MATEMATIČARI ISKALKULISALI: Osmislili jedinstveni uređaj za navigaciju za kamiondžije
Unapređenje teškaša.
Uobičajeni sistemi za navigaciju su uglavnom namenjeni vozačima putničkih automobila i pri odabiru optimalnih ruta ne uzimaju u obzir osobenosti s kojima se suočavaju vozači teškaša. Novi sistem navigacije uzima u obzir sve, uključujući dozvoljeno opterećenje drumova, prolaznost preko i ispod mostova, uslove na oštrim kosinama i jakim usponima.
MIT ILI ISTINA: Da li je Yugo bio zaista NAJGORI automobil na svetu?
OVO VAM SE SIGURNO DESILO: Koji su razlozi nefunkcionalnih BRISAČA na vašem automobilu?
NAPRAVLJENO SAMO 15 KOMADA: Ovo je Tramonto, NAJREĐI MERCEDES za kojeg verovatno nikada niste čuli (FOTO+VIDEO)
Takvo programsko rešenje je već licencirano, a uz razvojni tim i matematičari rade na daljim unapređenjima istog. Ako ste mislili da je za ovo postignuće zaslužan neko iz Amerike, zapadne Evrope, Kine ili Rusije, u zabludi ste. Vozači kamiona i dispečeri se imaju zahvaliti matematičarima iz češkog grada Brna, jer su oni na svet doneli ovaj softver za planiranje putovanja.
- Normalna navigacija će, od osobenosti važnih kamiondžijama, korisniku naznačiti jedino to gde vozilom tog tipa nije dozvoljeno proći. Naš softver uzima u obzir, ne samo broj kilometara koji bi trebalo prevaliti, već i cenu koštanja vožnje za rutu koja je preporučena. Računa se i udaljenost, visinska razlika, pa i ostali parametri - navodi matematičar Petr Vašik s Mašinskog fakulteta koji je sastavni deo Tehnološkog univertziteta iz Brna.
Dispečeri planiraju rute za logističke kompanije. Na rasploganju su im navigacioni uređaji koje se redovno ažuriraju, a opet su i kao takvi nedovoljno precizni. Neretko se dešava da iskustvo dispečera odigra ključnu ulogu kod definisanja putanje. U osnovi, oni planiraju putovanje na način da kamion stigne do odredišta. Znajući da je putna mreža veoma živa stvar i da se usavršava ili obnavlja na dnevnim osnovama, vozači ostaju u riziku da će negde završiti zaglavljeni.
Dve su godine utrošene na razvoj nove aplikacije koju su usavršili matematičari i kompanija Weredo. Licencirana je za iznos od oko 42 hiljade evra i taj postupak je, kako tvrde eksperti, bio veoma zahtevan.
Kao primer se mogu navesti i semafori u gradovima. Najpre skretanje u levo. Taj manevar produžava vreme putovanja i iako se može činiti da je najkarać ruta istovremeno i idealna, ispostavlja se na iznenađenje mnogih da u najbrže i najjeftinije putanje one tokom kojih se izbegavaju raskrsnice. Upravo to je razlog zašto kilometraža nije uzeta kao glavni faktor u određivanju preferencijalne putanje, već su to mesto zauzeli troškovi.
Kažu da je tokom razvoja sistema za navigaciju bilo mnogo matematičkih problema. Na primer, stručnjaci su rešili i takozvane zabranjene sekvence. To su deonice puteva koje su prohodne, ali se u suštini do njih ne može doći na putevima zatvorenim za kamione. Sve to može biti zbunjujuće za dispečere.
Izazovom se pokazao i pokušaj da se sistem postavi tako da softver ne ometa preterano složene proračune. Sistem takođe uzima u obzir trenutna zatvaranja pojedinih deonica za saobraćaj. Potrebno ih je samo učitati u njega. Onda je, naravno, u stanju da sve preračuna i postavi novu i bolju rutu za kamion.
Kako bilo, ovde se posao matematičara ne završava. Angažovani su i dalje na projektu, jer žele da dodaju nove mogućnosti i da dodatno olakšaju život logističkim kompanijama.