MOŽE VAM NANETI VELIKU ŠTETU: Ovaj deo motora nikako ne sme da vam otkaže
Veliki servis u skladu s preporukom proizvođača ostaje zakon od kog se ne odstupa ako želite da zadržite funkcionalnost i ispravnost delova.
Da li je bolje izabrati automobil čiji motor koristi zupčasti kaiš ili onaj koji ima lanac? Odgovor nikada nije jednoznačan, i to ne samo zato što ga zaista nije moguće dati upoređivanjem samo direktnih razlika između ova dva rešenja, već i ostalih karakteristika konkretnog automobila i motora.
PROBUĐEN TAKMIČARSKI DUH: Novi Dodge Charger i sa benzinskim motorom
DOKAŽI MI DA ME VOLIŠ: Vezao ženu za krov kako bi utvrdio snagu njene ljubavi (VIDEO)
DA LI ĆE UPALITI? Porukom na automobilu pokušao da urazumi komšije (FOTO)
Punjenje zupčastog remena je najveća noćna mora za većinu vlasnika automobila. Razlog za to je činjenica da može dovesti do potpunog kvara motora, što onda zahteva ili kompletnu popravku ili kupovinu celog zamenskog motora. Bez obzira na to u kom se od ova dva scenarija radnja odvija, jasno je da ostajemo u istom žanru horora, što neminovno povlači troškove koji će mnoge naterati da čak i potpuno odustanu od konkretnog automobila.
Upravo zbog toga je od presudne važnosti da redovno održavate svoje vozilo i u skladu sa planom fabrike, posebno sa tzv. velikim servisom - onaj koji između ostalog uključuje i zamenu zupčastog kaiša - ne sme biti odstupanja. Isto tako, jasno je i zašto je pri kupovini polovnog vozila ključno proveriti da li je takva usluga na njemu već obavljena, odnosno koliko je vremena, odnosno kilometara, ostalo do isporuke.
Pored toga što ova informacija može u velikoj meri uticati na cenu koju biste bili spremni da platite, znaćete i da li je ciljni automobil redovno servisiran, a to će vam na kraju doneti miran san, odnosno bezbrižnu vožnju. Neko će verovatno pomenuti zupčasti lanac kao moguću alternativu zupčastom kaišu, ali odmah treba reći da su vremena kada su vozači automobila čiji motori koriste lanac mogli mirno da spavaju daleko iza nas... Ali vratimo se na trenutak na početak.
Koja je tačno uloga zupčastog remena, zašto je toliko važan i zašto problemi sa njim mogu dovesti do katastrofe? Prvo i najvažnije, i kaiš i lanac u motoru obavljaju praktično istu funkciju, a to je, ukratko, sinhronizacija rotacije radilice i bregaste osovine, tako da se ventili motora otvaraju i zatvaraju u pravo vreme. Oba ova mehanizma su zapravo zasnovana na istom načinu rada, a suštinska razlika među njima se svodi na materijal od kojeg su sami menjači napravljeni i na minimalne razlike u njihovom obliku, odnosno dizajnu.
Međutim, pitanje koje se uvek postavlja kada neko pomene kaiš i lanac, a često i eventualnu kupovinu novog automobila sa ovim ili onim sistemom, uvek je isto: koje je od ova dva rešenja bolje? Zupčasti remen ili lanac? Odgovor, da odmah kažemo, nikada nije jasan, i to ne samo zato što ga zaista nije moguće dati upoređujući samo direktne razlike između ova dva rešenja. U proračun je, naravno, potrebno uključiti i neke druge nepoznanice, od kojih je najvažnija ona koja se odnosi na konkretnu pogonsku mašinu i njene prednosti i mane.
Dakle, jedno rešenje je bolje za neke motore, a drugo za druge. Za one koji su zainteresovani da znaju koje je rešenje ranije korišćeno u motorima putničkih automobila, odgovor je: to je bio lanac. Dugo se uglavnom smatrao izdržljivijim do te mere da su ga mnogi počeli smatrati neuništivim jer po pravilu nije zahtevao održavanje, a tek nakon dužeg perioda apsolutne dominacije pojaseva – koji su uvedeni u u međuvremenu - relativno nedavno se vratio na scenu.
Međutim, razvojem motora i trkom za prodajom i profitom, postalo je samo pitanje vremena kada će nedostatak testiranja, upotreba lakših i lošijih rešenja i sve ostalo što ide uz smanjenje troškova i ubrzanje proizvodnje počinju da dovode do rastegnutih i pokidanih lanaca i drugih problema u sistemu, kao što su i zanemarljivi gubici usled trenja. Dakle, oba sistema imaju prednosti i nedostatke. Pa kako i zašto odabrati automobil sa pogonskim motorom sa razvodnim lancem ili zupčastim kaišem?
A opet, pogotovo ako kupujete polovni automobil koji koristi jedan od ovih mehanizama, odgovor ne treba tražiti samo u njima, već u konkretnom modelu automobila, odnosno specifičnom motoru i njegovim mogućim slabostima. Ukratko, pogledajte širu sliku i raspitajte se ili potražite relevantne informacije od stručnjaka ili u specijalizovanim časopisima.