ZAŠTIĆENO SKRETANJE: Mnogi još uvek NE ZNAJU, a u Beogradu postoji već dve godine
Saznajte šta to tačno znači i kako na takvim raskrsnicma treba da se ponašate.
U ulici Bulevar Mihajla Pupina na Novom Beogradu na raskrsnici sa Milentija Popovića, u Jurija Gagarina na mestu gde se ta ulica ukršta sa Gandijevom i još mnogim drugim prometnim raskrsnicama širom Beograda, uvedeno je, ili će tek biti uvedeno takozvano zaštićeno levo skretanje.
PROVERITE SVOJE ZNANJE: Ko ima prvenstvo na raskrsnici ako semafor ne radi? (VIDEO)
PROVERITE DA LI STE SPREMNI: Ovih deset stvari SVAKI VOZAČ treba da ima u automobilu tokom ZIMSKIH MESECI
To je praktično takav režim rada semafora u kojem vozila koja skreću ulevo imaju ne samo apsolutno prvenstvo prolaza, nego jedina imaju slobodan signal u tom trenutku. To znači da, kada je zeleno za levo, svima ostalima je crveno, pa čak i pešacima. Zato se i zove zaštićeno.
Vozači još ne shvataju
Većina vozača još uvek ne shvata o čemu se radi, pa umesto da što pre prođu kroz raskrsnicu kako bi se protočnost saobraćaja povećala, oni nekako bojažljivo startuju kao da očekuju da će neko da im prepreči put.
Međutim, stvar je upravo u tome da više ne moraju da propuštaju vozila koja im dolaze sa desne strane i koja su u prethodnom režimu imala prvenstvo prolaza, jer je istovremeno i za njih bilo zeleno svetlo. Ne moraju da paze ni na pešake koji su takođe u isto vreme ranije dobijali zeleni signal za prelazak preko obeleženog pešačkog prelaza.
Malo sporije, ali mnogo bezbednije!
Ovakve promene u signalizaciji inicirao je Sekretarijat za saobraćaj grada Beograda, pre svega sa idejom da se na taj način poveća bezbednost u saobraćaju, jer su zaštićena leva skretanja sa aspekta bezbednosti odlično rešenje. Nema istovremenog prolaska kroz raskrsnicu za vozila iz različitih smerova, nema ukrštanja puteva, pa su samim tim drastično smanjene šanse da dođe do međusobnih konflikata i saobraćajnih nezgoda.
Nažalost, na raskrsnicama na kojima je uvedeno zaštićeno levo skretanje, primetne su veće gužve i kolone vozila nego ranije, jer se promenom režima duže čeka na zeleno svetlo, ali se očekuje da će se vozači vremenom navići i da će malo odlučnije kretati kada dobiju slobodan prolaz, pa će i protočnost saobraćaja biti bolja.
Beogradska novotarija u Novom Sadu postoji oduvek
Naime, u Novom Sadu ovakvi semafori sa "zaštićenim levim skretanjem" funkcionišu besprekorno valjda oduvek, a jedino zagušenje i nervozno trubljenje nastaju kad se na semaforu nađu oni koji ne voze redovno novosadskim ulicama. "Zaštićeno skretanje levo" nalazi se na svim najprometnijim novosadskim raskrisnicama. Beogradski vozači mogli bi konsultovati Novovosađane za koji čas vožnje sa upoznavanjem sa svetlosnom signalizacijom.