KIDA VAM ŽIVCE DPF FILTER? Najčešći problem dizelaša ima jednostavno rešenje u samo 5 koraka
Kao i ostali filteri, i DPF nakon duže upotrebe može da usporava i onemogućava protok vazduha kroz motor, i tako dovede do slabljenja performansi automobila
Među novim modelima automobila sve je manje onih koje pokreću dizel agregati. A tamo gde su se još uvek zadržali, gotovo da nema nijednog koji nije opremljen DPF-om, odnosno filterom dizel čestica (engl. DPF - Diesel particulate filter).
Taj deo izduvnog sistema automobila, koji je u poslednjih 15-ak godina standard kod savremenijih dizel motora, osmišljen je kao deo sveopšte borbe za smanjenje zagađenja i dostizanje nulte emisije štetnih gasova. DPF je konstruisan sa namenom da zadrži sve (velike) čestice čađi koje bi kroz auspuh mogle da dospeju u spoljašnju sredinu.
Ali, kao i ostali filteri, i ovaj nakon duže upotrebe usporava i onemogućava protok vazduha kroz motor, što može da dovede do slabljenja performansi automobila.
Regeneracija
Da do toga ne bi dolazilo, DPF je potrebno čistiti kroz proces regeneracije. Dizelaši opremljeni ovim filterom na komandnoj tabli imaju indikator koji vozaču ukazuje kada je potrebno da se ona obavi, dok su proizvođači osmislili nekoliko različitih načina na koje se to radi.
Jedan od najjednostavnijih je sagorevanje čestica čađi pri vožnji velikim brzinama. Pri takvoj vožnji temperatura izduvnog sistema raste, što dovodi do sagorevanja nakupljene čađi. To se naziva pasivna regeneracija.
Ukoliko vozač nema naviku da vozi brže, odnosno njegovo vozilo često ne dostiže velike brzine, tada će motor trošiti veću količinu goriva na nižim brzinama da bi postigao isti efekat (veću temperaturu izduvnog sistema). To se zove aktivna regeneracija.
Kratka vožnja, zapušen sistem
Vozila sa dizel motorima često koriste kombinaciju oba načina regeneracije da bi DPF filteri mogli da budu čisti što je duže moguće. Zato bi trebalo obratiti pažnju na način vožnje i "upražnjavati" i sporiju i bržu vožnju.
Naime, tokom vožnje, kompjuter konstantno nadgleda nivo prisutnosti čađi u izduvnom sistemu, kako bi ustanovio kada je regeneracija filtera potrebna. Kada taj nivo dostigne oko 45 odsto, motor će nastojati da taj procenat smanji.
Međutim, ono što se vozačima dizelaša često dešava je da motor i izduvni sistem nisu u stanju da sagore svu čađ, zbog toga što je vožnja previše kratka (i spora), a da bi do potpunog sagorevanja došlo potrebno je da bude duža. Tada se u kabini pali lampica koja upozorava vozača na moguće zagušenje usled nemogućnosti sagorevanja viška čađi.
Rešenje na 2.800 obrtaja
Da do toga ne bi dolazilo, potrebno je preduzeti korake koji će pokrenuti regeneraciju DPF filtera. Taj postupak izgleda ovako:
- Potrebno je da rezervoar dizel motora bude napunje 60 posto
- Automobil treba voziti minimum 30 minuta održavajući optimalan broj obrtaja 2.800 u minutu
Takođe, kod nekih automobila sa (polu)automatskim menjačima, možda će biti potrebno prebaciti ih u manuelni mod rada, kako bi automobil mogao da postigne optimalnu prosečnu brzinu kretanja pri 2.800 obrtaja.