KATEGORIZACIJA MOTORA: Evo koji tipovi dvotočkaša postoje (FOTO)
Iako motori dele slične glavne karakteristike, svaki tip ima svoje prednosti i mane, kao i posebnosti, kako bi se prilagodili različitim potrebama svih vozača.
Motore možemo klasifikovati na više načina, ali za Vas smo izdvojili nekoliko kategorija i podkategorija.
STANDARD / NAKED MOTORI
Standarni motori su najraznovrsniji i najjednostavniji tip motora. Imaju ili minimalni ili uopšte nemaju vetrobran. Dizajnirani su za svakodnevno korišćenje na putevima. Položaj vozača je udoban i uspravan, tako da su mu ramena u liniji kukova, a upravljač je takođe podignut kako bi se izbeglo preterano istezanje. Performans i potrošnja goriva su izbalansirani kod ovog tipa.
Standardni motori dolaze u manjem i većem izdanju, prilagođenim iskustvu i sposobnostima vozača.
Obrtni moment prilagođen je gradskom saobraćaju, tako da je ovaj tip savršen za vožnju sa čestim zaustavljanjima.
Ovim motorima je lako manevrisati i često su pravljeni u lakšoj varijanti, zbog čega su podobni za krivudave puteve.
Osim toga, sedište je na većini standardnih motora spušteno kako bi se prilagodili vozačima različite visine.
Ovo nisu motori koje biste mogli da vozite na duža putovanja ili velikim brzinama, zbog nedostatka vetrobrana kao i prostora za prtljag.
KRUZERI
Kruzeri su najpopularnija kategorija motora na svetu. Poznati su po udobnoj i laganoj vožnji, niskim sedištima i visokim upravljačem. Uglavnom su napravljeni u retro i klasičnom stilu.
Najpoznatije kruzere proizvode Harley-Davidson i Indian, ali i velika četvorka moto industrije: Honda, Suzuki, Yamaha i Kawasaki.
Najčešće dolaze u težoj varijanti, fokusirani su na komfor i imaju niži obrtni moment, zbog čega imaju slabije performanse.
Njihov izgled inspirisan je američkim motorima koji su se proizvodili između 1930. i 1960.
Danas, sinonim za kruzere je Harli Dejvidson zbog njihovog ogromnog uticaja na ovu kategoriju.
Ovaj tip motora podobniji je za duža putovanja, imaju vetrobrane i više mesta za prtljag.
Ovi motori takođe mogu da se modifikuju po sopstvenoj volji, zbog čega je nastala podkategorija kruzera, a to su CUSTOM motori odnosno ČOPERI.
Na ovaj način možete da prilagodite motor ličnim preferencama, što vezano za performanse, što za sam stil.
Generalno, kruzerima je teško upravljati zbog njihove težine, pri niskim brzinama, u uskim prostorima, kao i pri parkiranju. Takođe nisu najbolji izbor za puteve sa oštrim krivinama.
Važno je napomenuti da su pomenute karakteristike vezane za kategoriju, ali da postoje različiti modeli i brendovi koji Vam pružaju izbor i spoj specifikacija koje Vama odgovaraju.
SPORTSKI MOTORI
Sportski motocikli poseduju jake motore i dolaze u lakšim varijantama, zbog čega ih je lako kontrolisati. Imaju oštar i agresivan dizajn, kao i nagnuti položaj vozača, tako da je evidentno fokus na brzini i performansu. Njihovi motori pravljeni su za velike brzine i laka ubrzanja.
Ovaj tip ima izvanredne kočnice, potpuni "oklop" i vetrobran, koji omogućava redukciju otpora.
Za njihovu manufakturu koriste se lakši materijali poput aluminijuma i ugljeničnog vlakna.
Nožni klinovi pozicionirani su dalje i više u odnosu na standradne motore, zbog čega vozač može više da se nagne i lakše manevriše motorom u krivinama. Osim toga, i sam upravljač je postavljen dalje, tako da je telo sa centrom gravitacije takođe fokusirano na prednji deo, odnosno iznad rezervoara. Na ovaj način, vetar "nosi" težinu pri velikim brzinama.
Mana ove kategorije je što niže brzine uzrokuju pritisak na ruke vozača i veći zamor.
Jačina motora brzo će potrošiti rezervoar kod ovog tipa, tako da oni nisu podobni za duža putovanja.
Takođe, za njih je potreban viši nivo veštine i iskustvo, a održavanje isto nije ni malo jeftino.
TURING MOTORI
Iako svaki motor može da se modifikuje i unapredi kako bi se koristio za duža putovanja, Turing motori su specifično dizajnirani u tu svrhu. Imaju motor velike zapremine, vetrobran, vodootporni ekran, rezervoar za gorivo velikog kapaciteta namenjen dugoj vožnji bez zaustavljanja i spušteno sedište u korist udobnosti.
Osim toga, imaju puno mesta za prtljag: bisage sa strane, kofer postavljen iza leđa suvozača na koja može da se nasloni i ponekada torba iznad rezervoara.
Turing motori poseduju duže međuosovinsko rastojanje i generalno veću težinu, što doprinosi stabilnosti i komforu pri većim brzinama.
Ovi dvotočkaši su obimni i teški zbog čega je njima teže manevrisati, pogotovo nižim vozačima ili u užim prostorima i krivudavim putevima.
Još jedna od njegovih mana je cena. Izuzetno su skupi pri kupovini, a ni održavanje nije ništa jeftinije.
SKUTERI
Skuteri su lakša i tiša verzija motora. Imaju manju zapreminu, kao i manje točkove. Sa druge strane, oni dolaze za većim skladišnim prostorom i njima je lakše manevrisati.
Ovi dvotočkaši i njihovo održavanje nisu skupi.
OFF-ROAD
Postoji više vrsta off-road (izvan puta) motora. Oni su generalno namenjeni avanturističkim vožnjama, brdskim i šumskim putevima, ali i peščanim i kamenim. Proizvedeni su da izdrže izazovne uslove.
Karakteristike koje olakšavaju izazovne vožnje su: povećan razmak od tla, robusne gume, izdržljiv sistem vešanja i ponekada povećanu okretnost upravljača.
Ovi motori su lagani i kompaktni, tako da je i manevrisanje olakšano. Veoma su raznovrsni, i po pitanju modela i po pitanju terena na kojim se voze.
Dizajnirani su minimalistički i sa manje komponenata.
Jedna od njihovih mana je ograničeni domet, obzirom na manje rezervoare za gorivo. Veoma su glasni i skoro da uopšte nemaju skladišni prostor.