NISTE SPREMILI AUTOMOBIL ZA JESEN? Ispoštujte ovih 14 stavki, može vas poštedeti RAZNIH MUKA
Možda zvuči mnogo.
Automobili zahtevaju pažnju i neophodno ih je održavati kako bi u svakom trenutku imali pouzdano vozilo koje je adekvatno pripremljeno za godišnje doba, odnosno vremenske uslove.
NOVITETI NA ULICAMA: Ležeći policajci koji kažnjavaju bahate vozače (VIDEO)
SPREMITE I DO 45.000 DINARA: Od 1. novembra morate poštovati ovo pravilo, ili plaćate kaznu
IMATE DILEMU OKO ZIMSKIH GUMA? Evo koje se najviše preporučuju a koje morate IZBEGAVATI!
To važi i za jesen, a pravovremena priprema za jesenje uslove može da vas poštedi raznih muka i ujedno da olakša pripremu za zimu. Pritom, razne probleme je lakše i uz manje neprijatnosti rešiti sada dok temperatura nije suviše pala i dok nema toliko kiše.
Akumulator - provera ili zamena
Idealno je da jednom godišnje proverite akumulator u specijalizovanom servisu.
Oni imaju posebne uređaje za testiranje, tako da mogu na vreme da vas upozore kakva je mogućnost da akumulator otkaže kada temperature odu u minus.
Istovremeno može da se proveri i da li je punjenje akumulatora dobro, pošto će i nov akumulator brzo da strada ukoliko sistem za punjenje ne radi kako treba.
Ova provera uglavnom nije skupa - pozovite nekoliko specijalizovanih servisa i raspitajte se. Tako možete na vreme da izbegnete neprijatne situacije u hladno rano jutro.
Prevencija se naročito isplati kod novijih automobila koji imaju start-stop sistem, kao i pravu vojsku raznih potrošača električne energije, a sam akumulator može da bude izuzetno skup. Koristiće se grejači stakala, retrovizora, sedišta, volana, tu su razni bezbednosni sistemi, svetla za maglu, ventilator grejanja, brisači...
Tečnost za brisače - ubacite rezervu
Redovno proveravajte nivo tečnosti za pranje vetrobrana, a da biste na vreme mogli da je dopunite u slučaju potrebe neophodno je da uvek imate rezervu. Možda ideja da ćete trošiti toliko tečnosti deluje nelogično pošto se brisači koriste kada pada kiša, ali ne zaboravite da kada kiša prestane, na putu ostaje velika količina vode koju druga vozila podižu u vidu oblaka prljavih kapljica koje se lepe na vašu šoferku.
U tim kapljicama se nalaze nečistoće koje mogu da izgrebu vetrobran, te je tečnost za pranje veoma korisna kako bi se ovo izbeglo - inače ćete praktično brisačima razmazivati prljavu vodu po vetrobranu.
Oštećenja karoserije - reagujte što pre
Sada je krajnje vreme da popravite sva oštećenja koja su dovoljno duboka da mogu da izazovu koroziju. Sama kiša je dovoljna da znatno ubrza ovaj proces, a još kada počne da se baca so po putevima, na proleće možete da se iznenadite znatno većim troškovima za saniranje neke ogrebotine.
Ukoliko se rđa negde već pojavila, situacija je već ozbiljna i nipošto ne odlažite rešavanje tog problema za proleće ili leto. Možda je korozija već zahvatila mnogo šire područje ispod boje, a vi to nećete primetiti dok se ne pojave klobuci.
Ako su vam finansije problem, uradite bar ono najosnovnije - zaustavite dalje širenje korozije. Farbanje u tačnu nijansu i kvalitetno lakiranje ostavite za neka bolja vremena. Tako možete da ustedite dosta novca, pošto će popravka vremenom biti sve skuplja i skuplja.
Možda ćete voziti auto sa ružnom flekom, ali bolje i to nego da auto polako ali sigurno trune celu jesen i zimu. Takođe dobro pregledajte sva skrivena mesta bez obzira da li je bilo nekih oštećenja, pošto korozija ume da se javi na mestima gde je teško uočljiva .
Voskiranje - prevencija je najbolji lek
Voskiranje predstavlja nanošenje zaštitnog sloja voska koji štiti boju/lak automobila od brojnih negativnih uticaja, kao što su razne agresivne materije iz zagađenog vazduha, so koja se baca po putu, ptičji izmet...
Takođe, sa voskiranog auta se pranjem znatno lakše uklanjaju razne nečistoće. Treba naglasiti da postoje razni vidovi korišćenja voska - od profesionalnog voskiranja, koje je najkvalitetnije i najdugotrajnije ali i najskuplje, preko "uradi sam" rešenja, do šampona sa voskom i voskiranja u samouslužnim perionicama.
Odvodni kanali za vodu - provera i čišćenje
Veoma je važno redovno proveravati odvodne kanale za vodu, naročito ako parkirate ispod drveća pošto u jesenjem periodu lišće veoma brzo opada i isto tako brzo može da zapuši te kanale. U tom slučaju kada pada kiša voda može da stigne u kabinu ili do neke elektronike i izazove ozbiljnu štetu.
Brisači - važniji nego što mislimo
Nije strašno ako sa lošim brisačima vozite malom brzinom i kiša nije jaka, ali na autoputu loši brisači mogu da pretvore vožnju u pravu agoniju i dovedu vas u opasnost. Stoga na vreme proverite u kakvom su stanju metlice brisača.
Čak i ako vizuelno deluju u redu proverite kako uklanjaju vodu sa vetrobrana. Ne zaboravite zadnji brisač, pošto on može da bude izuzetno važan u nekim situacijama. Obavezno proverite i prskalice - i prednje i zadnje.
Klima uređaj - neprocenjiv kod odmagljivanja stakala
Klima uređaj ne služi samo da nas hladi preko leta, već i da izuzetno brzo i efikasno odmagli stakla.
Pranje stakla iznutra - pomaže da se manje magle
Prljavo staklo je znatno podložnije magljenju od čistog, pa je redovno i detaljno pranje veoma korisno.
Tu su i razna sredstva protiv magljenja. Neka su prilično efikasna, dok druga ne pokazuju gotovo nikakav efekat. Naravno da njihova efikasnost u velikoj meri zavisi i od toga da li ih pravilno koristite. Takođe drastično mogu drastično da se razlikuju i po tome koliko dugo će da deluju.
Postoje i brojna "narodna" rešenja. Nećemo ulaziti u njihovu efikasnost, ali ukoliko imate ovaj problem, lako možete da ih testirate. Prvo treba dobro oprati stakla. Zatim ih, na primer, premažete limunovim sokom ili rastvorom deterdženta za sudove (on na staklu ostavlja tanak sloj koji sprečava magljenje, ali ga treba ga dobro utrljati da ne ostanu fleke).
Stavite gumene patosnice
Jesen donosi kišu i blato, pa gumenim patosnicama štitimo "tepih" automobila. Takođe ih je neuporedivo lakše oprati i osušiti. Ali ne zalećite se - kupite odgovarajuće gumene patosnice, koje neće smetati nožnim komandama.
Popravite šoferku ako ima oštećenja
Bilo kakvo oštećenje na vetrobranu treba srediti pre hladnijeg perioda, zato što postoji mogućnost da će se tokom jeseni i zime zbog temperaturnih razlika proširiti do tačke kada je popravka nemoguća.
Grejači stakala i retrovizora
Neki automobili imaju i grejače šoferke, pa treba i njih proveriti na vreme. Grejači retrovizora su veoma korisni - stoga ne čekajte zimu da otkrijete kako se neki od njih pokvario.
Gume - dubina šare, starost, generalno stanje, opštećenja...
Dobre gume su veoma važne i u jesenjem periodu - imamo vlažne kolovoze, opalo lišće, blato koje na put nanesu druga vozila... Stoga proverite sve u vezi guma - dubina šare nije jedina stavka koju treba proveravati.
Tu su i eventualna oštećenja koja ne mogu da se primete tokom svakodnevnog korišćenja automobila, ali koja mogu da se "prošire" i da izazovu ozbiljne probleme pri visokim brzinama, npr. na auto-putu. Ovde prvenstveno govorimo o oštećenjima na bočnim stranama guma. Tu je i starost gume, koja nije zanemarljiva stavka, bez obzira što guma izgleda sasvim dobro.
Treba videti i da li se gume ravnomerno troše. Neravnomerno trošenje može da ukazuje na neki problem sa trapovima.
Rezervni točak - proverite i njega
Vozači masovno zaboravljaju rezervni točak. Najveći problem je to što i guma na njemu polako ali sigurno gubi pritisak vazduha, pa se u slučaju probušene gume možete naći u vrlo neprijatnoj situaciji ukoliko nemate pumpu da naduvate gumu.
Farovi i druga svetla
Jesen i zima generalno donose lošiju vidljivost. Zato proverite da li rade sva svetla, uključujući i svetla za maglu. Takođe, ukoliko ne znate, naučite kako se pale.
Matirani farovi nisu uopšte naivan problem - što je plastika farova više matirala i što više ogrebotina ima, farovi sve lošije osvetljavaju. To je opasno iz brojnih razloga, naročito u lošim vremenskim uslovima i na putevima van naselja. Kasno ćete da uočite pešaka ili biciklistu, udarnu rupu, neku životinju...
Efikasno rešenje je poliranje. Ne košta mnogo, a može u velikoj meri da popravi situaciju. Naravno, ako je problem unutar fara, to zahteva potpuno drugi pristup.