УКРАЈИНА СЕ УВЕЛИКО СПРЕМА ЗА РАТ: Кијев купује моћне НАТО и кинеске авионе, совјетски су прошлост
Постоји и алтернатива борбеним авионима
Украјина наводно планира да своје престареле совјетске ловце замени америчким Ф-16 или Ф-15, кинеским Ј20 или француским Рафалом. Постоји и алтернатива набавци новијих ловаца.
РАЗОТКРИВЕНЕ ТАЈНЕ АМЕРИЧКОГ НУКЛЕРНОГ ОРУЖЈА У ЕВРОПИ: Ево како су војници случајно открили где леже бојеве главе
АМЕРИКАНЦИ СЕ ОБРУКАЛИ ПРЕД РУСИМА: Промашили балистичку ракету не једном, већ ДВА ПУТА (ФОТО)
СРПСКА "НОРА" СТИГЛА У АМЕРИКУ: Погледајте прве фотографије и снимак допремања хаубице у САД (ФОТО/ВИДЕО)
Украјинско ваздухопловство није набавило нови борбени авион са посадом од 1991. То је било године када се Совјетски Савез распао, оставивши на украјинском тлу стотине релативно модерних ловаца, бомбардера, јуришних авиона, транспортера и хеликоптера.
Кијев је брзо распродао многе авионе који су били више потребни, а остатак је разрезао или ускладиштио. 2021. године, од првих остатака Хладног рата преостало је 125 ваздухопловних летелица. Ниједан авион и хеликоптер није стар мање од 30 година. Многи су старији од 40. Неки имају 50 година.
То је прилично старо - посебно с обзиром на то да током деценија Украјина није значајно надоградила већину летелица.
- Оно што имамо генерално је довољно за испуњавање наших тренутних задатака - рекао је потпуковник Јуриј Гнат, портпарол ваздухопловства, агенцији Киев Пост.
- Али не можете бескрајно поправљати и модернизовати авионе - додао је Гнат.
- Већина њих је сада старија од својих пилота. Њихови ваздухопловни оквири приближавају се својим оперативним ограничењима, а њихов радни век се све теже продужава.
Украјина је, попут Тајвана, једна од само неколико земаља које су углавном увек под озбиљном претњом инвазије много моћнијег суседа. Кијеву је потребан неки начин одбране ваздушног простора и подршке копнених трупа одозго.
На страну Гнатова уверавања, дискутабилно је да ли је ваздухопловство тренутно дорасло послу. Није дискутабилно да ће у року од неколико година тренутни инвентар снага спасти на нулу.
Дакле, шта следи следеће за једно од најнеопходнијих ваздушних оружја на свету? Стивен Бленк, сарадник из Института за спољну политику, има идеју. Није добро.
Кијев би требало да набави од Сједињених Држава половне ловце Ф-15, радарске авионе Е-2 и танкере КЦ-135, заједно са паметним оружјем и мрежним системима, предложио је Бланк.
Администрација председника Џоа Бајдена могла би да финансира посао као део свог ширег напора да одврати руску агресију.
- Потреба за надоградњом украјинског ваздухопловства пружа прилику Бајденовој администрацији да Москви нанесе истински бол - написао је Бланк.
Идеја није нова. Иако Сједињене Државе имају пуно старих Ф-15 и других авиона на дугорочно складиштење у Аероспаце Маинтенанце анд Регенератион Гроуп у Аризони и могу да их испоруче Украјини бесплатно, цена набаве не би била једини трошак повезан са овом "новом" опремом, објаснио је Том Цупер, независни ваздухопловни стручњак.
- Поновно опремање Украјине класичним ваздухопловством захтевало би потпуну обнову локалне инфраструктуре за подршку, преквалификацију целокупног особља, раст потпуно нове генерације особља одоздо све до нових команданата - а затим биле би потребне године да се испоруче све летелице - рекао је Цупер.
- Тада би још увек требало да се дотични авион модернизује савременом технологијом, опреми модерним наоружањем и системима везе, а затим обучи њихова ваздушна и земаљска посада.
Потпуни прелазак са снага совјетског на амерички стил могао би потрајати деценијама и коштати милијарде долара. Ако би чак и мали део тих трошкова пао на Кијев, то би могло срушити буџет ваздухопловства, који чак и након инвазије Русије на Крим 2014. године износи само 300 милиона долара годишње. То је петина од једног процента трошка америчког ваздухопловства.
Сада замислимо да би украјинска влада некако могла да приушти куповину 125 модерних ратних авиона. Чак и најновији авиони и хеликоптери не би дуго издржали у рату с Русијом у пуној размери, која тренутно држи око 500 модерних ратних авиона на брзој ударачкој удаљености од Украјине.
Још горе - руски системи ПВО великог домета могли би да гађају украјинске авионе док полете. За Украјину, опремање постојећих ескадрила новим авионима појединачно није "нити економско, нити има смисла", рекао је Цупер.
Међутим, постоје и други начини покривања копнених снага и одбране ваздушног простора. Земаљска противваздушна одбрана могла би да заштити украјинску територију по нижој цени и без ризика од авиона и пилота.
За фронталне ваздушне операције, беспилотне летелице и митраљеска муниција - у суштини, мале крстареће ракете које лете у лењим круговима док не открију циљ - могле би да замене летелице са посадом. Опет, били би јефтинији и не би довели у опасност посаду
- Додајте овоме јаке системе за електронско ратовање и стотине додатних летећих мамаца - можда неких опремљених вученим мамцима који држе непријатељску ПВО заузету и одвлаче их или збуњују - и то је сасвим довољно - рекао је Цупер.
- Као што се драматично показало у Либији, Сирији, а затим и Азербејџану у последње две године, Руси једноставно немају средстава да се озбиљно супротставе таквој претњи.
За Украјину замена авиона са људском посадом роботима и ракетама није толико радикална као што би се могло чинити. Кијев већ замењује своју мајушну, застарелу морнарицу обалским одбрамбеним системом који комбинује копнене противбродске ракете са слојевитом мрежом сензора.
Не случајно, Тајван - који је отприлике сличан геополитички положај какав је Украјина - полако трансформише сопствено ваздухопловство и морнарицу на сличан начин. Велики бродови и авиони са посадом постају све мање важни. Дронови и паметне ракете постају све више.
Вести о домаћем и страном наоружању можете прочитати ОВДЕ.