Кинески ПУТ СВИЛЕ добија КОНКУРЕНЦИЈУ: Ове ЧЕТИРИ ДРЖАВЕ имају план како да зауставе ГЛОБАЛНИ УТИЦАЈ Пекинга
План је тек у зачетку али...
Аустралија, Сједињене Америчке Државе, Индија и Јапан раде на успостављању заједничке регионалне инфраструктурне шеме као алтернативу кинеској Иницијативи Појас и пут, у покушају да се супротставе растућем утицају Пекинга, рекао је неименовани виши амерички званичник.
Прочитајте и:
Како преноси "Бизнис инсајдер" тај званичник је рекао да се ради о плану који је тек у зачетку и да он "није довољно зрео да би био објављен" за време посете аустралијског премијера Малколма Тернбула Америци касније ове недеље.
Званичник је, међутим, рекао да ће Тернбул свакако озбиљно разговарати о том пројекту са америчким председником Доналдом Трампом. Он је истакао и да је преферирана терминологија у вези са тим пројектом "алтернатива", а не "конкуренција" кинеској Иницијативи Појас и пут.
- Нико не каже да Кина не треба да гради инфраструктуру. Кина може да изгради луку која самостално неће бити економски одржива. Ми можемо да је учинимо економски одрживом изградњом пута или пруге која ће ту луку повезати са другим - рекао је званичник.
Представници аустралијског премијера, министарке спољних послова нити минситра трговине нису одговорили на захтев за коментар ове изјаве.
Портпарол јапанске владе Јошихиде Суга је, упитан на новинској конференцији о извештају о сарадњи четири државе, рекао да Јапан, САД, Аустралија и Индија редовно размењују мишљења о заједничким интересима.
- Не ради се о томе да желимо да се супротставимо кинеском Појасу и Путу - рекао је он.
Јапан, у међувремену, планира да промовише своју Стратегију за слободну и отворену регију Индо-Пацифик и у којој планира да гради "висококвалитетну инфраструктуру". Ову стратегију је Вашингтон одобрио, а и она је такође виђена као ривална Појасу и путу.
Кинеску иницијативу Појас и Пут или "Један појас, један пут", први пут је споменуо председник Си Ђинпинг у говору на универзитету у Казахстану 2013. године. Она представља један од алата којим Кина жели да преузме већу улогу на међународној сцени финансирањем и градњом глобалних транспортних и трговинских веза у више од 60 држава.
Си је ову иницијативу промовисао прошле године када је на самиту у мају позвао бројне светске лидере и рекао да планира да пројекат финансира са 124 милијарде долара.
Локалне кинеске власти, државне и приватне компаније су појуриле да покажу подршку председнику инвестирањем и узимањем позајмица.
У јануару је Пекинг истакао своје амбиције за проширивање иницијативе све до Арктика, радом на поморским путевима, који су се отворили услед глобалног загревања и формирањем такозваног "Поларног пута свиле".
САД, Индија, Јапан и Аустралија су недавно обновиле разговоре о продубљивању сарадње у области безбедности и раду на алтернативама за регионална инфраструктурна финансирања којр нуди Кина.
Ова четворка се претходно састала пре једне деценије да би разговарала о безбедности, што је и тада "нервирало" Кину, која је то видела као покушај регионалних демократија да зауставе њен напредак.