УКЛЕТА ЦРНОГОРСКА ЛЕПОТА: Да ли ће након овога кањон Мораче престати да "гута" животе?
Ова смртоносна деоница однела 15 живота за сваки километар своје дужине.
Кањон Мораче, у просеку дубок 1000 метара, уместо да служи као природна лепота, деценијама је синоним за погибије. Сматра се да је ова смртоносна деоница однела 15 живота за сваки километар своје дужине.
Овај „језиви кањон“ чини главни део пута којим се из Србије, преко северног дела Црне Горе стиже до Подгорице, а затим и до приморја. Двадесетак километара дуга деоница, већ годинама узима животе возача и путника, нарочито оних, махом туриста, који нису упознати са овим делом пута.
Занимљиво је да пут који пролази кроз кањон Мораче није ни требало да постоји, јер је првобитно постојала могућност изградње преко Лијеве Ријеке.
Овим путем ћете ићи на море, а Црногорци у историју
Крвави данак
Постоји податак да је ова магистрала узела свој данак још током изградње. Наиме, 43 радника , од којих чак 26 у једном дану, дало је свој живот током радова који су почели 1955. а завршили се седам година касније.
Решење је аутопут!
Изградња аутопута, која ускоро треба да почне, свакако ће пут кроз Црну Гору учинити много безбеднијим.
" Ауто-пут је најбезбеднији тип саобраћајнице који постоји, ако причамо о типовима путева", каже за SrbijaDanas.com Дамир Окановић, шеф канцеларије за безбедност саобраћаја.
"Не могу да вам кажем шта је тачно било поблематично у кањону Мораче, али оно што јесте било специфично за ту деоницу пута, јесте велики број судара у претицању. Односно, да дође до чеоног судара возила, где је једно од возила прешло на своју леву страну. Када ви изградите аутопут, тога практично нема", додаје Окановић.
Најопасније лети!
Опасност је највећа у летњој сезони када велики број туриста долази и одлази.
Иако је урађено много на безбедности ове деонице ( увођење треће траке итд), број саобраћајних несрећа није јењавао.
Проблем у терену?
И када су метеоролошки услови идеални, овде увек постоји могућност формирања влажног слоја.
- Проблем је што чим падне мала киша, пут постаје као лед. Мислим да није проблем за оне који туда пролазе често, али за неког ко не познаје терен, исход може бити фаталан, каже М.Ј. (43) , возач из Бијелог Поља.
Наш саговорник из Канцеларије за безбедност саобраћаја објашњава какав је проблем начелно са теренима на којима се граде путеви: "Коловозни застор мора испуњавати техничке стандарде у смислу да сам по себи не сме да буде клизав, ни када је суво, ни када дође до падавина", објашњава Окановић и додаје да и у Србији зна за пар путева, где застор није одговарајућег састава.
И раније су стручњаци упозоравали да је терен несавладив, „такав какав је“, и да је једино решење изградња аутопута.
КРВАВИ СЕПТЕМБАР У ЛИЦИ - злочин за који нико није одговарао
Уклета лепота
- Мени цио овај дио пута изгледа као да је неко нарушио оно што је природа годинама стварала, да је неко дирнуо камен и воду, који се сада свете. Ако погледате мало боље, виђећете у исто вријеме и љепоту, и језивост овог мјеста, каже нам једна мештанка.
Прочитајте и: