СЛЕДИ ПРОМЕНА ЗА ВОЗАЧЕ О ЊИХОВОМ ТРОШКУ? PP апарат ретко ко има а стручњаци се залажу да буду обавезни
Осим што би Законом о безбедности саобраћаја требало регулисати да противпожарни апарати буду обавезни у возилима, саговорници Telegrafa.rs наводе да би требало увести и обуку у ауто-школама како се гаси пожар
Повећан број пожара у аутомобилима, наметнуо је обавезност противпожарних (PP) апарата у путничким возилима, што сада није Законом обавезно. Зато их ретко ко и има у четвороточкашима, а наши саговорници кажу да се треба залагати за то они буду обавезни. С обзиром на то да ни у ауто-школама нема обука како се користи PP апарат, Дамир Окановић, директор Комитета за безбедност саобраћаја каже за Telegraf.rs да ће се и за то залагати.
Заменик начелника Управе за ватрогасно-спасилачке јединице Сектора за ванредне ситуације Влада Племић, рекао је прошле недеље да је од почетка године до сада у односу на исти период прошле 2021. године, број пожара на саобраћајним средствима порастао за десетак процената.
АПОКАЛИПТИЧНЕ СЦЕНЕ У СРБИЈИ! Након невремена аутомобили "плове" улицама, грађани почели да се шале (ВИДЕО)
ЦРНО НЕБО НАД БЕОГРАДОМ, НЕЗАПАМЋЕНО НЕВРЕМЕ: Муње бију на све стране, киша лије као из кабла
КАКО СУ СРБИ РЕАГОВАЛИ НА ПРЕТЊЕ АНОНИМУСА? Урнебесним снимком ставили му до знања - НЕ ПЛАШИМО СЕ!
Тада нам је рекао и да у возилима возачи најчешће немају противпожарни апарат, што је, како је истакао, трагично. Законом возачи аутомобила нису у обавези, а он апелује да се то измени:
- Мој предлог је да свако возило има апарат за гашење пожара. То није законски регулисано, односно путнички аутомобили нису у обавези. Чак ни возачи приликом полагања возачког испита немају обуку са гашењем пожара у почетној фази противпожарним апаратом - рекао је Племић за Telegraf.rs.
Обука у ауто-школама
Србија би ускоро требало да добије измењени Закон о безбедности саобраћаја, а како за Telegraf.rs каже Дамир Окановић, директор Комитета за безбедност саобраћаја до сада није било говора о PP апаратима у путничким возила. Он напомиње да би то, свакако, требало Законом регулисати, али да би трошкове требало да сносе осигуравајућа друштва.
- Највећи терет одређених промена у Закону о безбедности сабраћаја, сносили су власници возила. У протеклих 10 година, били су у обавези да узму жуте прслуке, комплете прве помоћи, зимске гуме, па смо дошли у фазу промењеног техничког прегледа због чега су власници возила морали додатно да улажу како би уклониле те неке неисправности, понекад чак и небитне, да би довели возило у стање да може да прође технички преглед. Имали смо проблем и са власницима који су морали да скидају одређене елементе - куку за вучу, фолије за затамњење. Дакле, доста тога је урађено већ у погледу возног парка, а велики терет је пао на терет власника возила - подсећа Окановић и додаје:
- Мој став јесте да би свако возило требало да има противпожарни апарат. Ја га имам иако нисам у обавези. Али, са друге стране, волео бих да терет тог опремања не падне на власнике него на осигуравајућа друштва. Мислим да су он директно заинтересовани да што мање штете настане на возилима. Али, свакако то треба да се регулише законом.
Провера исправности PP апарата
Објашњава да је и као и код прве помоћи, потребно људима пружити знање, односно обучити их за руковање PP апаратом, за шта ће се лично залагати да буде уведено у ауто-школама.
- Залажем се да се у систем обуке возача уведе и основна обука за гашење почетних пожара за моторном возилу, били апарати обавезни у возилима или не. Ако неки возач нема апарат, може му га позајмити други возач на друму, или неко из неке зграде, објекта - каже Окановић.
Увођење противпожарних апарата као обавезу доноси још један трошак, а то је њихово оверавање исправности. То се данас, по нашим прописима, ради на 6 месеци.
- Уколико би PP апарати били обавезни, онда њихова исправност не треба да се проверава на 6 месеци, то је онда велики издатак. Мишљења сам да би они могли да се проверавају на техничком прегледу, да буду његов саставни део - предлаже Окановић.
Начешћи узроци пожара на аутомобилима
Најчешћи узрок пожара на аутомобилима и другим саобраћајним средствима, како је за Telegraf.rs објаснио Влада Племић, су неисправна електроника и инсталације за довод горива.
- За 5 година смо имали 8.287 пожара на саобраћајним средствима, у 2021. чак 1.760 пожара а ове, од Нове године до сада имали смо их 576. У односу на исти период прошле године имамо већ повећање за десетак одсто. Најчећи узрок је неисправна инсталација и неисправни довод горива. Пожар најчешће настаје у моторном простору - каже Племић.