DOBRO OBRATITE PAŽNJU: Uvedena nova kategorija državnih puteva, a evo koja će pravila važiti za njih
Ako vidite oznaku n”M” nemojte se iznenaditi...
Vlada Srbije je usvojila Uredbu o kriterijumima za kategorizaciju javnih puteva kojom se uvodi nova kategorija državnih puteva - I M - motoput. Iz vlade su saopštili da će se time znatno uticati na povećanje bezbednosti saobraćaja.
BUDITE OPREZNI! Nova vrsta prevare kod kupovine polovnjaka
VEROVALI ILI NE: Stavio betonski točak, pa dodao gas (VIDEO)
- U toj kategoriji biće putevi koji saobraćajno povezuju privredno značajna naselja na teritoriji države, koji su namenjeni isključivo za motorni saobraćaj i sadrže fizički razdvojene kolovoze po smerovima, sa najmanje dve saobraćajne trake za svaki smer i biće označeni saobraćajnom signalizacijom na plavoj podlozi - piše u saopštenju.
Zapravo, radi se o tome da su po prvi put "brze saobraćajnice" definisane kao motoput i imaće plavu oznaku M.
- Motoput uveli smo kao posebnu kategoriju sa oznakom M imajući u vidu da se oni po svojim tehničkim karakteristikama razlikuju od do sada kategorisanih državnih puteva, jer imaju dve fizički odvojene kolovozne trake sa po najmanje dve saobraćajne trake za svaki smer - razjasnio je ministar saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić.
On je objasnio da će se na ovaj način povećati bezbednost saobraćaja jer će biti omogućeno korisnicima puta da prepoznaju kategoriju puta na kojoj se nalaze i na osnovu toga prilagode svoje ponašanje, način upravljanja motornim vozilom i brzinu kretanja.
Inače, nedavno je bivši auto-put kroz Beograd od petlje Dobanovci do petlje Bubanj potok koji je izgrdnjom obilaznice oko Beograda uzgubio status auto-puta sada će postati motoput sa oznakom M 11, što je poštanski i pozivni broj za Beograd.
Šta kaže zakon?
Inače, u Zakonu o saobraćaju motoput se definiše kao "državni put namenjen isključivo za saobraćaj motocikala, putničkih vozila, teretnih vozila i autobusa, sa ili bez priključnih vozila i kao takav obeležen propisanim saobraćajnim znakom".
Znak kojim se do sada obeležavao motoput bila je bela silueta automobila na plavom pravougaoniku a može se pretpostaviti da će auto zameniti slovo M.
Kao što se vidi, zakonska definicija motoputa nije baš precizna pa se može pretpostaviti da će na ovaj način ovakvi putevi biti bolje definisani.
Inače, na motoputu prema Zakonu o saobraćaju, maksimalna dozvoljena brzina je 100 km/h van naselja a nije dozvoljeno kretanje vozila "čija je najveća konstruktivna brzina manja od 50 km/h.
Profesor Saobraćajnog fakulteta Krsto Lipovac kaže za 24sedam je upravo broj traka novina u odnosu na ono što postoji u zakonu.
- U Zakonu o bezbednosti saobraćaja je definisan autoput, motoput i ostali putevi. Tu već postoji motoput i već su ga primenili u kriterijumima, a očekujem da će uskoro biti promenjena Uredba o kategorizaciji. Novo je to što je uredbom predviđeno da će motoput imati dve trake i da moraju biti razdvojene - objasnio je on.
Ovi putevi postaju motoputevi
Državna granica sa Mađarskom (granični prelaz Bački Breg), Sombor, Kula, Vrbas, Srbobran, Novi Bečej, Kikinda.
Motoputevima će se smatrati i državna granica sa Rumunijom (granični prelaz Nakovo), veza sa državnim putem Ab (petlja Kać), Novi Sad, Irig - Ruma, Šabac - Loznica.
Državna granica sa Bosnom i Hercegovinom (granični prelaz Trbušnica), veza sa državnim putem 13 (petlja Kovilovo) - Pančevo (veza sa državnim putem 10).
Beograd (veza sa državnim putem M4) - Beograd (Bogoslovija), veza sa državnim putem A1 (letlja Požarevac) - Požarevac - Veliko Gradište - Golubac - Donji Milanovac - Brza Palakka,
Kladovo - Negotin - Zaječar - Kšaževac - Svrljig.
Veza sa državnim putem A1 (petlja Malča), Paraćin - Zaječar - državna granica sa Bugarskom (granični prelaz Vrška Čuka), Mali Požarevac - Mladenovac – Aranđelovac, Batočina - Kragujevac - Knić.
Veza sa državnim putem A5 (Katrga), Kraljevo - Raška - Novi Pazar - Duga Poljana – Sjenica, Raška - Leposavić - Zvečan - Kosovska Mitrovica.