OBRATITE PAŽNJU: Od 15. juna vožnja električnih trotineta u Srbiji samo uz OVO
Kad počinje registracija i kako izgleda procedura?
Laka električna vozila, odnosno električni trotineti, od 5. aprila moći će da se registruju, dok će od 15. juna samo sa važećom registracijom moći da učestvuju u saobraćaju, izjavio je za Mirko Koković, pomoćnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja Srbije.
Zrenjaninska saobraćajna policija privremeno oduzela automobil od mladića, EVO KOJI JE RAZLOG
ŠOKANTNO: "Svi koji oklevaju da pređu na struju, upašće u veliku zamku"
Većina vozača će biti nezadovoljna zamrzavanjem carine na gorivo, EVO O ČEMU SE RADI
Primena novog Zakona o bezbednosti saobraćaja (ZBS), kojim je po prvi put obuhvaćeno i pitanje lakih električnih vozila u Srbiji, počela je u septembru. Međutim, slično i nedavnoj primeni odredbe o privremenom oduzimanju vozila višestrukim počiniocima najtežih saobraćajnih prekršaja, i na ovaj pravilnik se čekalo nekoliko meseci.
Koković je za Tanjug objasnio da je poslednjim izmenama zakona uvedena definicija lakog električnog vozila koje predstavlja motorno vozilo sa najmanje dva točka, sa mehaničkim upravljačem, bez mesta za sedenje, čija trajna nominalna snaga elektromotora nije veća od 0,6 kilovati, čija najveća konstruktivna brzina ne prelazi 25 kilometara na čas i čija masa praznog vozila ne prelazi 35 kilograma.
- Žargonski rečeno trotineti su ovim izmenama prepoznati u našem zakonodavstvu i samo trotineti koji ispunjavaju navedene uslove moći će da se koriste na propisan način u saobraćaju i to samo kada poseduju odgovarajuću propisanu nalepnicu - rekao je Koković.
Prema njegovim rečima, važno je napomenuti da se pod terminom laka električna vozila podrazumevaju isključivo trotineti sa po jednim točkom napred i nazad i sa navedenim karakteristikama snage, mase i brzine, dok se ne podrazumevaju bilo kakvi monocikli, bicikli, mopedi, samobalansirajuća sredstva, skejtovi i sično.
Kako je Euronews Srbija ranije pisao, ukoliko vozač upravlja lakim električnim vozilom na putu, mora kod sebe da ima tehničku dokumentaciju o vozilu iz koje se mogu utvrditi tehničke karakteristike trotineta, kao što su snaga elektromotora, konstruktivna brzina i masa praznog vozila. Na zahtev ovlašćenog lica biće dužan da ovu dokumentaciju pruži na uvid.
Šta kaže Pravilnik?
Na osnovu pomenutih odredbi izmena Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, 1. marta ove godine donesen je Pravilnik o načinu izdavanja, vođenja evidencija, izgledu i načinu postavljanja nalepnice za laka električna vozila koji je objavljen u Službenom glasniku RS broj 16/24.
- Prema odredbama navedenog Pravilnika, stupanje na snagu je osam dana od dana objavljivanja u Službenom glasniku RS, njegova primena počinje 5. aprila, a nakon 15. juna 2024. godine, u saobraćaju na putu mogu učestvovati samo laka električna vozila na kojima je postavljena nalepnica u skladu sa odredbama ovog pravilnika - rekao je Koković.
On je dodao da se prijem i obrada zahteva, izdavanje i postavljanje nalepnice vrši na mestima koja Agencija za bezbednost saobraćaja utvrđuje na svom zvaničnom internet sajtu www.abs.gov.rs i ova će informacija biti blagovremeno objavljena imajući u vidu propisani datum primene pravilnika odnosno u svakom slučaju pre 5. aprila.
- U Pravilniku je objašnjena procedura podnošenja zahteva za dobijanje nalepnice, dat je obrazac zahteva i način popunjavanja kao i spisak potrebne dokumentacije od čega je najvažnija tehnička dokumentacija za lako električno vozilo iz koje se mogu utvrditi marka lakog električnog vozila, trajna nominalna snaga elektromotora, najveća konstruktivna brzina i masa praznog vozila. Ova dokumentacija se po pravilu dobija prilikom kupovine trotineta - rekao je Koković.
Prema njegovim rečima, takođe je odredbama pravilnika predviđena i procedura ispitivanja odnosno utvrđivanja traženih tehničkih karakteristika za one trotinete za koje podnosioc zahteva ne poseduje tehničku dokumentaciju iz bilo kog razloga ili poseduje dokumentaciju iz koje se ne mogu utvrditi tražene karakteristike.
- Kontakt podaci o navedenim ispitnim mestima biće takođe objavljeni na internet sajtu Agencije za bezbednost saobraćaja - rekao je Koković.
Šta je potrebno od podataka ličnih dokumenata?
Kako je objašnjeno u pravilniku, u zahtevu za izdavanje nalepnice treba navesti:
- Lične podatke (ime i prezime, JMBG, datum i mesto rođenja)
- Podatke o prebivalištu (mesto, poštanski broj, ulica i kućni broj, telefon i imejl)
- Podatke o lakom električnom vozilu (marka, trajna nominalna snaga elektromotora, najveća konstruktivna brzina, masa praznog vozila)
Uz zahtev se dostavlja i kompletna tehnička dokumentacija za lako električno vozilo.
Nakon toga, potrebno je i popuniti izjavu u okviru koje navodite da ćete "navedenu tehničku dokumentaciju koristiti isključivo sa ciljem izdavanja nalepnice ili u slučaju njenog oštećenja ili odlepljivanja, radi izdavanja nove nalepnice za isto lako električno vozilo".
Ovde se napominje da je imalac tehničke dokumentacije, na osnovu koje Agencija za bezbednost saobraćaja izdaje nalepnicu za lake električno vozilo, dužan da istu čuva od gubitka i zloupotrebe.
U slučaju gubitka ili nestanka, dužan je da ovu činjenicu odmah prijavi bilo kom prijemnom mestu gde se izdaju nalepnice, radi evidentiranja u bazi podataka.