TRAGEDIJA: Evo šta možete da uradite kada izgubite jedine ključeve od AUTA
Kada imate rezervni ključ, mnogo je lakše...
Pre nekoliko godina kupili ste dobar polovan automobil. Vozite ga i dobro vas služi, međutim imate samo jedan ključ. Drugi je oštećen i nije više upotrebljiv, pa vam se nedostatak rezervnog ključa uvek činio kao potencijalni problem. Dok to zaista nije i postao...
Upravo takav slučaj dogodio se jednom našem čitaocu, koji je izgubio ispravan ključ od svog automobila, pa mu je neodstatak rezervnog prilično zagorčao život na nekoliko dana. Zato nam se i javio da nam ispriča svoju priču.
Kada imate rezervni ključ, sve je mnogo lakše. Međutim, prvo pitanje koje se postavlja u njegovom nedostatku je da li će majstor hteti da dođe do mesta na kome ste parkirali auto (i da li će tu išta moći da uradi) ili ćete morati da platite šlep službu da ga doveze u servis.
Nekadašnje "obične" ključeve, kojih je sve manje, bilo je mnogo lakše napraviti, pošto se u nedostatku tzv. mehaničkog koda - šifre po kojoj se reže fabrički oblik ključa (do koga majstori dolaze na osnovu broja šasije), ključ mogao napraviti "prema bravi".
SVAKA ČAST: Počinje isporuka automobila napravljenih u KINI
PRESEKLI: Ova evropska država planira da ZABRANI "benzince" i "dizelaše" do 2030. godine
SPREMAJU IZNENAĐENJA: KIA Sorento dobija hibridni pogon, stiže i koncept Imagine
Međutim, od devedesetih godina do danas najrasprostranjeniji su kordirani ključevi, koji u sebi imaju čip sa kodom koji je jedinstven za svaki automobil. Kada se ključ stavi u kontakt bravu, centralni kompjuter upoređuje šifru ključa sa šifrom automobila i kada se one poklope dolazi do startovanja motora.
Zbog toga je novi ključ potrebno kodirati, pa je od uvoznika potrebno pribaviti kod, kako bi to moglo da se uradi. Do koda se dolazi preko broja šasije, a novi ključ se u nekim slučajevima može naručiti od proizvođača ili se od njega samo pribaviti kod, na osnovu koga će ovlašćeni servis napraviti ključ.
Iako to nije čest slučaj, akteru ove priče u se desilo da njegov novi ključ ne bude uspešno kodiran, pa se tako cela majstorija dodatno zakomplikovala.
Da bi konačno mogao da pokrene svoj automobil, naš čitalac je pristao na najkomplikovaniji način da do njega dođe - očitavanje koda sa "kompjutera", odnosno elektronske jedinice svog automobila (ECU - Engine control unit).
Ovde je važno napomenuti da je to postupak kojim se ovlašćeni serviseri ne bave, pa treba imati u vidu da bi, u tom slučaju, bilo preporučljivo da se opredelite za električara u koga imate poverenja.
Nakon višesatnog ogromnog posla, koji je podrazumevao demontiranje kompletne instrument table (ECU se kod najvećeg broja automobila nalazi ispod komandne table sa suvozačeve strane, iza vazdušnog jastuka), očitavanja potrebnih podataka i potom vraćanja svega u prvobitno stanje, naš čitalac je dobio svoj ključ. Ali, po koju cenu?
Cela ova operacija ukupno ga je koštala 140 evra. Kako je majstor došao na mesto na kome mu je automobil ostao parkiran, izbegao je troškove šlepovanja do servisa (koji u zavisnosti od razdaljine mogu da iznose između 20 i 50 evra).
Iako to, sve ukupno, nije zanemarljiv iznos, više od toga koštalo ga je nekoliko dana maltretiranja, tokom kojih nije mogao da koristi svoj automobil.
Zato, u novoj godini, čuvajte ključeve od svojih automobila i pazite da ih ne izgubite. Sačuvaćete sebi novac, izbeći višednevno maltretiranje i nećete ostati bez svog četvorotočkaša, koji vam je možda baš u tom trenutku potreban.