Radnici u auto industriji u SAD-u nastavljaju sa štrajkom!
Bore se za svoja prava...
Američki automobilski radnici nastavljaju štrajk dok kompanije ne ponude više. Predsednik United Auto Workers (UAW) Šon Fejn rekao je da iako su proizvođači automobila u Detroitu povećali svoje ponude plata i beneficija radnicima, sindikat može dobiti više ako duže izdrži petonedeljni štrajk tokom pregovora o kolektivnim ugovorima. U štrajku je 23 posto od 146.000 članova sindikata zaposlenih u tri proizvođača automobila.
AMSS UPOZORAVA: Mestimična kiša može usporiti saobraćaj!
NEMA POTREBE DA PANIČITE: Evo šta trebada uradite ako vam se pokvari kvačilo u toku vožnje (VIDEO)
REVOLUCIJA NA TRŽIŠTU: BMW uvodi pametne naočare za motocikliste (VIDEO)
Naime, štrajkovi su započeli 15. septembra u jednom pogonu svake kompanije, a sindikat je kasnije uključio radnike u skladištu delova, zatim po jedan pogon u Fordu i GM-u. Prošle nedelje sindikat je napravio iznenađujući potez proširivši štrajk na Fordovu ogromnu fabriku kamioneta i SUV-ova u Louisvilu, Kentaki.
Fejn u petak nije najavio proširenje štrajka, ali je upozorio da UAW to može učiniti bilo kada, zavisno od toga koliko daleko ode u pregovorima s proizvođačima automobila.
U poslednja 24 sata, rekao je Fejn, Stellantis i GM dali su ponude za plate slične Fordovim, s povećanjem od 23 posto tokom četvorogodišnjeg ugovora. Ali predsednik sindikata je insistirao na tome da kompanije mogu ići dalje.
Tvrdeći da se Ford "pravi da si ne može priuštiti ono što tražimo", Fejn je primetio da se kompanija žalila na sindikalne radnike koji su napustili fabriku u Luisvilu koja je morala biti zatvorena. Ta fabrika je najveća i najprofitabilnija Fordova fabrika na svetu.
"Izbacili smo njihovu najveću fabriku, a oni se nisu vratili ni s jednom novom ponudom", rekao je on.
Iako je Fejn rekao da će UAW naporno raditi da bi dobio velikodušnije ponude od proizvođača automobila, obratio se članovima sindikata koji su rekli da su već spremni da glasaju o ugovorima, uz tvrdnju da kompanije pokušavaju da podele sindikat i pozvao na solidarnost među radnicima.
Fejn je rekao da kompanije i dalje tvrde da su dale rekordne ponude UAW-u, ali da su one nedovoljne da nadoknade ono što su radnici izgubili u poslednje dve decenije. Svaki put kad proizvođači automobila daju ponudu, rekao je Fejn, oni tvrde da je to najbolje što mogu učiniti, samo da bi se danima kasnije vratili s boljom ponudom.
GM je u izjavi rekao da je ponudu dao u petak sa "značajnim napretkom u svim ključnim područjima u nastojanju da postigne konačni dogovor s UAW-om i vrati naše ljude na posao".
Multinacionalni konglomerat "Stellantis" rekao je da su postigli napredak sa sindikatom u uklanjanju jaza u važnim pitanjima "što će doneti trenutnu finansijsku dobit i sigurnost posla za naše zaposlene". Ta kompanije je saopštila da je fokusirana na rešavanje problema što je pre moguće.
Ford je rekao da su njegove ugovorne ponude UAW-u bile najizdašnije među sva tri proizvođača automobila.
Sve tri kompanije navode da ne mogu povećati troškove rada do te mere da ne bi imale dovoljno novca za ulaganje u nova vozila i fabrike.
GM je rekao da njegova ponuda povećava plate za većinu radne snage na 40,39 dolara (38,10 evra) po satu, ili oko 84.000 dolara (79.233 evra) godišnje, do kraja četvorogodišnjeg ugovora. To je povećanje od 23 posto u odnosu na 32,32 dolara po satu koliko zarađuje većina fabričkih radnika. Na godišnjem nivou to je 25 posto.
UAW je zatražio povećanje od 36 posto tokom četiri godine i tradicionalni definisani penzioni plan za radnike zaposlene od 2007.
Fejn je rekao da je GM odbio da odgovori na Fordovu ponudu da radnicima da pravo na štrajk kada se fabrika zatvori. Ni GM ni Stellantis nisu uspeli da doskoče Fordu u vraćanju povećanja troškova života na nivoe iz 2009. godine.
Nije jasno kada bi Fejn mogao da zatraži više radnika da se pridruže 34.000 radnika koji su već bez posla i plata u šest fabrika i 38 skladišta za distribuciju delova.
Prošle nedelje, pre nego što je GM pristao na uslove fabrike baterija, sindikat je zapretio da će zatvoriti GM-ovu fabriku u Arlingtonu u Teksasu, koja proizvodi visokoprofitabilna velika SUV vozila.
Sindikalni štrajkovi u ciljanim fabrikama u svakoj kompaniji, koji su započeli 15. septembra, približavaju se početku svoje šeste nedelje.
UAW takođe traži povećanje penzija za penzionere u industriji, ukidanje različitih nivoa plata za radnike i još mnogo toga. Čini se da samo GM-ova ponuda zadovoljava to u poslednjoj godini pre novog ugovora.