У Србији родитељи и наставници ГУБЕ АУТОРИТЕТ? На Међународни дан ПРАВА детета, питали смо ПСИХОЛОГА да ли данашња омладина злоупотребљава могућности и ко је ту крив
Претерана слобода и недостатак граница могу имати нежељене последице, тврди психолог.
Светски дан детета (Међународни дан детета) годишњи је међународни догађај који се прославља 20. новембра. Године 1954. установила га је Генерална скупштина Уједињених нација са циљем да се у свим државама слави истог дана. Осмишљен је да промовише међусобну интеракцију и разумевање међу децом и добробит деце у свету. Његовим обележавањем скреће се пажња на обавезе друштва према деци, као и на актуелне проблеме са којима се она суочавају.
У којим случајевима Православна црква може да ОДБИЈЕ ДА ВАС ВЕНЧА? Најстроже правило тиче се РАЗЛИКЕ У ГОДИНАМА међу будућим младенцима
Дете има УПАЉЕНО ГРЛО и ИМА ПРЕПУН НОС? Уколико се појаве још ДВА СИМПТОМА, не чекајте ни 5 минута, одмах У ХИТНУ ПОМОЋ!
Поводом тога причали смо на актуелне проблеме и о васпитавању деце у Србији са Анђелом Абрамовић Нешић, специјалистом медицинске психологије, МА клиничке психологије и породичним психотерапеутом под супервизијом.
Превише права деци може бити "мач са две оштрице'
- Сведоци смо да деца имају све више права, али превише права може бити “мач са две оштрице” за дете. У смислу да деца нека од њих могу и злоупотребљавати, као и да родитељи и наставници губе део свог ауторитета, што никако није добро. Иако права и јесу ту да заштите децу, могу бити “медвеђа услуга” за њих. Недостатак граница и ограничења, претерана слобода, могу имати нежељене последице. Правила и поштовање су блиско повезани и једно не може постојати без другог. Родитељи који не спроводе одређена ограничења не успевају да науче своју децу да поштују себе и друге, што може негативно утицати на начин на који они комуницирају са наставницима, вршњацима и другим ауторитативним личностима - рекла је на самом почетку Анђела Абрамовић Нешић.
Слобода се не поставља изнад одговорности
- Без одговарајућих граница, деца су препуштена сама себи и могу приступити одређеним ситуацијама без страха или опреза, што може повећати њихове шансе да се упусте у ризично и неадекватно понашање.
Деца опонашају понашања одраслих - Будите узор!
- Деца којој је дозвољено да раде шта хоће верују да овакву врсту понашања могу примењивати и ван куће. То доводи до многих проблема у односима са другим људима, јер су оваква деца често саможива, импулсивна и насилна.
Деца опонашају понашања одраслих, нарочито родитеља- Будите узор свом детету и подстичите и друге у својој околини да то чине.
Преиспитајте своје понашање. Радите то често. Да ли сте доследни у постављању ограничења и правила? Шта радите када и сами не урадите оно што је договорено, када не испуните обећање? Или када сте узнемирени, љути, бесни? Како дете доживљава ваше евентуалне оштрије реакције, повишен тон, мимику и гестикулацију које иду уз то? Можда дете реагује на ваша нејасна очекивања и комуникацију који га збуњују? Ако је то случај, промена вашег понашања вероватно је најбржи пут до промене у дететовом понашању - додаје она.
И даље имамо децу која трпе насиље, а да то нико не зна
- Иако се већ дуже време ради на превентиви насиља у школама и да се инсистира на превентивним мерама, нисам сигурна колико је то функционално у пракси. И даље имамо децу која трпе насиље а да о томе нико не зна. Мислим да су деца свесна да имају могућност коришћења те “услуге”, али оно што по мом мишљењу недостаје јесте њихово охрабривање да то и користе. Дакле, охрабривање и нормализација коришћења тих услуга - закључила је Анђела Абрамовић Нешић.