Šta vam boja dima iz auspuha govori o stanju vašeg automobila?
Ako primetite da su izduvni gasovi dobili boju, to je skoro siguran znak da sa motorom nešto nije u redu.
Izduvni gasovi iz vozila uglavnom su bezbojni i kada su takvi sa motorom i sagrevanjem je sve u redu. Eventualno može da dogodi, kada je vreme hladno, da se dim iz auspuha, usled kondenzacije, ima belu boju.
Međutim, ako primetite da su izduvni gasovi dobili boju i to uvek (čak i kada nije hladno), to je skoro siguran znak da nešto nije u redu.
Plavičasti dim
Ovo je znak da motor u nekom delu dobija ulje koje curi, zbog čega ono sagoreva. To može da bude signal za više različitih problema, od ventila koji popušta pa sve do oštećenih cilindara. Ako ostavimo automobil duže da radi kada primetimo plavičasti dim, može doći do niza oštećenja, od različitih senzora, pa sve do toga da zbog nestanka ulja u motoru dođe do pada pritiska u sistemu.
Beli dim
Ako iz auspuha izlazi beli dim, a već ste isključili mogućnost da je u pitanju kondenzacija (kada se prebrzo startuje i krene po hladnom vremenu, pre nego što motor postigne radnu temperature), to može da bude loš znak. Beli dim je znak da negde u motoru gori tečnost za hlađenje ili neka druga tečnost koja služi za transmisiju. Takođe, ako vozite dizelaša i vidite izduvne gasove bele boje, može biti znak da kroz sistem prolazi gorivo koje nije sagorelo. Ako se beli dim javlja tokom cele vožnje, to je siguran znak nekog od navedenih kvarova.
Crni dim
Crni dim je normalan kod starijih dizel motora, posebno kada se brzo startuju ili kada se naglo stisne papučica gasa. Kod novijih dizela, međutim, crni dim ne bi smeo da se pojavljuje, odnosno ako se pojavi, to ne treba smatrati normalnim. U tom slučaju crni dim je siguran znak da sistem ubrizgava previše goriva koje ne može da sagori za potrebno vreme. Kod benzinskih motora znak crni dim je znak da je u rezervoaru veoma jaka mešavina goriva, odnosno da ima mnogo goriva, a malo vazduha. Znak da se radi o izrazito jakoj mešavini je i izduvni ventil pokriven crnom čađi sa unutrašnje strane.
Kako, osim po boji, dijagnostifikovati izduvne gasove?
Plavičasti dim
Obično ima miris nečega zagorelog. Ako ga osetite, odmah proverite nivo motornog ulja. Takođe, bilo bi dobro i da vam mehaničar proveri klipove.
Beli dim
U zavisnosti od tečnosti koja curi po motoru i gori, može imati blago slatkasti miris ili miris zagorelog ulja. Svakako bi trebalo da proverite nivo rashladne tečnosti (ako osetite slatkasti miris) ili tečnosti prenosnog sistema (ako osetite miris zagorelog ulja).
Crni dim
Proverite filtere za gorivo. Oni su najsigurniji znak da nešto ne u motoru nije u redu, ukoliko imaju naslage na sebi.
Zaključak
Ako uočite neuobičajan dim iz izduvnog sistema vašeg automobila - morate brzo da reagujete. Kao što smo naveli, neki od kvarova mogu prouzrokovati nove, još veće i još skuplje kvarove. Zato je najbolji savet - dobro otvorite oči, posmatrajte vaše vozilo, a ako primetite neki od neuobičajnih znakova koje smo opisali, odmah ga odvezite kod majstora.