OBRATITE PAŽNJU: Ovo nikako ne smete da radite sa vašim automobilom zimi, POSLEDICE MOGU BITI KOBNE
Držanje auta u leru vas može skupo koštati.
Zimski uslovi vožnje vaš automobil ionako teško podnosi. Međutim, uprkos uvreženom mišljenju, biće mu još i teže ako ga rano ujutru, kad su temperature jako niske, prvo puštate da malo radi u mestu kako bi se zagrejao. Iako je to nešto u što većina vozača veruje i radi, čini se da taj postupak autu više šteti nego koristi, prenosi "Biznis insajder".
VOZAČI, OPREZ: Nove kamere registruju TRI PREKRŠAJA - ako ne ispoštujete ovo, možete OTIĆI U ZATVOR
KAZNE ZA OVO SU PAPRENE: Za prljave tablice morate da izdvojite veliku sumu novca
MOŽETE OTIĆI I U ZATVOR AKO NE PLATITE PARKING KAZNU: Najgore prolaze vozači koji ne urade ovo
Šta je pogrešno u tom vrlo uvreženom mitu, objasnio je auto trkač Stefon Ćijati koji čitav život radi s motorima s unutrašnjim sagorevanjem.
On kaže kako držanje motora u leru na velikoj hladnoći, osim što uzalud troši gorivo, oduzima ulje nekim delovima motora kojima je ono ključno, naročito cilindrima i klipovima.
Pod normalnim uslovima, motor radi na mešavinu vazduha i pare goriva. Kad ta mešavina uđe u cilindar, klip je kompresuje pri čemu, vrlo pojednostavljeno, dolazi do sagorevanja koje onda pokreće motor.
Međutim, kada je napolju hladno, gorivo će mnogo teže isparavati. Automobil će to kompenzovati dodajući više goriva u onu mešavinu vazduha i pare goriva (Ćijati to naziva "running rich") i tada počinju problemi.
- Problem je u tome što dodajete više goriva u komoru za sagorevanje pri čemu nešto goriva može dospeti na njene zidove. Gorivo (benzin) odlično u otapanju i može isprati ulje sa zidova komore što može izazvati oštećenja ako motor u hladnim uslovima radi u leru duži vremenski period - objašnjava Ćijati i dodaje da s vremenom nedostatak ulja može dovesti do oštećenja cilindra i klipova i to praktično znači smrt motora.
Suprotno popularnom verovanju, puštanje auta da po hladnoći radi u leru dok se ne zagreje ne produžuje život motora. Naprotiv, skraćuje ga.
Srećom, ovo se događa samo kad je gorivo jako hladno. Čim se zagreje na temperaturu od oko 4 stepena Celzijusa, auto počinje da troši normalne količine goriva.
Mogli biste zbog toga pomisliti da će puštanje auta da radi u leru rešiti ovaj problem. Ali nemojte brkati topao vazduh iz ventilacije s toplim motorom. Rad u leru je zapravo uzrok svih problema.
Najbrži način da brzo ugrejete motor je da odmah započnete vožnju.
Možda ste nekad čuli i da ulje u servo volanu može biti prehladno, no Ćijati odbacuje i tu tvrdnju:
- I ulje ćete brže zagrejati ako mu dopustite da radi upravo ono čemu je namenjeno. Trebalo bi mu biti dovoljno već 30 sekundi ili jedan minut. Pumpa za ulje će u početku možda proizvoditi čudne zvuke, ali puštanje auta da radi u leru pet ili deset minuta neće učiniti ništa ulju servo volana. Nećete postići ništa ukoliko ne mičete volan i on stoji u mestu - dodaje Ćijati.
U početku budite nežni s papučicom gasa. Autu je potrebno oko 15 minuta (u zavisnosti od uslova vožnje) da postigne normalnu radnu temperaturu. Ako silovito pritiskate gas i jurite čim ste upalili auto, stvarate nepotreban stres.
Osim toga, ako jurite odmah nakon što ste upalili auto, potrošićete i do 12 odsto više goriva da biste prešli istu udaljenost.
Grejanje motora u leru verovatno je navika zaostala iz vremena kad su se automobili oslanjali na karburatore. Već nakon 1980. počela je proizvodnja automobila s elektroničkim ubrizgavanjem goriva i svi automobili danas rade na tom principu.
Ključna je razlika u tome što sistem ubrizgavanja goriva dolazi opremljen senzorom koji omogućuje unos tačno određene mešavine vazduha i pare goriva kako bi se postiglo sagorevanje. Motori s karburatorima nemaju taj važan senzor.