Место где и зидови пишу историју живота: ПОБЕДА, ИЛУЗИЈА, ПРОМЕНА - овде има места за све уметничке душе и идеје (ФОТО)
"Мали свет", "Велике рибе", "Промена", "Годишња доба", "Победа", "Илузија"..., само су неки од шабачких мурала
Шабац, град у Мачванском округу, град богат културом, историјом, природом, град уз обалу реке Саве која га чини правом посластицом за љубитеље природе, риболова и финог одмора за душу поред воде, издваја се још и по својој архитектури која чува дух и традицију старог народа испреплетену муралима савременог доба.
НАЈВЕЋА СВЕТИЊА ОВОГ КРАЈА: Погледајте какве тајне крије "МАЛИ ОСТРОГ" у Малом Зворнику (ФОТО/ВИДЕО)
Место где у плетеној корпи настаје магија за непце: Знате ли за легендарни ПИРОТСКИ КАЧКАВАЉ са лесковог прућа? (ФОТО/ВИДЕО)
Љишке цркве познате су широм света, а једна од њих КРИЈЕ ЛЕГЕНДУ О ХАЏИ-ЂЕРИ: Просветитељ ког су убили на литургији (ВИДЕО/ФОТО)
"Мали свет", "Велике рибе", "Промена", "Годишња доба", "Победа", "Илузија"..., само су неки од шабачких мурала, уличних "украса" по којима се овај град налази непосредно иза престонице.
Међу њима има правих уметничких дела, неки спадају у ред такозваног стрит-арта, али у Туристичкој организацији Шапца већ размишљају како да их, све заједно, по угледу на европске метрополе, лансирају као занимљив туристички производ.
За процват мурала су, последњих година, заслужна шабачка удружења "Холограм" и "Светлост", али и бројни самостални уметници. Куриозитет "уличних слика" јесте и то што су их махом радили Шапчани, јер се у граду, као расадник кадрова, налази Школа примењених уметности. Око пројеката удружили су се сви - приватне компаније, локална заједница, министарства културе, спорта, стране националне агенције за младе...
Издвајамо само неке од најзанимљивијих мурала у Шапцу.
"Добро темперовани клавир"
Чињеница да је Шабац вероватно први град Кнежевине Србије у који је из Аустријског царства стигао клавир, умногоме је дефинисала формални приступ композицији мурала. Наравно, додатни мотив за овакво решење је и нераздвојна амбијентална целина објекта поред којег мурал треба да се налази, а то је зграда Музичке школе "Михаило Вукдраговић". Овај мурал носи симптоматичан назив - "Добро темперовани клавир".
Препознатљиве контуре клавира, нотни запис на подераној полеђини бар-кода као симбола потрошачког друштва, али највише сам лик Јохана Себастијана Баха који "провирује" иза нотног записа као да опомињуће посматра, пре свега ученике и професоре саме музичке школе. Заједно шаљу сложену и значајну поруку сваком посматрачу који пред овим муралом застане. Та порука гласи да треба мењати однос друштва према уметности и духовност управо да бисмо дали шансу култури да нас све учини бољим људима.
"Мали свет"
Мурал "Мали свет" настао је као плод инспирације модерним утицајима у ликовној, односно стреет арт уметности. На овај начин осликана фасада пружа доживљај нове, модерне и урбаније архитектуре у нашем граду. Графичка, црно-бела слика говори о Шапцу као граду посебног ритма, о звезданом небу, старом мосту и тврђави, становницима, зградама, птицама и дрвећу на један савремен начин, са намером да пролазницима скрене пажњу на видљиве и невидљиве аспекте града у којем живимо, али и да застану и размисле о себи и њему.
"Велике рибе"
Мурал "Велике рибе" инспирисан је локацијом самог зида. У његовој непосредној близини налази се чувена Тржница (зелена пијаца). Такође, порука мурала је и еколошка - није случајно да све рибе иду од реке према граду. Асоцијације које се буде овим муралом могу бити бројне и све су уско повезане са самим градом (река, уређено зеленило, фабрички димњаци). То би била својеврсна посвета екологији и борби за лепше и чистије градове. Ово ликовно решење задовољава истовремено и декоративну и социјалну потребу, претварајући центар града у уличну галерију.
"Промена"
Мурал "Промена" Игора Марсенића, настао је захваљујући средствима добијеним на конкурсу Министарства културе за реализацију дела савремене визуелне уметности у јавном простору.
Рад на муралу трајало је десетак дана, током којих је утрошено 102 тоне боје. Скица која је била полазиште припада уметниковим интересовањима од пре једне деценије - опусу који је назвао "Пикселизација".
Прем речима аутора, наши градови пате од прекомерног сивила, па је било изузетно важно наметнути се у беспућу асфалта и сивих фасада. Унети боју у живот града и људи. Игра обојених поља лепа је сама по себи, али и врло динамична и атрактивна у јавном простору. Аутор је желео да цео мурал делује као велика апликација. Без обзира да ли га сликате целог, делове или појединачна поља својим телефоном, тај запис можете да користите као скринсејвер екрана или позадину за програме.
"Победа"
Мурал "Победа" настао је као критички отклон од актуелне ситуације у култури и уметности, која је постала ангажована, примењена, комерцијална и сл. Мурал у том смислу демонстрира интимистички пристип и сликарству, тим пре што је у питању једна монументална композиција у јавном простору.
Једна од важних кларактеристика оваквог решења је визуелна игра која се успоставља приликом његовог сагледавања. Монументална форма унутар композиције сагледава се са веће удаљености, док се прилази муралу дуж улице, да би се сви ситни детаљи откривали посматрачу током његовог приближавња муралу.
У овој конкретној ситуацији пешачка стаза води директно до зида, чиме се успоставља најнепосреднија интеракција између посматрача/пролазника и уметничког дела. Такође, изразити колорит мурала има за циљ да активира и оплемени прилично оронули амбијент околне архитектуре.
"Годишња доба"
Инспирација за ликовно решење мурала "Годишња доба" настала је при самом погледу на парк и травнате површине испред зида. То је наметнуло општи изглед решења и колорит који је заступљен. Вибрирање тонова у бојеним површинама представља пролазак светлости кроз лишће. Ову апстрактну хоризонталну композицију, на којој је заправо доминантан чист ликовни језик, "пресецају" вертикалне људске фигуре, као сенке у различитим положајима и покретима. Оне упућују на присуство човека у условима урбаног окружења у којем живимо.
"Илузија"
Пројекат "Илузија", а заједно са њим и ово решење за мурал, представља једну врсту ликовног експеримента на пољу илузионистичког сликарства, али и трансформација сложених облика са њиховим свођењем на најосновније форме. Користећи се архитектуром дела града који окружује зграду, настојало се да се ти елементи искористе у циљу стварања једног новог и оригиналног ликовног дела које ће се уклопити у постојећи амбијент. Цртеж је сведен на правилне геометријске облике, првенствено правоугаоник и квадрат, а боје које су коришћене такође се могу пронаћи у непосредној околини.
Пројекат је финансиран из буџета града Шапца. Ставови изнети у подржаном медијском пројекту нужно не изражавају ставове органа који је доделио средства.