PROBLEMI ZA AUTO GIGANTA: Preti im prekid proizvodnje do kraja godine, a RAZLOG je ovo
Kompletna privreda Češke u velikoj meri zavisi od tamošnje automobilske industrije, a pre svega od Škode. Ali proizvodnja u Škodi je ugrožena zbog problema s nabavkom čipova.
S obzirom na broj stanovnika, Češka je među najvećim proizvođačima automobila na svetu. U Kolinu je Tojota, u Nošovicama Hjundai, ali centar češke automobilske industrije je svakako u Mlada Boleslavu, gde je sedište Škode.
Znak tog češkog proizvođača nalazi se na oko 900.000 od više od 1,3 miliona automobila koliko se u Češkoj proizvodilo pre pandemije.
U automobilskoj industriji neposredno je zaposleno 120.000 ljudi, u firmama koje rade za automobilsku industriju ih je šest puta više, procenjuje Zdenek Pecel iz Udruženja automobilske industrije Češke.
Škoda je međutim, isto kao i njen matični koncern Folksvagen, teško pogođena nedostatkom čipova. Zato je uprava 18. oktobra uprava koncerna objavila da mora da prekine proizvodnju i to verovatno sve do kraja godine. Ovih dana objavljeno je da je ipak stigla nova pošiljka čipova i da će se proizvodnja nastaviti, ali nije izvesno da li će isporuke nastaviti da stižu.
Za Češku je to težak udarac. „Samo na Škodu otpada pet odsto BDP čitave zemlje. Svaki prekid proizvodnje nosi sa sobom ogromne posledice po privredu, a pre svega za široku mrežu dobavljača“, ukazuje Radek Špicar, potpredsednik tamošnjeg Udruženja za industriju i saobraćaj.
Dvostruki gubitak
"Škoda čipove dobija iz Malezije, koja je zbog pandemije zatvorila pogone koji rade za automobilsku industriju", objašnjava Špicar. Ipak, nisu svi proizvođači automobila u Češkoj pogođeni: Hjundai je u boljoj poziciji, jer je ta južnokorejska firma odlučila da sama proizvodi čipove koji su joj potrebni.
Za Češku je, međutim, to slaba uteha, jer ne samo da država nema prihoda od Škode, već sada mora i da iz budžeta pomaže njenim radnicima.
Oni će, čak i ako ne rade, ipak primati 80 odsto svoje osnovne prosečne plate. „Pomoći ćemo automobilskoj industriji, kao i onim granam privrede koje rade za nju“, najavio je odlazeći češki premijer Andrej Babiš. „Državna podrča će biti 60 odsto od iznosa koju plaća poslodavac“, precizirao je Karel Havliček, ministar za industriju i saobraćaj u još uvek aktuelnoj vladi. „Smatramo da je to pravedno, jer je reč o ključnom sektoru češke privrede koji donosi deset odsto BDP i u kojem je sada ugroženo stotine hiljada radnih mesta."
Nevolje u složenim vremenima
Češka vlada će o tome odlučivati 8. novembra, baš na dan kad će se u Pragu prvi put okupiti novi saziv parlamenta. Premijer Babiš je izgubio izbore i on odlazi s tog položaja, a stvari dodatno komplikuje to što je predsednik Miloš Zeman Bolestan.
U Udruženju za industriju i saobraćaj veruju da će i nova vlada podržati mere pomoći. „Ovaj program skraćenog radnog vremena je i zamišljen za one situacije kada se neki sektor privrede nađe u teškoćama koje nije sam uzrokovao, a kako bi se zadržala radna mesta“, kaže Radek Špicar.
Ali i posle toga još nije sve sigurno: meru državne podrške Škodi moraće da odobri i Evropska unija – a to se još nije dogodilo. Postoji još jedan problem: taj ključni sektor češke industrije očekuje još veći izazov od nestašice čipova – potreno je pripremiti se za budućnost i zahteve koji se postavljaju u zaštiti klime.
„Kako bi se u dovoljnoj meri smanjilo emitovanje CO2, nema drugog puta osim elektrifikacije. A to će biti veoma zahtevno i skupo“, izjavio je za list „Denjik“ Mihal Kadera, predstavnik Škode zadužen za odnose s javnošću. Njegova firma želi da do 2030. u EU prodaje više električnih, nego vozila s klasičnim motorima.