Kako da zaštitite svoj motocikl od lopova?
Pre svega, ne ostavljajte motocikl na neosvetljenim i zavučenim mestima gde bi lopovi mogli u miru i tišini da ga ukradu...
Verovatno najveći strah svakog motocikliste je da svog dvotočkaša neće zateći tamo gde ga je ostavio. Stara izreka kaže da prilika čini lopova. Kao što od krađe kola, tako ni od krađe motocikla ne postoji apsolutna zaštita, ali se taj rizik može svesti na minimum, odnosno da lopovima ne olakšate „posao“.
Pre svega, ne ostavljajte motocikl na neosvetljenim i zavučenim mestima gde bi lopovi mogli u miru i tišini da ga ukradu. Svakako je idealno ako imate neku garažu ili neki drugi zatvoren prostor gde biste mogli da ga ostavite. Ukoliko to nije moguće, izaberite mesto koje je pokriveno video nadzorom sa nekog objekta.
Kao što smo rekli, „prilika čini lopova“ - zato nikada ne ostavljajte motocikl ili skuter upaljen dok završavate kupovinu ili neki drugi posao „na brzaka“. Ne ostavljajte ključ u bravi, makar i na minut, savetuju Polovni automobili.
Takođe, ono što je veoma važno - dokumenta uvek držite kod sebe, ne u motociklu.
Šta odabrati?
I kad pronađete to neko sigurnije mesto za parkiranje, vaš dvotočkaš obavezno osigurajte nekim sredstvom za zaštitu. Na tržištu postoji veliki broj proizvoda, a najpopularniji su:
- Specijalizovani lanci sa integrisanim bravama,
- Alarmi,
- Disk lock-ovi sa alarmom ili bez.
Naravno da je svaku od ovih zaštita moguće onesposobiti. Međutim, što je bolja zaštita, to će lopovima za krađu biti potrebno više vremena i bolji alat. Zato će se pre odlučiti za lakšu metu gde je potrebno uložiti najmanje truda i vremena.
Disk lock je brava koja se fiksira na kočioni disk motocikla i time blokira točak. Lako se montira, malih je dimenzija i odličan je vid zaštite ako poseduje fabrički ugrađen alarm. Nisu retki slučajevi da vlasnici zaborave da demontiraju disk lock pre kretanja, što za posledicu ima krivljenje kočionog diska, oštećenje felne, viljuške, lom blatobrana.
Ovu štetu možete da izbegnete korišćenjem fluo kabla kome se jedan kraj kači na disk lock, a drugi na upravljač motocikla i služi da vas podseti da je točak zaključan. Kabl se obično dobija u paketu sa disk lock-om.
Da li je dovoljno da zaključam upravljač?
Gotovo svaki motocikl i skuter poseduje zaključavanje upravljača. Funkcioniše tako što se upravljač zaokrene skroz u stranu i zaključa bravom motocikla.
Ipak, ovaj sistem nije pouzdan, jer se jezičak koji blokira viljušku može lako polomiti. Neretko se dešava, a to posebno važi za skuplje motocikle, da ga lopovi ubace u kombi i odvezu.
Kako se ovo ne bi desilo, najbolje je da kombinujete više načina zaštite. Na primer, disk lock sa alarmom i lanac sa bravom kojim ćete vezati motocikl za stub ili ogradu. Ako imate mogućnost, odnosno mesto gde biste to mogli da ugradite, možete da koristite i namenske ankere koji se fiksiraju u rupu koju probušite u betonu. Zatim kroz taj anker provučete lanac.
Kako se pravilno stavlja lanac?
Običan lanac nije pogodan za zaključavanje zbog mekoće materijala i oblika karika. Specijalizovani lanci su od čvršćih materijala, većeg preseka i uglavnom četvrtastog oblika koji oteževa sečenje. Nijedan lanac ne može da zaustavi brusilicu, ali za razliku od običnog lanca koji se preseče za 10-ak sekundi, za specijalizovan lanac potreban je skoro minut.
Zaključan lanac treba da visi između motocikla i stuba. Tako postavljen lanac je teže iseći nego lanac koji se nalazi na podlozi.
Alternativa lancu su sajle i njihove ojačane verzije. Praktične su, lagane, lako se pakuju, ali imajte na umu da se veoma lako seku čak i ručnim alatom.
Kombinujte
Najbolji vid zaštite je kombinacija više sistema. Što je potrebno više vremena da se motocikl ukrade, to je manje verovatno da isti neće sačekati svog vlasnika.
Uglavnom se krade ono što je na „izvolte“ i što ne zahteva specijalizovan alat, znanje i vreme. Od vlasnika zavisi da li će njegov dvotočkaš biti odabran kao laka meta.