I najiskusniji vozači ovde često greše: Zašto menjač pre preticanja treba ubaciti u nižu "brzinu"?
Još u auto-školi se uči da treba promeniti "brzinu" pre nego što se krene u preticanja, jer niži stepen prenosa donosi veći broj obrtaja motora, više snage i veći obrtni moment...
Jedna od grešaka, koju neretko prave čak i iskusniji vozači, odnosi se na ubrzavanje. Veoma često vozači pritiskaju papučicu gasa bez prebacivanja u niži stepen prenosa. To se najčešće dašava prilikom preticanja i ne samo što nije efikasno, nego je i veoma štetno za motor.
Još tokom obuke, u auto-školi se uči da treba promeniti "brzinu" pre nego što se krene u preticanja. Niži stepen prenosa donosi veći broj obrtaja motora, a time i više snage i veći obrtni moment. To dovodi do boljeg ubrzanja i bržeg i bezbednijeg izvođenja manevara preticanja.
Međutim, kad je dobra vidljivost i ništa ne dolazi iz suprotnog smera, neki vozači misle da je bolje pritisnuti papučicu gasa do poda bez prethodne promene brzine.
Činjenica je da je motor mnogo manje efikasan pri malom broju obrtaja, odnosno - kada je potrebno naglo ubrzati. To znači da ubrzavanje ne samo da će potrajati duže, već će se takođe potrošiti više energije i generisati više toplote.
Zato se tada dodatno zagrava ceo motor, ali, još gore, i unutrašnjost cilindara. To može da izazove problem sa vremenom paljenja i neravnomernim sagorevanjem smeše, što dovodi do bržeg trošenja motora usled neadekvatne raspodele pritiska na klipu, koji tada može snažnije pritisnuti unutrašnjost cilindra.
Ovi problemi se javljaju kod gotovo svih tipova motora, ali je snažno pritiskanje gasa u visokom stepenu prenosa još gore kod motora sa turbo punjačima, koji u poslednje vreme dominiraju kod većine proizvođača, piše sajt Automobili.ba.
U njihovom slučaju, takvo ponašanje povećava rizik od prevremenog paljenja smeše u cilindru. Rezultat toga može biti velika šteta nanta motoru, oštećene svećice, pa čak lomljenje klipova.
Ovaj fenomen proučavale su dve japanske kompanije: Toyota i Denso. Utvrđeno je da se u komori za sagorevanje sakupljaju zapaljive čestice iz ulja i goriva, koje ne sagorevaju u potpunosti i ne uklanjaju se izduvnim gasovima. Uz naknadnu kompresiju, te čestice mogu da zapale smešu pre aktiviranja svećica.
Japanska studija je pokazala da što je veća brzina motora, verovatnoća pretpaljenja je manja.
Sve to su razlozi zbog kojih nipošto ne bi trebalo pritiskati gas do poda u visokom stepenu prenosa, već prvo menjač vratiti u niži stepen pa tek onda krenuti u preticanje.