Zašto Britanci voze levom stranom puta, a mi desnom?
Pitanje zašto britanski vozači voze levom stranom ceste verovatno je jedno od onih 30-ak pitanja u životu na koje dosad niste našli odgovor.
Valja reći da je vožnja levom stranom suprotna onome kako se vozi u celoj Evropi, no nije 'rezervisana' samo za Veliku Britaniju, već je pravilo u još 15-ak zemalja anglosaksonske tradicije.
Nekada davno gotovo svi su putovali po levoj strani, no tada je i način prevoza bio mnogo drugačiji nego danas, na četiri noge, umesto na četiri točka. Za srednjovekovne mačevaoce na konjima imalo je smisla držati se leve strane, kako bi im desna ruka bila bliže protivnicima.
Onih 10 do 15 odsto levorukih vitezova verovatno se jednostavno moralo naterati na to. Montaža i demontaža viteške opreme i konja bili su takođe lakši s leve strane konja i sigurniji uz ivicu ceste nego u centru.
Zapravo se čini da je pravo pitanje zašto su ljudi uopšte prešli na to da voze desnom stranom puta.
Stvari su se promenile kasnih 1700-ih, kad su se veliki vagoni, koje je vuklo nekoliko parova konja, koristili za prevoz poljoprivrednih proizvoda u Francuskoj i SAD-u.
U nedostatku vozačkog mesta u vagonu, vozač je sedeo na poslednjem levom konju, slobodne desne ruke i koristio bič kako bi konje održavao u pokretu. Budući da je sedio s leve strane, želeo je da drugi vagoni prolaze s njegove leve strane, pa se držao desne strane ceste.
Britanska vlada odbila je odustati od uvreženog načina vožnje, a 1773. je uvela Opšti zakon o autoputevima, koji je poticao vožnju levom stranom. To je kasnije potvrđeno i u Zakonu o autoputevima iz 1835. godine.
U međuvremenu je Francuska nakon revolucije, pod njihovim levorukim vladarom Napoleonom, prihvatila trajni pomak prema vožnji po desnoj strani ceste.
Kada je Henry Ford predstavio svoj Model T 1908. godine, vozačko je mesto bilo s leve strane, što znači da će automobili morati voziti s desne strane ceste kako bi putnici koji su putovali napred i pozadi mogli izaći iz automobila na rubnik.
To je uticalo na promenu u mnogim zemljama, Kanada, Italija i Španjolska promenile su tokom 1920-ih godina način vožnje tako da voze desnom stranom a veći deo Istočne Europe sledio je primer u deceniji iza toga.
Tek 1967. godine švedski vozači počeli su voziti desnom stranom.