Biciklisti i večni rat sa automobilima: Kako da se izbegnu incidenti?
Pošto su biciklisti veoma ranjiva kategorija u saobraćaju, sajt Polovni automobili daje savete i biciklistima i vozačima automobila kako da se izbegnu incidenti
Saobraćajna kultura nam je generalno loša, bez obzira da li su u pitanju vozači automobila, motociklisti, biciklisti ili pešaci – niko nema pravo da kaže da su jedni gori od drugih, pišu Polovni automobili.
Saveti za vozače automobila, kombija i kamiona
1) Kada obilazite bicikliste, obilazite ih „široko“ – ostavite dovoljno prostora, tj. nemojte da prolazite pored njih na 30-ak centimetara. Razlog? Možda će biciklista naglo da skrene ulevo da bi izbegao rupu ili šaht i eto sudara, nakon kojeg biciklista završi u bolnici ili još gore, a vi u zatvoru.
2) Planirajte preticanje. Na vreme prilagodite brzinu i udaljenost, ali istovremeno dajte migavac kako vozač iza vas ne bi počeo da pretiče vas, pri čemu on možda uopšte nije ni primetio biciklistu ispred vas.
3) Pazite kad skrećete desno na semaforu! Biciklista je možda već pored vas sa desne strane, a vi ga niste primetili ili tek dolazi i „stvoriće“ se pored vas kada se upali zeleno na semaforu.
4) Ne trubite biciklisti kako biste ga naterali da se pomeri više udesno ukoliko zbog saobraćaja iz suprotnog smera ne možete da ga obiđete. Biciklista može da se uspaniči ili izgubi pažnju i da vam bukvalno padne pod točkove. Pritom ne zaboravite da su mnogi putevi u lošem stanju, naročito uz ivicu, a tu su i šahtovi koji nisu u ravni sa asfaltom, rupe i slično – sve te stvari za bicikliste predstavljaju ozbiljnu opasnost koju moraju ili da izbegnu ili da se zaustave.
5) Otvaranje vrata - dok stojite u koloni, pogledajte u retrovizor pre nego što otvorite vrata kako biste videli šta izaziva zastoj. Isto važi i za izlazak iz automobila nakon parkiranja.
6) Budite tolerantni – bicikl na putu neretko znači jedno parking mesto više za vas i manje gužve u saobraćaju. Pritom, ne voze svi bicikl zbog rekreacije ili zabave – mnogima je on jedino prevozno sredstvo.
7) Kada biciklista podigne levu ruku, to znači da skreće levo, kada podigne desnu, skreće desno. Dozvolite mu da bezbedno skrene.
8) Ako biciklista vozi sredinom ulice, verovatno želi da skrene levo – stoga nemojte da mu trubite, već mu dajte prostora i budite strpljivi.
9) Budite naročito pažljivi na pešačkim prelazima – vi bacite pogled levo-desno, vidite da nema pešaka i krenete, a onda preko zebre iznenada proleti biciklista koji ne poznaje propise ili ne želi da ih poštuje.
10) Poštujte ograničenje brzine – ne jurite 80 km/h tamo gde je ograničenje 40 km/h, pošto ćete tako neuporedivo lakše usporiti i izbeći sudar sa biciklistom koji se pojavio tamo gde ga niste očekivali, bez obzira na to da li je on prekršio saobraćajna pravila ili nije. U oba slučaja vi kao vozač automobila možete da se nađete u velikim problemima.
11) Vozač koji pri skretanju preseca biciklističku stazu ili traku, dužan je da propusti vozila bicikle.
Saveti za bicikliste
1) Ne pretpostavljajte da vas svaki vozač automobila vidi – na raskrsnicama pokušajte da uspostavite kontakt očima sa vozačem automobila, a ako ne uspete budite spremni da brzo odreagujete.
2) Ne jurite između zaustavljenih kolona vozila ili onih koje se kreću veoma sporo - u takvim situacijama često se desi da neko iznenada otvori vrata ili prosto izbaci ruku kroz prozor.
3) Ne telefonirajte dok vozite bicikl. Koliko god suludo ovaj savet delovao, činjenica je da mnogi biciklisti jednom rukom drže upravljač, a drugom telefon.
4) Signalizirajte rukom kada skrećete, ali se istovremeno uverite da su vozači automobila i drugih vozila primetili da planirate da skrenete.
5) Pažljivo vozite pored parkiranih automobila, zato što može da se desi da neko iznenada otvori vrata ili počne da se isparkirava.
6) Koristite svetla! Napred belo, pozadi crveno. Ne štedite ni na „mačijim očima“ (katadiopterima).
7) Montirajte retrovizor. Možda ne izgleda „kul“, ali vrlo brzo ćete shvatiti koliko je koristan - ne morate da okrećete glavu kao sova da biste videli šta se dešava iza vas.
8) Poštujte saobraćajna pravila. Mnogi biciklisti koriste sve raspoložive površine za vožnju i ne poštuju nikakva pravila, što u velikoj meri olakšava i ubrzava dolazak na cilj, ali je istovremeno veoma opasno.
Ako vozite malo po trotoaru, pa malo po kolovozu, pa se vratite na trotoar, prođete na crveno za automobile, pa projurite preko zebre, provlačite se kroz kolone vozila i sa leve i sa desne strane – niko neće znati odakle možete iznenada da izletite, ni pešaci, ni vozači automobila, ali ni drugi biciklisti ili „trotinetaši“ koji se ponašaju isto kao vi...
9) Ne slušajte muziku kada vozite bicikl – koristite sluh da biste na vreme primetili da vam se približava kamion ili autobus, da biste čuli zvonce drugog bicikliste ili sirenu automobila, kao i razne druge zvukove ili upozorenja drugih učesnika u saobraćaju koji mogu da pomognu da izbegnete nezgodu.
10) Savetujemo da nosite biciklističku kacigu iako nije obavezna po zakonu
11) Savetujemo da nosite reflektujući prsluk, naročito ako vozite na deonicama bez osvetljenja, iako nije obavezno po zakonu.
12) Ako se dva ili više bicikala kreću u grupi, dužni su da se kreću jedan za drugim. Dakle, zabranjeno je da voze paralelno jedan pored drugog.
Biciklisti bezbedniji ako bi nosili kacige i reflektujuće prsluke?
Postoje predlozi da biciklisti obavezno nose kacige, biciklističke naravno, ali i reflektujuće prsluke da bi bili uočljiviji. Međutim, sva udruženja biciklista, domaća i strana, pa i brojni stručnjaci, protive se tome.
Podsetimo se – trenutno bicikl po zakonu mora da ima upaljeno jedno belo svetlo na prednjoj strani i jedno crveno svetlo na zadnjoj strani - ALI samo NOĆU i u uslovima smanjene vidljivosti.
Takođe na bočnim stranicama prednjeg i zadnjeg točka moraju biti izvedena reflektujuća tela koja reflektuju svetlost bele ili žute boje.