Da li treba nastaviti vožnju kada vam lampica na komandnoj tabli pokazuje da ostajete bez ulja?
Ako se tokom vožnje upali žuta lampica, to ne može da ne bode oči vozaču, ali to istovremeno ne mora da znači da je u pitanju neki kritičan kvar...
Kad se na kontrolnoj tabli upali lampica upozorenja za nizak pritisak ulja, vozači se uplaše da bi to moglo prouzrokovati ozbiljnu štetu na motoru. Pokušaćemo da pojasnimo čega bi se zaista trebalo bojati i da li je moguće voziti sa takvim „hitnim“ signalom.
Svetlo upozorenja dizajnirano je tako da signalizira, odnosno najavi problem i pre nego što on postane ozbiljan, ili daleko bilo katastrofičan. Svetleći panel na kontrolnoj tabli ima dve lampice u obliku kante za ulje (oba senzora rade nezavisno jedan od drugog):
- Žuta - ukazuje na smanjenje nivoa maziva (motornog ulja) po litru,
- Crvena - označava da je nivo istog kritično opao.
Ako se žuta lampica upali, to ne može da ne bode oči vozaču, ali to istovremeno ne znači i da je kvar kritičan, ozbiljan, niti znači da je neophodan odlazak kod majstora. Naprotiv, mazivo bi mogla da „pojede“ turbina, što je apsolutno normalno za savremeni motor, piše Autorepublika.
U ovom slučaju možete nastaviti sa vožnjom, ali ona mora biti staložena i mirna. U ovom slučaju je potrebno izbegavati prekomerno opterećenje pogonske jedinice, jer od takvog načina vožnje neće biti štete za motor.
Naravno, ne možete nastaviti ovako u neograničenom vremenskom period, ali prevaliti nekih 100 do 150 kilometara je sasvim realno. Drugim rečima, svratite do prve benzinske pumpe ili specijalizovane radnje, kupite odgovarajuće motorno ulje i sipajte ga u motor, dovodeći ga tako na potreban nivo. Veoma je važno da karakteristike ulja za dolivanje budu identične onom koje je već u motoru.
Dešava se, ponekada, da se lampice na komandnoj tabli (žuta ili crvena) aktiviraju nakon kratkih kočenja na putu. To mogu biti „greške“ u elektronici. Na primer, kada se varijator ili elektromagnetna spojnica pregreju.
U tom slučaju, ugasite motor i otvorite poklopac motora. Ako je nivo ovog tečnog maziva normalan, i nema curenja, a rashladna tečnost ne ključa, ili narodski rečeno, ako motor nije prokuvao, najverovatnije je s njim sve u redu. Samo treba sačekati da se automobil ohladi i onda ponovo pokrenuti motor. Greške bi trebalo da nestanu.
Međutim, lampice naravno mogu da indikuju i mnogo ozbiljnije probleme. Najteže je kada trepće crvena lampica i nastavlja uredno da „gori”. To već može ukazivati na kvar pumpe za ulje ili na kritičan pad pritiska i nivoa motornog ulja. Ovde „glad” za uljem već može početi, a prijemnik ulja će usisati vazduh iz kartera. To će dovesti do stvaranja gasnih začepljenja, što će dodatno izazvati pad pritiska motornog ulja u sistemu. Sve to može brzo dovesti do oštećenja motora.
Kada je u karteru bilo vrlo malo ulja, aditivi koje je vozač pre toga sipao u motor mogu poslužiti kao kratkotrajno osiguranje od nastanka fatalne štete koja bi prouzrokovala neophodan prateći generalni remonta motora. Aditivi će stvoriti zaštitni sloj na delovima koji trpe trenje, na koji način će spasiti motor i zaštititi ga od težih posledica. U ovom slučaju, čak i sa upaljenom lampicom, možete se provozati desetak kilometara i pritom ne uništiti motor.
Ali, bolje nemojte, nego stanite i pozovite pomoć. Što je sigurno - sigurno je!