OBAVEZNO JE ZNATI: Sve o novim pravilima za električne trotinete
Spada u kategoriju "lako električno vozilo".
Pošto mnogim postojećim i budućim vlasnicima električnih trotineta nisu najjasniji svi detalji u vezi sa novim pravilima koja bi trebalo uskoro da stupe na snagu, sajt Polovni automobili pokušao je da odgovori na pitanja i razreši neke nedoumice o tome.
UGROŽAVA LI SE DODATNO BEZBEDNOST SAOBRAĆAJA? Pogledajte ko će sve moći da polaže za kamione i autobuse
POLICIJA POSTAVILA AI KAMERU: Evo koliko je prekršaja snimila za kratki vremenski period
MOŽE BITI OPASNO I SKUPO: Ako čujete ovaj zvuk na vašem automobilu, obavezno se obratite mehaničaru
Za početak treba naglasiti da ova pravila još ne važe! Vlada Srbije usvojila je izmene Zakona, ali to isto treba da uradi i Narodna skupština – očekuje se da će do toga doći najkasnije u septembru.
1. Kacige – da li će biti obavezne?
Da – vozači trotineta moraće da nose biciklističke kacige.
2. Reflektujući prsluk – da li će biti obavezan?
Da – vozači trotineta moraće da nose svetloodbojni (reflektujući) prsluk, ALI samo kada se kreću kolovozom. Međutim, noću i u uslovima smanjene vidljivosti vozač će morati i na biciklističkoj ili pešačko-biciklističkoj stazi:
1) ili da nosi svetloodbojni prsluk
2) ili da bude osvetljen
3) ili označen reflektujućom materijom
Nažalost, deo Zakona koji uređuje ovu problematiku sročen je tako da nije jasno da li je dovoljno da trotinet ima svetla i reflektujuće površine (mnogi ih fabrički imaju) ili sam vozač mora da na telu/glavi nosi neku vrstu osvetljenja ili reflektujuće "materije".
3. Obavezna nalepnica kao kod automobila
Električni trotinet moraće da ima nalepnicu koju izdaje Agencija za bezbednost saobraćaja.
Na toj nalepnici biće podaci o snazi elektromotora, maksimalnoj brzini i težini trotineta. Na osnovu te nalepnice policija ili drugi nadležni organi moći će da utvrde da li određeni električni trotinet sme da se koristi u javnom saobraćaju.
Ovo je znatno bolja opcija od prethodnog predloga da svaki vozač električnog trotineta mora uz sebe da ima tehničku dokumentaciju.
Za sada ne znamo kako će se izdavati ove nalepnice, kako će izgledati i gde će se lepiti – to će naknadno biti definisano.
4. Koja su ograničenja po pitanju tehničkih karakteristika i performansi?
Električni trotinet spada u kategoriju "lako električno vozilo". To je vozilo:
• sa najmanje dva točka
• sa mehaničkim upravljačem
• bez mesta za sedenje
• maksimalne brzine 25 km/h
• maksimalne mase (praznog vozila) 35 kg
• čija trajna nominalna snaga elektromotora (snaga koju motor može konstantno da razvija a da se ne pregreje ili ošteti) nije veća od 0,6 kW
5. Sa koliko godina sme da se vozi električni trotinet?
Vozač električnog trotineta ne sme da bude mlađi od 14 godina, ali to se odnosi samo na vožnju po javnim putevima, što se odnosi i na biciklističke i pešačko-biciklističke staze.
6. Da li smeju da se voze 2 osobe na električnom trotinetu?
Ne – to je zabranjeno. Na trotinetu ne sme da se vozi saputnik.
7. Da li električni trotinet sme da se vozi po pešačko-biciklističkoj stazi?
Da – ali ne sme da se kreće brzinom većom od 10 km/h.
8. Da li električni trotinet sme da se vozi po biciklističkoj stazi?
Da – ukoliko postoji biciklistička ili pešačko-biciklistička staza, vozač električnog trotineta mora da koristi njih, a kolovoz sme da koristi samo ako ne postoji biciklistička ili pešačko-biciklistička staza.
9. Da li električni trotinet sme da se vozi po trotoaru?
Ne – ukoliko ne postoji biciklistička ili pešačko-biciklistička staza, mora da se vozi po kolovozu.
I tu postoje ograničenja koja objašnjavamo u nastavku.
10. Da li električni trotinet sme da se vozi po putu?
Da – u stvari, neretko je put (kolovoz) jedina površina po kojoj sme da se kreće, ali postoje ograničenja.
Samo osobe starije od 14 godina smeju da voze električni trotinet na javnim putevima. Međutim, ukoliko nemaju 18 godina, smeju da voze isključivo na putevima na kojima je ograničenje brzine 30 km/h.
Samo punoletni smeju da voze na putevima na kojima je ograničenje brzine 50 km/h.
Takođe:
1) ako se dva ili više vozača električnih mopeda kreću u grupi, dužni su da se kreću jedan za drugim
2) vozač sme da koristi kolovoz u širini od najviše 1 metar od desne ivice kolovoza, osim na delu puta ispred raskrsnice ili nekog drugog mesta na kome skreće ulevo, ili kada vrši preticanje i obilaženje
3) ukoliko na putu postoji biciklistička traka, vozač električnog trotineta mora da se kreće tom trakom