OVO SIGURNO NISTE ZNALI: Iako SPREČAVA prekoračenje ograničenja brzine, može da POVEĆA RIZIK od saobraćajne nezgode
Da li vam je tempomat prijatelj?
Danas govorimo o starom, "primitivnom" tempomatu. Savremeni adaptivni tempomati koji prate kretanje drugih vozila i mogu sami da usporavaju i koče, sasvim su druga priča.
![](https://www.sd.rs/sites/default/files/styles/search_desktop/public/398700/eko_vozilo.jpg?itok=jl-U0z4v)
VIŠE NEĆE BITI LITIJUMSKE: Alternativno rešenje za baterije električnih vozila
![](https://www.sd.rs/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2023/06/12/profimedia-0007126320.jpg?itok=Sz35rkqp)
VOZAČI OPREZ: Uskoro kreće VELIKA KONTROLA saobraćajne policije, evo o čemu je reč
![](https://www.sd.rs/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2022/05/31/kola_sd.jpg?itok=VF29S6aR)
OVO VEROVATNO NISTE ZNALI: Koja je uloga senzora na automobilu?
Prednosti tempomata su uglavnom jasne. Ne morate da držite nogu na papučici gasa beskonačno dugo na auto-putu, pa možete da se protegnete i promenite poziciju sedenja bez uticaja na papučicu gasa, ne morate da brinete o ograničenju brzine i slično. Naravno, morate da pratite saobraćajne znakove i da usporite kada je to potrebno.
Jedan od glavnih problema je kašnjenje prilikom kočenja u slučaju potrebe za iznenadnim/oštrim kočenjem. Do kašnjenja dolazi iz dva razloga:
1) Drugačiji položaj stopala u odnosu na papučicu kočnice;
2) Pad koncentracije.
Do kašnjenja, ustvari dolazi zbog toga što desno stopalo nije na papučici gasa i ne može u deliću sekunde refleksno da se prebaci na papučicu kočnice.
Mnogi tvrde da korišćenje tempomata i pad koncentracije ne mogu da se dovode u vezu, pošto tempomat samo održava brzinu, dok vozač i dalje mora da bude koncentrisan na druga vozila, krivine, itd. Na primer, ako ste u desnoj traci na auto-putu, morate da pazite na kamione i autobuse koji se kreću sporije od vas.
Međutim, 2013. godine u Francuskoj je obavljeno testiranje čiji su rezultati pokazali da tempomat utiče na brzinu reakcije vozača. Umesto pravih automobila korišćen je simulator, a vozačima su, između ostalog, praćeni pokreti očiju i moždana aktivnost. Pokazalo se da sporije reaguju prilikom kočenja u različitim situacijama, da preticanje obavljaju manjim brzinama, da ređe koriguju putanju, tj. poziciju u svojoj traci, itd. Takođe je primećeno da im se usporavaju pokreti očiju i moždana aktivnost.
Zaključujemo da je tempomat definitivno koristan, mada ima određenih mana, naročito u nepredviđenim situacijama i pri lošim vremenskim uslovima.