ЦРНО ИМ СЕ ПИШЕ: Поскупљење, несташице, колоне на граници, Британија на пакленим мукама након разлаза са ЕУ (ВИДЕО)
Британци покушавају да се припреме за хаос који би се могао догодити у случају нерегулисаног Брегзита
Док су преговори о будућим трговинским односима између Лондона и Брисела још увек у безизлазној ситуацији, а коначни раскол 31. децембра је све ближи, Британци покушавају да се припреме за хаос који би се могао догодити у случају нерегулисаног Брегзита.
СНАЖАН ЗЕМЉОТРЕС У ИТАЛИЈИ: Тресло се тло надомак познате туристичке атракције
АСТРАЗЕНЕКА И СПУТЊИК В ПОСТАЈУ ЈЕДНА ВАКЦИНА: Револуција у борби против короне управо је почела
ШТА ЈЕ ТО ПИО ПУТИН ТОКОМ КОНФЕРЕНЦИЈЕ? Руски председник рекао да није чај, па открио састојке еликсира
Секторске федерације упозоравају да се хаос може очекивати од 1. јануара, јер се велики број компанија није могао довољно добро припремити за излазак из Европске уније јер је још увек непознато да ли ће бити трговинског споразума.
Раскид без споразума значио би да ће се многе компаније суочити са већим трошковима, као и ценама за потрошаче, посебно храном, која се масовно увози из ЕУ, а овај ефекат би могао погоршати пад фунте, што би повећало цену увезене робе.
- Британске компаније и даље се надају споразуму о Брегзиту, али од 1. јануара суочиће се с поремећајима - шта год да се деси, рекао је за АФП Дарен Џонс, председник парламентарног одбора за предузетништво, енергетику и индустријску стратегију, након разговора са представницима послодаваца прошле недеље.
Упозорили су на "потенцијалну несташицу хране и раст цена чак и ако се постигне споразум", као и на "пораст трошкова за британску аутомобилску индустрију, као и на разлоге за забринутост када су у питању финансијске услуге", рекао је он.
Џејмс Сибли, директор међународних послова за Британску федерацију малих предузећа (ФСБ), рекао је за BBC да очекује "страшне поремећаје у јануару".
Земља је то већ искусила: британске луке су закрчене недељама и ланци снабдевања су поремећени. Многе компаније покушавају да обезбеде испоруку залиха унапред како би избегле сметње у јануару или више него обично поручују да надокнаде кашњења у производњи због дугог карантина овог пролећа. Километарске колоне могу се видети на путевима до трајектне луке у Доверу. Таква ситуација могла би се знатно погоршати у одсуству споразума са Европском унијом.
У извештају о "разумном најгорем сценарију" овог лета, британска влада је рекла да очекује да колоне од 7.000 камиона буду блокиране два дана на путевима. Због тога гради огромна паркиралишта за камионе на југу Енглеске, а чак ће увести и дозволе за улазак у регион Кента где се налази Довер.
ФТ је известио да је основана радна група Д20 (децембар 2020) која се припрема за хаотичне сценарије који би се могли догодити после 1. јануара, попут поплаве паркиралишта за камионе у случају јаких зимских киша, нестанка струје и несташице горива. Према ФТ-у, министар саобраћаја Грант Shapps изнајмио је трајекте на шест месеци у случају блокада путева, плативши за то 77 милиона фунти.
Британски министар за Брегзит Мајкл Гоув верује да задржавања у лукама неће дуго трајати.
- Очекујем да ће се после почетних неколико дана и недеља потенцијалних поремећаја ствари решити и да ћемо релативно нормално имати нову нормалу у новој години - рекао је у четвртак у британском парламенту.
Само трећина компанија је спремна за Брегзит У случају да се Лондон и Брисел не договоре о трговинском споразуму, правила Светске трговинске организације (СТО) примењиваће се од 1. јануара.
То значи да ће многе категорије производа бити подложне царинама, можда квотама и административним формалностима које не постоје на јединственом тржишту.
Било који камион са робом који се строго не придржава правила на граници заглавиће се на неколико минута, што би могло довести до непрегледних колона.
То ће пореметити ланце снабдевања, посебно у аутомобилском сектору, где је производња раширена широм Европе и заснива се на минималним залихама резервних делова како би се смањили трошкови.
Свако одлагање може довести до застоја. Пример је јапанска Хонда, која је недавно морала накратко да обустави производњу у фабрици у Свиндону, јер није имала довољно резервних делова.
Џејмс Сигли рекао је да је према истраживању ФСБ-а само трећина МСП спремна за Брекит.
Такође расте забринутост због могуће несташице хране. На питање новинара о потреби стварања залиха хране, владин портпарол нагласио је да земља има "еластичан ланац снабдевања".
Што се тиче радне групе Д20, рекао је да се влада припрема за различите сценарије након истека прелазног периода 31. децембра.
Конфедерација британске индустрије (ЦБИ) позвала је на „грејс период када су у питању правила о пореклу, означавање производа и увођење граничне контроле“. Уједињено Краљевство је формално напустило ЕУ 31. јануара, али постоји прелазни период до краја године, током којег остаје део јединственог европског тржишта и царинске уније.
ЕУ и Лондон покушавају да се договоре о споразуму којим ће се регулисати њихова трговина вредна скоро трилион америчких долара годишње.
ЕУ садади Великој Британији приступ њеном огромном јединственом тржишту без царина и без квота, али под условом да Лондон следи европске стандарде и правила државне помоћи јер не жели да дозволи нелојалну конкуренцију.
Такође заузврат тражи несметан приступ европских рибара британским водама. Лондон, с друге стране, жели да има несметан приступ европском тржишту, али би желео да задржи што већу аутономију у својој економској политици и због тога не жели да се обавеже да ће следити европска правила.
Без обзира да ли се Британија и ЕУ слажу око трговинског споразума или не, економисти очекују да ће Брегзит бити болан за британску економију, посебно због тешких последица пандемије коронавируса.
Престижна Лондонска школа економије очекује да ће Брегзит без трговинског споразума, односно поновним увођењем царинских и граничних контрола, бити скупљи од пандемије covida-19 јер ће се његове последице осећати дуже.
Ни претходна конзервативна влада није крила ефекат Брегзита у званичним документима објављеним крајем 2018. године. Према тадашњим проценама, распад без споразума смањио би британски БДП за 7,6 одсто током 15 година.
Да је договорен трговински споразум, БДП би пао за 4,9 одсто.
Али далеко од трговинског споразума који би решио све проблеме, јер ће у сваком случају бити неповољнији од јединственог тржишта које омогућава несметану трговину.
Наиме, споразум о слободној трговини укида или у великој мери смањује царине, али не и административне формалности и граничне контроле.
- До прекида ће неизбежно доћи док се компаније не упознају са новим правилима. Али тај период би требао бити релативно кратак, а Лондон и Брисел, могли би брзо да се договоре о еквиваленцијама финансијских услуга , кључном сектору за Велику Британију - рекао је TTomas Пу, главни економиста у Цапитал Ецономицс-у.
Финансијски сектор у Британији запошљава више од милион људи и доноси британској економији готово 130 милијарди фунти годишње.
Енглеска банка, централна банка Уједињеног Краљевства, предвиђа пад извоза и поремећај ланаца снабдевања, са падом БДП-а од 1 одсто у првом кварталу 2021.
Британски премијер Борис Џонсон уверава да ће земља напредовати споразуми о слободној трговини са другим земљама света.
Али Брегзит ће се заправо догодити у најгорем могућем тренутку за британску економију, која се бори да се избори са двоструким шоком пандемије и историјске рецесије коју владине службе процењују на 11,3 одсто у 2020. години, док очекују раст од 5,5 одсто у 2021. години.
Британска канцеларија за буџетску одговорност, званично независно тело за анализу британских јавних финансија, у свом најновијем извештају из новембра проценила је да ће Брегзит без споразума британску економију коштати 2 процента БДП-а 2021. године, што значи раст од 3,5 процента.
ОЕЦД предвиђа да ће британска економија бити за 6 процената мања на крају 2021. године у поређењу са нивоом пре кризе, најгорим после Аргентине (-8 процената).