely Shadows је и прво соло издање неког пољског музичара за кућу ЕЦМ, у великом светлу приказујући Вањину класичарску префињеност и џезерску маштовитост.
Ограничен број ваучера за комплете улазница 38. Београдског џез фестивала се може набавити на Тицкет Висион благајни у Дому омладине Београда и онлајн. Тренутна цена ваучера је 5000 РСД, а обухвата све концерте у главном програму фестивала (10 концерата).
Оснивач и покровитељ Београдског џез фестивала је Град Београд, који је 2007. године уврстио БЏФ у манифестације од посебног значаја. Организатор фестивала је Дом омладине Београда. Покровитељи 38. БЏФ су Град Београд – Градска управа – Секретаријат за културу, Министарство културе и информисања Републике Србије. Београдски џез фестивал је, по позиву, члан Европске џез мреже (Еуропе Jazz Network).